Duitse ANWB waarschuwt voor veiligheidsrisico verzonken portiergrepen
Kan hulpverleners belemmeren
Steeds meer autofabrikanten passen portiergrepen toe die in de koets zijn verzonken en in sommige gevallen zelfs elektrisch intrekken. ADAC - het Duitse equivalent van de ANWB - waarschuwt voor een veiligheidsrisico dat dergelijke portiergrepen met zich mee kunnen brengen.
Waarschijnlijk zie je steeds vaker auto's waarbij de deurgrepen in zekere zin in de portieren verzonken zijn. Er zijn conventionele mechanische exemplaren die net even dieper ligger dan je gewend bent, denk aan de exemplaren van de BMW i4. Daarnaast zijn er ook deurgrepen zoals de Tesla Model 3 en Model Y, verzonken portiergrepen die je handmatig uitklapt door op het voorste deel te drukken. Er zijn echter ook systemen waarbij de deurgrepen zich na een druk op de knop of bij het benaderen van de auto presenteren. Dergelijke portiergrepen onttrekken zich veelal ook weer automatisch aan het zicht. Juist dergelijke elektronisch aangestuurde exemplaren baren de Duitse ADAC zorgen.
ADAC waarschuwt dat de elektrisch uitschuifbare en intrekbare handgrepen van onder meer de Tesla Model S en Mercedes-Benz EQE in het geval van een ongeluk het werk van hulpverleners kan bemoeilijken. In sommige gevallen hulpverleners door dergelijke deurgrepen er langer over doen om bij de inzittenden te komen. Dergelijke portiergrepen die zich elektrisch aangestuurd intrekken, zouden ingetrokken kunnen blijven als de stroomvoorziening wegvalt, schrijft ADAC.
ADAC meldt dat veiligheidsinstituut Euro NCAP - waar ook ADAC bij is aangesloten - dergelijke portiergrepen uitgebreid aan veiligheidstests onderwerpt. Ook zou er gekeken worden naar de wijze waarop dit soort portieren vanbuiten handmatig te openen zijn. Er zouden nog geen euvels waargenomen zijn, maar ADAC zegt dat er in de praktijk wel ongevallen hebben plaatsgevonden waarmee het werk van hulpverleners door dergelijke handgrepen werd bemoeilijkt. Daarbij zou de vorm van dit soort handgrepen het ook lastiger kunnen maken om een knellende en mogelijk vervormde deur door stevig te trekken te openen.
Daarnaast adviseert ADAC eigenaren van auto's die met een druk op de knop vanbinnen elektronisch te ontgrendelen zijn, voor het uitstappen alvast van het slot te halen. ADAC adviseert hen de noodontgrendelingsmogelijkheden goed tot zich te nemen. Een veiligheidshamer kan in een noodgeval ook uitkomst bieden, aldus de Duitse autoclub.