Driehonderdste Bugatti Veyron
Bij de productiestart van de Bugatti Veyron in 2005 werd al meteen gezegd dat er maar driehonderd exemplaren van zouden worden gemaakt. Gisteren is het laatste exemplaar besteld door een Europese klant. De productie van de coupéversie van de Veyron komt daarmee in de herfst dus ten einde.
De auto kreeg vooral wereldfaam door zijn topsnelheid van 407 km/u. Een sprintje van 0 naar 100 km/u kan in 2,5 seconden. De later gepresenteerde SuperSport haalt zelfs 431 km/u. De Veyron is voorzien van een 8,0-liter W16 met vier turbo's. De normale versie komt op 1.000 pk, de Super Sport zelfs 1.200.
De Veyron heeft een belastingvrije prijs van een miljoen euro. Nu is er alleen nog de Grand Sport te koop; daarvan worden er in totaal 150 geproduceerd. Met zijn afneembare glazen dak haalt die eveneens 407 km/u. Open is de topsnelheid beperkt tot 360 km/u, wat hem de snelste cabrio ter wereld maakt.
Officieel is er nog niets bekend van de plannen van Bugatti als de productie van de Veyron ten einde loopt. Het is echter publiek geheim dat er binnen VW groen licht is voor de productie van de Galibier. Dat is een vierdeurs model dat is voorzien van de zelfde krachtbron als de Veyron, maar die in teruggetuned tot 800 pk. Ook kan hij ditmaal draaien op bio-ethanol. De verwachting is dat in 2013 de productie start.