AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dodehoekspiegel voor bestelauto's
31
Bestelauto's moeten worden uitgerust met een dodehoekspiegel. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid, de SWOV. Volgens de NOS pleit de stichting verder voor een geluidsignaal dat automatisch inschakelt wanneer een bestelauto achteruit rijdt.
Voor vrachtauto's is de dodehoekspiegel al bijna tien jaar verplicht. De extra spiegel moet de chauffeur opmerkzaam maken op medeweggebruikers die zich dicht naast het voertuig bevinden.
Dat de SWOV een dergelijke zichthulp ook aanbeveelt voor bestelauto's heeft te maken met het feit dat het aantal ongelukken met bestelauto's minder snel afneemt dan met ander soort voertuigen. In de meeste gevallen gaat het mis bij het achteruitrijden. Een dodehoekspiegel en een akoestisch signaal moeten dat voorkomen.
Lees ook
Nieuws
Ford E-Transit opnieuw in prijs verlaagd
Nieuws
Elektrische Ducato-basis klaar voor campers
Nieuws
Mercedes-Benz VLE: belangrijke elektrische Mercedes-bus met uithoudingsvermogen
Nieuws
Renault Kangoo Limo: geen Kangoo, wel absurd
Nieuws