Duits onderzoek: 'Chiptekort drijft prijs nieuwe auto op'
Grote vraag, lage productie
Duitse autofabrikanten kunnen hogere prijzen hanteren nu de vraag naar nieuwe voertuigen nog altijd groter is dan het aanbod. Dat concludeert het Duitse economische onderzoeksinstituut Ifo. Knelpunten in de logistieke keten en tekorten aan onderdelen zijn de factoren die de productie momenteel in de weg zitten. De stijgende autoprijzen zorgen voor extra inflatiedruk in Europa's grootste economie.
Het aantal registraties van nieuwe auto's in Duitsland daalde het afgelopen jaar met 10 procent tot 2,6 miljoen voertuigen. Die daling is grotendeels te wijten aan het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Omdat het de autoproductie laag blijft en de vraag groot is, kunnen autofabrikanten volgens Ifo hogere prijzen vragen voor hun producten. Daarbij lukt het autoverkopers volgens het instituut om de noodzaak van hogere prijzen met succes uit te leggen aan klanten. De toeleveranciers van auto-onderdelen staan er slechter voor, aldus Ifo. Hen zou het namelijk niet gelukt zijn om prijsverhogingen door te drukken bij hun afnemers.
Volgens het instituut verbetert de situatie voor de Duitse auto-industrie dit jaar, maar houden de problemen met de levering van onderdelen aan. Dat klanten meer betalen voor hun auto's, zorgt voor extra inflatiedruk in de grootste economie van Europa: eind vorig jaar bedroeg deze 6 procent en de afgelopen weken nam de inflatie veel minder af dan verwacht. Over het geheel genomen lijkt de Duitse economie door de problemen in de omvangrijke auto-industrie langzamer te herstellen van de pandemie dan die van veel andere landen. Bijna één vijfde van alle werknemers in de autosector werd in december met verlof gestuurd door het tekort aan onderdelen, waardoor fabrieken niet konden blijven draaien.