Dodehoekspiegel voor bestelauto's

Volkswagen Transporter - foto Jeroen Ekeler
Bestelauto's moeten worden uitgerust met een dodehoekspiegel. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid, de SWOV. Volgens de NOS pleit de stichting verder voor een geluidsignaal dat automatisch inschakelt wanneer een bestelauto achteruit rijdt.

Voor vrachtauto's is de dodehoekspiegel al bijna tien jaar verplicht. De extra spiegel moet de chauffeur opmerkzaam maken op medeweggebruikers die zich dicht naast het voertuig bevinden.

Dat de SWOV een dergelijke zichthulp ook aanbeveelt voor bestelauto's heeft te maken met het feit dat het aantal ongelukken met bestelauto's minder snel afneemt dan met ander soort voertuigen. In de meeste gevallen gaat het mis bij het achteruitrijden. Een dodehoekspiegel en een akoestisch signaal moeten dat voorkomen.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.