Dit zijn alle viercilinders boven een ton: de Grecale valt nog mee!

De duurste is een plug-in

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Toyota Land CruiserMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG C63 EstateLotus Emira i4Mercedes-AMG GLC 43 4MaticLexus RX 500hMercedes-AMG GLA 45 4MATIC+Toyota Hilux Double CabMercedes-AMG C 43 AMG 4MaticMercedes-AMG CLA 45Maserati grecaleMercedes-Benz AMG GLB 35 4MaticMercedes-Benz V-klasseMercedes-AMG GLA 35Land Rover Range Rover VelarMercedes-Benz GLE

Heb je het gezien? Maserati’s Grecale is iets gewijzigd en kost nu op benzine minimaal €117.064. Een enorme sloot geld voor een auto met een viercilindertje in de neus, maar de Grecale is bij lange na niet de duurste auto met zo’n motor. We zetten alle viercilinders van boven de ton even op een rij!

‘Downsizing’. Vijftien jaar geleden kwam die term hier vrijwel dagelijks voorbij en hoewel dat door andere aandachtspunten een stuk minder is geworden, is de trend zelf nog lang niet over. Met name in de hogere segmenten wordt vaak pijnlijk duidelijk dat het nog altijd lonend is voor autofabrikanten om een zo klein mogelijke brandstofmotor te gebruiken, als er überhaupt nog sprake is van een brandstofmotor uiteraard.

Hoever autobouwers daarmee kunnen gaan, is een lastige kwestie. Een overstap van een acht- naar een zescilinder wordt doorgaans nog wel gepruimd, maar de stap naar een viercilinder is een stuk moeilijker. Mercedes kreeg op inmiddels beroemde wijze het deksel op de neus met de viercilinder van (met name) de C63, die door vrijwel niemand als waardige opvolger van de ‘oude’ V8 wordt ervaren.

Heel gek is dat niet, want een viercilinder is van nature nu eenmaal erg alledaags. Decennialang had vrijwel iedere auto in Europa een viercilinder in de neus en dan is het moeilijk te verkroppen dat dat ineens ook voor je überdikke sportsedan of chique Italiaanse SUV geldt. En ook al heeft zo’n auto honderden pk’s, motorische overdaad voelt toch echt anders.

In theorie is de komst van kleinere motoren voor Nederland trouwens wel goed nieuws. De prijs van een auto wordt hier immers grotendeels bepaald door bpm en dus CO2-uitstoot, en die ligt bij een viercilinder doorgaans een stuk lager dan bij een V6 of V8. Reken dus maar dat zo’n Maserati Grecale nog een stuk duurder zou zijn met een ‘echte’ motor in de neus, al bewijst dezelfde auto dat viercilinder-modellen alsnog erg prijzig kunnen zijn. De Grecale zit in alle gevallen ruim boven de ton, maar het kan nog veel gekker. Dat bewijst de onderstaande lijst. Die bevat als het goed is alle nieuw in Nederland leverbare viercilinder-modellen van boven de €100.000.

Overzicht: viercilinders boven een ton

ModelVanafprijsVermogen
1Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance€183.064680 pk
2Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D€177.850204 pk
3Mercedes-AMG GT 43€177.096421 pk
4Mercedes-AMG SL 43€167.131421 pk
5Mercedes-AMG C 63 S E Performance€165.506680 pk
6Lotus Emira Turbo SE€155.895406 pk
7Mercedes-AMG GLC 43 4Matic+€148.152421 pk
8Lexus RX500h€141.995371 pk
9Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+€133.055421 pk
10Toyota Hilux 2.4 D-4D€132.950150 pk
11Mercedes-AMG C 43 4Matic+€127.401421 pk
12Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+€122.078421 pk
13Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+€117.974421 pk
14Maserati Grecale€117.064300 pk
15Mercedes-AMG GLB 35€113.292306 pk
16Mercedes-Benz V-klasse€112.464163 pk
17Mercedes-AMG GLA 35 4Matic€110.015306 pk
18Range Rover Velar D200€106.165204 pk
19Mercedes-Benz GLE 400e€101.296381 pk

Keuzes

Daarbij lijken de gemaakte keuzes soms wat arbitrair, maar we kunnen onszelf verdedigen. Zo noemen we van elke auto maar één carrosserievorm, dus een ‘GLC Coupé’ telt niet mee. Ook stellen we als eis dat de goedkoopste uitvoering van een bepaalde motorversie boven een ton zit. Een Alpine A110 TCe 300 kost als R70 ook meer dan een ton, maar als GTS niet en daarom staat hij niet op de lijst. Bij de V-klasse zijn er meerdere (ook snellere) motorversies die boven een ton zitten, maar we noemen er maar één. De V-klasse blijft als ‘omgebouwde bestelbus’ toch een beetje een grensgeval en omdat alle versies met bpm en btw boven de ton uitkomen, lijkt ons één vermelding wel genoeg.

Mercedes-Benz AMG GT 43

Mercedes blijkt trouwens sowieso oppermachtig als het gaat om dure viercilinders en levert maar liefst dertien van de negentien auto’s aan, meestal via AMG. De nummer 1 is nota bene een plug-in hybride en kost zonder opties dik 180.000 euro. €50.379 daarvan is bpm, dus zo zuinig is deze stekkerhybride nu ook weer niet. De nummer 2 van de lijst is vermoedelijk de grootste sponsor van de overheid, want met de aanschaf van een Toyota Land Cruiser op geel kenteken draag je minimaal €99.844 bij. Bedankt hoor!

Toyota levert nog een auto, maar alleen omdat het merk zo vriendelijk is om de Hilux-pick-up formeel ook als personenwagen aan te bieden. Die auto wordt ongetwijfeld nooit verkocht en kost op grijs kenteken uiteraard een stuk minder, maar hij bestaat en doet dus mee. Toyota’s luxemerk Lexus levert ook een auto aan, namelijk de luxe en snelle Lexus RX500h. De genoemde Maserati Grecale eindigt op een beschaafde 14e plek, ingeklemd tussen allerlei AMG’s. Helemaal onderaan de lijst staat de enige Mercedes die geen AMG, maar ook geen diesel is. De GLE400e is anders dan zijn directe concurrenten voorzien van een viercilinder. De GLE350de, een diesel-plug-in, haalt de lijst net niet, wegens een goedkopere basis-uitrusting die bij de 400e niet leverbaar is.

Hebben we toch nog een auto gemist? Wijs ons daar dan gerust op, want iedere reactie is er tenslotte één. Houd het echter wel netjes, want dat is wel zo gezellig op deze Goede Vrijdag.

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.