Donkervoort F22: opvolger D8 GTO wordt groter en bruikbaarder

Toch nog riant onder de 1.000 kg

Donkervoort F22

Sinds 2011 bouwt Donkervoort in Lelystad de D8 GTO, in allerlei versies. Binnenkort komt er echter een einde aan die modelreeks en maken we kennis met de opvolger: de Donkervoort F22!

Wie nu een enorme fotogalerij verwacht, wordt teleurgesteld, want we moeten het doen met die naam en wat eerste steekwoorden. De Donkervoort F22 is straks een nieuw model met ‘hypercar-technologie’ en moet net als zijn voorganger maatwerk bieden. Met andere woorden: zoals jij hem wilt, zo wordt hij ook. De F22 wordt sneller en krachtiger dan de D8 GTO, die in zijn recente vorm 415 pk (of zelfs 425) en 520 Nm levert en daarmee in 2,7 tellen van 0 naar 100 knalt. De D8 GTO weegt dan ook zo’n 700 kg, ongelofelijk weinig voor een straatauto.

Juist daar zit hem de potentieel de kneep, want Donkervoort stelt dat de F22 groter en comfortabeler wordt. Het moet ‘een gebruiksvriendelijke auto zijn voor straatgebruik’, met ‘meer comfort, een ruimer interieur en meer gemak dan welke Donkervoort dan ook’. Staat er straks dan een soort Bentley Continental GT klaar? Dat niet: het gewicht van de Donkervoort F22 blijft ondanks al dat comfort ruim onder de 1.000 kg, belooft de fabrikant. Meer informatie over de nieuwe Donkervoort, zoals zijn aandrijflijn en specificaties, volgt ongetwijfeld binnenkort.

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.