Druk bezig met de Maserati Quattroporte
Maserati presenteert volgend jaar de vijfde generatie Quattroporte. Op het moment ondergaat hij koudetests in de Zweedse sneeuw. Aan het nieuwe model zit een boel testwerk: de nieuwe Quattroporte wordt flink anders dan we gewend zijn. Zo is de auto honderd kilo lichter dan de vierdeurs die we vandaag de dag kennen. Ook het brandstofverbruik moet dertig procent lager worden. Reken dus op een start/stop-systeem en directe brandstofinjectie.
Onze fotograaf heeft zijn best gedaan een interieurfoto te maken van het prototype, dat nog steeds schuilgaat onder een verzaagde de koets van het huidige model. Daar waren de testpiloten niet zo blij mee, vandaar dat er op de foto's een gestrekte arm nogal in de weg zit. Volgende keer beter…
Groeien
Wat wél al duidelijk is dat de Quattroporte een tien centimeter langere wielbasis krijgt. Al die ruimte komt ten goede aan de achterpassagiers. De kofferrtuimte groeit met 107 liter en komt daarmee op het niveau van een Mercedes-Benz S-klasse. Dat is één van de aartsrivalen van de Maserati, die – toevallig of niet – ook in 2013 op de markt komt.
De Quattroporte kan het zich veroorloven om nog wat verder te groeien, want eveneens in 2013 wordt de Maseratina op de markt verwacht. Dat is de werktitel voor een kleine vierdeurs, die het de duurdere uitvoeringen van auto's als de 5-serie, E-klasse en A6 moeilijk moet gaan maken. Dat zal tevens de eerste auto van Maserati zijn die met een diesel op de markt komt.