Dodge Charger Daytona Sedan: Amerikaans broertje van elektrische Alfa Romeo Giulia
Veel vermogen, tegenvallend bereik
De line-up van de nog altijd piepjonge Dodge Charger wordt uitgebreid. In het bijzonder die van de elektrische Charger Daytona. Die is er behalve als tweedeurs nu ook met vier portieren.
Bijna twee decennia lang verkocht Dodge de Charger en de Challenger naast elkaar. Sinds vorig jaar is er een compleet nieuwe Charger die als opvolger van beide modellen aantrad. De nog altijd 'nieuwe Charger' is er namelijk met twee en met vier portieren. De tweedeursversie - eigenlijk een driedeurs - vervangt de Challenger, de versie met twee portieren extra - die Dodge onterecht 'sedan' noemt, het is een vijfdeurs liftback - neemt uiteraard de rol van de vorige Charger over. De nieuwe Charger breekt op een ander vlak met het verleden. Zo werd het model geïntroduceerd als Daytona met volledig elektrische aandrijflijnen, al komen er ook varianten met verbrandingsmotoren. De tweedeurs Charger Daytona krijgt nu officieel gezelschap van de al vorig jaar aangekondigde Charger Daytona Sedan.
De Dodge Charger Daytona met achterdeuren moet het in tegenstelling tot de reeds bestaande variant zónder achterportieren en zonder 550 pk sterke R/T-variant doen. Het Amerikaanse leveringsgamma start namelijk bij de versie die Scat Pack heet. De Dodge Charger Daytona Scat Pack heeft vierwielaandrijving en brengt maar liefst 679 pk en 850 Nm op de been. Daarvan is 40 pk slechts tijdelijk beschikbaar middels wat Dodge de 'PowerShot'-modus noemt. Vanuit stilstand ramt het gevaarte in 3,3 seconden naar een snelheid van 97 km/h (60 mph). De quarter mile raffelt de nieuwkomer in slechts 11,5 seconden af. Een mechanisch sperdifferentieel op de achteras is overigens standaard.
De Charger Daytona Scatpack heeft heeft 400V-architecteur en heeft een 100,5 kWh accupakket. Daar perst de auto een ietwat tegenvallend bereik van 388 kilometer uit. Later volgt overigens nog een Charger Daytona met 800V-architectuur. Liever een 'Charger Sixpack' met heftige benzinemotor? Geen zorgen, die volgen ook. Die hebben echter geen V8, maar een 3,0-liter grote zes-in-lijn met twee turbo's.
De nieuwe Dodge Charger troont op het STLA Large-platform. Dat is interessant, omdat ook de volgende generaties van de Alfa Romeo Stelvio en Giulia van die basis gebruik gaan maken.
Had je deze auto's al gezien?

Dodge Charger SRT 750pk Hellcat |wide bodykit|carbon intake Lekmaker|sportuitlaat Long Tubeheaders 3"|Race kats|rear diffusor|schuif/kantel dak|Harman & Kardon|memory|blind spot|20"|
- 2015
- 76.403 km

Dodge Charger SXT
- 2008
- 150.812 km

Dodge Charger SRT8 6.4L V8 HEMI 476pk Automaat Schuifdak/Keyless/Camera/Alpine/Xenon/Leer/Lmv20''
- 2014
- 124.062 km