AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Drie jaar oude auto's opvallend vaak gestolen

Waar gaan ze heen?

autodiefstal criminaliteit

Er werden afgelopen jaar gelukkig flink minder auto's gestolen dan een jaar eerder. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit becijfert een daling van 9,5 procent. Als het dan toch gebeurt, blijken drie jaar oude auto's relatief vaak de klos.

Onlangs bleek uit cijfers van verzekeraar Interpolis dat er in 2020 zo'n vijf procent minder auto's zijn gestolen dan in 2019. Het LIV komt met een wat rooskleuriger beeld. Toch is het niet alleen maar positief. Zo nam volgens de instantie de diefstal van lichte bedrijfsauto's toe met 19 procent tot 1.579 stuks en zijn er met 599 gestolen exemplaren maar liefst 69 procent meer (deels) elektrische auto's gestolen. Een andere opvallende stijging is bemerkt onder auto's van drie jaar oud. Die werden 51 procent vaker gestolen in 2020 dan in 2019. Daarmee is dat de 'populairste' categorie auto's onder dieven. 761 auto's van die leeftijd werden ontvreemd.

De Toyota C-HR (154), Toyota RAV4 (75), Fiat 500 (54) en Mazda CX-5 (45) verdwenen in die categorie het meest. Als er niet specifiek naar de leeftijd gekeken wordt, zijn Volkswagens het vaakst de klos. Zo bleken eerder de Golf en Polo de twee meest gestolen modellen van 2020 te zijn.

Het LIV achterhaalde ook wat er gebeurt met de gestolen auto's. De drie jaar oude auto's worden niet alleen het vaakst gestolen, maar ook het minst teruggevonden. Slechts 30 procent duikt weer op. Een deel van de gestolen auto's wordt in eigen land op een vals kenteken gezet, maar veel verdwijnen naar andere landen in Europa. De gestolen Toyota's gaan vaak verder van huis. Die zijn volgens het LIV vooral in trek in Afrika.

Digitaal Opkopers Register

Dan zijn er uiteraard ook nog de gestolen auto's die niet in z'n geheel ergens heen gaan. Volgens het LIV zijn auto's van vier jaar of ouder vaak voor demontage bestemd. Dan worden de onderdelen via het illegale circuit overal en nergens aangeboden. Het LIV stelt dat er sinds 2018 maar liefst 3.500 auto's 'teruggevonden' zijn omdat onderdelen ervan opdoken bij malafide handelaren. Om dergelijke handel tegen te gaan, moeten handelaren vanaf dit jaar hun ingekochte onderdelen registreren in het Digitaal Opkopers Register. Men hoopt hiermee deze handel de kop in te drukken.

In dat geval is het nog altijd mogelijk dat deze onderdelen dan minder in Nederland worden verhandeld. Het LIV is dan ook van mening dat er nauwere samenwerking met andere landen nodig is om het breder tegen te gaan. “Voertuigtuigcriminaliteit professionaliseert al jaren. Gestolen voertuigen en onderdelen worden wereldwijd verhandeld. Nationaal doen we het goed maar de volgende stap is het intensiveren van de internationale samenwerking. Hierin is het mogen delen van informatie met elkaar één van de belangrijkste aandachtspunten,” aldus Hendrik Steller, manager van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.

Lezersreacties (9)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Harry Music
Harry Music
Busjes worden vaak met inhoud gestolen, mooie handel de "koper" kan gelijk met zijn bedrijfje aan de slag. Volgens horen worden ze vaak op bestelling gestolen en gaan dan oostwaarts....
Pieter Eigus
Pieter Eigus
Ik heb een 3 jaar oude C-HR gekocht bij een garagebedrijf, hoe kan ik er achterkomen dat de auto ooit gestolen is geweest. Waarom vraag ik dat, omdat het volgens mij bonafide garage bedrijf mij vertelde dat de vorige eigenaar de papieren was kwijt geraakt. Ik heb 'n 1 op het kenteken staan.
RB 68
RB 68
Ook de Toyota Landcruiser is aardig in trek bij de autodieven, en hier in de grensstreek zijn BMW en Porsche in trek als het om onderdelen gaat die strippen ze gewoon voor je deur.
Mr Audiction
Mr Audiction
@Pieter, Chassisnummers staan op meerdere plekken in het voertuig. Dus niet alleen onder de voorruit, want die zijn eenvoudig te vervalsen mits de voorruit gedemonteerd wordt. Vaak staan er ook nummers geslagen onder de voorstoelen. De Toyota Dealer zou de exacte locaties moeten weten voor uw model.
Soms staat het originele kenteken ook gegraveerd in de zijruiten. Maar Ik weet niet of dit ook voor uw auto geldt.
In feite bevastigd u voor mij een standaard stelregel: Nooit een auto kopen met een '1' of '2' op het kenteken. 9/10 keer gezeik geweest met zo'n auto: kenteken gestolen, kwijt geraakt of ex-schadeauto. En als je er een koopt met een cijfertje hoger dan dat, dan mis je gewoon een chromosoompje denk ik.
Krelis Grashooi
Krelis Grashooi
Ik zou zo graag eens cijfers zien over hoeveel autodieven er achter de tralies zitten. Want als ervoor gezorgd kan worden dat er elk jaar meer autodieven achter de tralies zitten, dan worden er elk jaar toch minder auto's gestolen ? Soms zijn dingen heel simpel.
Pieter Eigus
Pieter Eigus
Bedankt voor je antwoordt @Straight Six Benz, wat is er mis met kwijtgeraakte of onvindbare papieren. Maar goed, mijn vraag was hoe kan ik die voorgeschiedenis achterhalen, volgens de Toyota dealer in Arnhem stond de C-HR gewoon in het systeem werd mij verteld. Waar ik hem gekocht heb werd ontkennend geantwoord op mijn vraag of het een schade auto was en ik kan niet anders zeggen dat de auto uitstekend rijdt en zo ziet hij er ook uit. Misschien moet ik ook niet meer willen weten en gewoon genieten.
Peter Emile
Peter Emile
@ Krelis Grashooi:
Voor zo'n vergrijp krijg je op zijn hoogst een paar weken gevangenisstraf. Tenminste: àls je al een straf krijgt. Want een taak'straf' is geen straf. Temeer ook, omdat taak'straffen' vaak op kinderlijk eenvoudige wijze worden ontlopen.
Doorgaans duurt mijn zomervakantie langer dan de gemiddelde 'straf' die criminele onderkruipsels voor dit soort vergrijpen moeten uitzitten.