DS 8: de Opel Manta en Lancia Gamma van DS
Bunkertje
De honger van Stellantis valt nauwelijks te stillen. Het heeft Lancia nieuw leven ingeblazen en werkt achter de schermen keihard aan een uitgebreide reeks nieuwe flinke elektrische cross-overs. Een daarvan is de DS 8, die op deze spionagefoto's vanuit alle hoeken is te zien.
In de markt voor een elektrische auto? Dan is de kans groot dat zeker één van de vele Stellantis-modellen op je lijst van potentiële volgende auto's staat. Peugeot, Opel, Citroën, DS, Jeep en zelfs Alfa Romeo en Lancia hebben tegenwoordig één of meerdere EV's op de menukaart staan. Peugeot en Opel zelfs in heel wat verschillende segmenten. Zo kun je bij Peugeot aankloppen voor de e-208, e-308, e-408, e-3008 en e-5008 en heeft Opel de Corsa Electric, Mokka Electric, Frontera Electric en Astra Electric en straks ook een nieuwe (elektrische) Grandland op de menukaart staan. Wat elektrische personenauto's betreft heeft Stellantis nog geen model dat hoger in de boom zit dan een SUV in de compacte middenklasse (3008, 5008 en Grandland). Daarin komt spoedig verandering. Zo krijgen in ieder geval Opel, Lancia en DS binnen afzienbare termijn een relatief gestrekte grote elektrische cross-over erbij. Opel noemt hem Manta, Lancia waarschijnlijk Gamma en bij DS wordt hij mogelijk 8 gedoopt. Het is die 'DS 8' - zijn modelnaam is nog niet bevestigd - die op deze spionagefoto's goed zichtbaar is.
De DS 8 belooft een bijzondere verschijning te worden. (Illustratie: Larson)
DS is er niet vies van zijn modellen een opvallend ontwerp te geven. Kijk maar eens naar de DS 3. Daar zitten lijnen en vouwen op die menig auto-ontwerper niet op papier zou zetten. Ook de DS 8 belooft een markante verschijning te worden. De pak hem beet 4,8 meter lange cross-over heeft een langgerekte carrosserie koets waarbij de daklijn vrij vloeiend overloopt in de achterruit en achterklep. Het geeft de DS 8 een bijna Polestar 4-achtige uitstraling. Dit testexemplaar hangt nog fanatiek in de camouflageplakkers, maar aan zowel voor- als achterzijde schemert al iets van de verlichting door. Reken op een front met daarin horizontale koplampen die ver de hoeken om duiken en die worden vergezeld door flinke verticale led-uitlopers.
De DS 8 lijkt verder heel wat hoekige vormen te krijgen. Kijk maar eens naar de vorm van de raamstijlen van de achterportieren, naar de laadklep linksachter en naar de vorm van de achterlichtunits. Minstens zo opvallend is de relatief late raampartij. De DS 8 krijgt zo te zien portieren met een bijna eigenaardige verhouding tussen de hoeveelheid plaatwerk en de hoeveelheid glas. Net als de genoemde Peugeot e-3008 en e-5008 en Opel Grandland komt ook de DS 8 op het STLA Medium-platform te staan. Reken op accu's tot 98 kWh en een flink elektrisch bereik van zo'n 700 kilometer. Samen met de Opel Manta en de Lancia Gamma rolt de DS 8 vanaf volgend jaar in Melfi van de productieband. Gaat de 8 de 7 vervangen? Dat is nog even de vraag. Feit is wel dat de DS 7 met geboortejaar 2017 aan vervanging toe is.
Had je deze auto's al gezien?

DS 7 225pk E-Tense Opera (Elektrisch Schuifdak - Leder incl verwarming/koeling/massage/geheugen - Focal Electra - Elektrische klep - Keyless Entry)
- 2021
- 83.870 km

DS 3 Crossback E-Tense Business 50 kWh - Carplay, Camera, Stoelverw.
- 2020
- 133.060 km

DS 3 E-Tense Business 50 kWh - Carplay, Camera, Stoelverw.
- 2020
- 133.060 km