Drie jaar oude auto's opvallend vaak gestolen
Waar gaan ze heen?
Er werden afgelopen jaar gelukkig flink minder auto's gestolen dan een jaar eerder. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit becijfert een daling van 9,5 procent. Als het dan toch gebeurt, blijken drie jaar oude auto's relatief vaak de klos.
Onlangs bleek uit cijfers van verzekeraar Interpolis dat er in 2020 zo'n vijf procent minder auto's zijn gestolen dan in 2019. Het LIV komt met een wat rooskleuriger beeld. Toch is het niet alleen maar positief. Zo nam volgens de instantie de diefstal van lichte bedrijfsauto's toe met 19 procent tot 1.579 stuks en zijn er met 599 gestolen exemplaren maar liefst 69 procent meer (deels) elektrische auto's gestolen. Een andere opvallende stijging is bemerkt onder auto's van drie jaar oud. Die werden 51 procent vaker gestolen in 2020 dan in 2019. Daarmee is dat de 'populairste' categorie auto's onder dieven. 761 auto's van die leeftijd werden ontvreemd.
De Toyota C-HR (154), Toyota RAV4 (75), Fiat 500 (54) en Mazda CX-5 (45) verdwenen in die categorie het meest. Als er niet specifiek naar de leeftijd gekeken wordt, zijn Volkswagens het vaakst de klos. Zo bleken eerder de Golf en Polo de twee meest gestolen modellen van 2020 te zijn.
Het LIV achterhaalde ook wat er gebeurt met de gestolen auto's. De drie jaar oude auto's worden niet alleen het vaakst gestolen, maar ook het minst teruggevonden. Slechts 30 procent duikt weer op. Een deel van de gestolen auto's wordt in eigen land op een vals kenteken gezet, maar veel verdwijnen naar andere landen in Europa. De gestolen Toyota's gaan vaak verder van huis. Die zijn volgens het LIV vooral in trek in Afrika.
Digitaal Opkopers Register
Dan zijn er uiteraard ook nog de gestolen auto's die niet in z'n geheel ergens heen gaan. Volgens het LIV zijn auto's van vier jaar of ouder vaak voor demontage bestemd. Dan worden de onderdelen via het illegale circuit overal en nergens aangeboden. Het LIV stelt dat er sinds 2018 maar liefst 3.500 auto's 'teruggevonden' zijn omdat onderdelen ervan opdoken bij malafide handelaren. Om dergelijke handel tegen te gaan, moeten handelaren vanaf dit jaar hun ingekochte onderdelen registreren in het Digitaal Opkopers Register. Men hoopt hiermee deze handel de kop in te drukken.
In dat geval is het nog altijd mogelijk dat deze onderdelen dan minder in Nederland worden verhandeld. Het LIV is dan ook van mening dat er nauwere samenwerking met andere landen nodig is om het breder tegen te gaan. “Voertuigtuigcriminaliteit professionaliseert al jaren. Gestolen voertuigen en onderdelen worden wereldwijd verhandeld. Nationaal doen we het goed maar de volgende stap is het intensiveren van de internationale samenwerking. Hierin is het mogen delen van informatie met elkaar één van de belangrijkste aandachtspunten,” aldus Hendrik Steller, manager van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.