Dit zijn de vijf goedkoopste gebruikte elektrische auto’s

Nog net op tijd voor subsidie

Renault Zoe en Nissan Leaf

De elektrische auto staat er momenteel niet zo goed op. Occasionprijzen staan sterk onder druk en erger nog: niemand zou er een willen. Toch bekijken we het eens van de zonnige kant, want wat nu als je met een klein budget op zoek gaat naar een gebruikte EV? Wat blijkt: die zijn soms zo goedkoop dat ze jouw aandacht verdienen. 

Ook al is koopjes jagen nooit helemaal zonder risico, we willen natuurlijk wel dat je een auto aanschaft waar je iets aan hebt. Daarom hebben we de hier genoemde advertenties op bijzonderheden gecontroleerd. Een auto waarvan de verkoper aangeeft dat de batterij defect is laten we dus links liggen, net als auto’s met andere defecten. Zo hebben we slecht nieuws voor wie een Smart ForTwo Electric Drive in deze lijst verwacht: de twee voordelige exemplaren zijn in meer of mindere mate defect. Tot slot kijken we alleen naar elektrische auto’s waarmee je aanspraak kunt maken op de SEPP-subsidie, waardoor voertuigen als de Renault Twizy en Citroën Ami afvallen. 

Renault Zoe, vanaf €3.500 

Een van de bereikbaarste elektrische auto’s is de Renault Zoe, die we op ons occasionportaal al vinden voor €3.500. Trek je daar de SEPP-subsidie vanaf, dan blijft er nog maar €1.500 over. Er zijn wel mitsen en maren aan deze goedkope Q210 uit 2013. In de eerste plaats gaat het hier om een exemplaar waarvan je de batterij moet huren, wat maandelijks minstens €64 en maximaal €124 kost. Ook geeft de verkopende partij aan dat de auto momenteel maximaal 95 kilometer ver komt, in plaats van de beloofde 210 kilometer.  

Mogelijk werkt dat laatste in je voordeel, Renault repareert of vervangt een huurbatterij wanneer de capaciteit daarvan beneden de 60 procent duikt. Bij auto’s jonger dan 10 jaar ligt die grens op 75 procent. Het is dus zeker de moeite waard om de State of Health van dit exemplaar te laten controleren bij een Renault-dealer. Wellicht kun je nu, of anders in de nabije toekomst, aanspraak maken op deze service. Je betaalt er immers voor. 

 

Citroën C-Zero, vanaf €3.895  

Een van de eerste op groe schaal verkrijgbare EV’s was de Mitsubishi i-MiEV, ook verkocht als Citroën C-Zero en Peugeot iOn. De Citroën-variant scoor je nu al vanaf €3.895, en als klap op de vuurpijl kun je aanspraak maken op €2.000 subsidie. Koopje! Wel moet je rekening houden met een bescheiden rijbereik van nieuw zo’n 100 kilometer, wat na 12 jaar en 60.000 kilometer ervaring ongetwijfeld nog wat verder is afgenomen. Daarnaast moet je met het bijzondere uiterlijk kunnen leven, al willen we een lans breken voor dit specifieke exemplaar. Zo in het zwart, met lichtmetalen wielen en bruin interieur, ziet het er niet eens zo gek uit. En dat voor nog geen twee mille. 

Nissan Leaf, vanaf €4.950 

Een andere vroege vogel is de originele Nissan Leaf. Ten opzichte van de Renault Zoe en vooral Citroën C-Zero is het een volwaardige gezinsauto, al laat het rijbereik van volgens de advertentie ’60 kilometer in de winter en 100 kilometer in de zomer’ daarvoor wellicht wat te wensen over. Desondanks is het fijn dat de adverteerder van deze Nissan Leaf uit 2013, met 245.000 gereden kilometers, zo transparant is. Ook transparant, maar mogelijk minder positief is dat de auto wordt verkocht in opdracht van een particulier. De subsidie is alleen van toepassing als je een elektrische occasion aanschaft bij een autobedrijf. 

Een andere zakelijke aanbieder heeft een Leaf met maar 125.000 kilometer in de aanbieding, en geeft duidelijk aan dat subsidie tot de mogelijkheden behoort. Verder laat hij weten dat de actieradius van de auto momenteel nog slechts 40 kilometer is – en dat zou voor ons toch een dealbreaker zijn.

 

Renault Fluence Z.E., vanaf €4.999 

Van de aangeboden Nissan Leafs worden we dus niet meteen blij. Gelukkig heeft ook Renault een volwaardige elektrische gezinsauto geleverd, in de vorm van de vrijwel vergeten Fluence Z.E. Gelukkig biedt een autobedrijf uit Tilburg er een aan die voor € .999 van jou kan zijn. Trekken we daar de subsidie vanaf, dan rijd je voor 3 mille in een bijzondere Fransman met nog maar 142.000 kilometer op de teller. Zorgen over het batterijpakket hoef je niet te hebben, want het autobedrijf geeft aan dat er nog 91 procent van de originele capaciteit over is. Niet dat je daarmee erg ver komt, we schatten in dat het met zo’n 100 tot 120 kilometer echt wel gedaan is. Een tweede nadeel: net als bij de Zoe moet je voor deze batterij nog maandelijks een bedrag overmaken aan de fabrikant. Een derde nadeel: deze Fluence Z.E. is de enige die momenteel te koop staat, dus shoppen is er niet bij. 

Kia e-Soul, vanaf €7.499  

Veruit de meeste gebruikte EV’s tot €7.500 zijn van de bovengenoemde vier typen. Kijken we iets verder, dan kunnen we dit rijtje aanvullen met een vijfde model. De Kia e-Soul, die stiekem ook alweer tien jaar oud is, mag mee vanaf €7.499. Tilburg lijkt de plaats voor goedkope EV’s, want ook deze Kia e-Soul 27 kWh uit 2014, met nog maar 105.000 kilometer wordt hier aangeboden. Als de auto zo goed is als zijn historie belooft – eerste eigenaar, dealeronderhouden – heb je er voor €5.499 na subsidie een fijne auto aan. Nieuw moest je er zo’n 155 kilometer ver mee komen, stiekem zijn we benieuwd naar wat daarvan nog over is. 

Venijn zit ‘m in het rijbereik 

In de eerste plaats zijn we verrast door het grote aanbod elektrische koopjes. Met een beetje zoeken heb je voor minder dan €5.000 een elektrische auto voor de deur. Maar het is wel pijnlijk duidelijk dat je met zo’n koopje niet ver komt. Nu scheelt het dat veel gebruikers dat ook helemaal niet hoeven, voor wie alleen ‘op het dorp’ rijdt kan zo’n goedkope EV best een optie zijn. Overtuigd? Er is nog subsidie beschikbaar voor zo’n 3.000 gebruikte elektrische auto’s, dus wacht niet te lang. 

 

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.