Drie splinternieuwe elektrisch aangedreven Volkswagens
Maar er is er geen enkele voor jou!
Maak kennis met drie fonkelnieuwe elektrische aangedreven auto's van Volkswagen. Ze heten ID Aura, ID Era en ID Evo. Allemaal leuk en aardig, maar de kans dat je er ooit een van dichtbij gaat zien is nihil.
Volkswagen heeft drie fonkelnieuwe studiemodellen het podium van Auto Shanghai opgereden. Elk van de drie joint ventures die Volkswagen in China heeft, brengt er een mee. Daar gaan we. De elektrische Volkswagen ID Aura komt uit de koker van FAW-Volkswagen en staat op een splinternieuw platform dat het samen met het Chinese Xpeng heeft ontwikkeld. Dat platform hoef je in Europa vooralsnog niet onder een Volkswagen te verwachten. De basis is namelijk speciaal voor de Chinese markt ontwikkeld. Volgens Volkswagen is de ID Aura doorspekt met AI-software en kan hij derhalve in hoge mate zelfstandig zijn weg door het verkeer vinden. Volkswagen noemt de ID Aura een notchback. Een in letterlijke zin uitstekende kont heeft de showauto in ieder geval.

Van links naar rechts: de ID Era, ID Aura en de ID Evo.
Nieuwkomer twee is de Volkswagen ID Era die door SAIC Volkswagen is ontwikkeld. Dit is een grote SUV met drie zitrijen. Helemaal elektrisch is hij niet. Volgens Volkswagen heeft hij namelijk een range-extender aan boord. Op enkel elektrokracht moet de SUV zo'n 300 kilometer ver kunnen komen. Als de niet nader gespecificeerde range-extender bijspringt, neemt het bereik tot tot meer dan 1.000 kilometer.
De derde en laatste nieuwkomer is de Volkswagen ID Evo. Ook dit is een elektrische SUV-achtige, maar dan een die een maatje kleiner is dan de ID Era. De ID Evo is afkomstig van Volkswagen Anhui, het bedrijf dat de Cupra Tavascan en de Volkswagen-afgeleide daarvan produceert. Net als die Tavascan-met-Volkswagen-badges wordt ook de productieversie van de ID Evo straks aan de Unyx-familie gekoppeld. De ID Evo staat op een platform met 800v boordspanning, maar meer zegt men daar niet over.
De productieversies van deze drie studiemodellen moeten uiterlijk eind 2027 op de markt zijn gekomen. In China, welteverstaan.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen T-Cross R-Line Business | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 16 km

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Bekleding, leder 'Vienna' incl. stoelventilatie en elektrische bestuurderstoel
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.7 Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 10 km
Lees ook

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is

Volkswagen kan doelen niet halen bij tekort aan Nexperia-chips

Volkswagen Tiguan en Tayron: meer voor iets meer




