Dit waren tien jaar geleden de populairste nieuwe auto's
Veel (verdwenen) kleintjes
De markt voor nieuwe auto's ziet er behoorlijk anders uit dan tien jaar geleden. Toen stonden er nog geen EV's in de top 10, maar wel tal van kleintjes die er nu niet meer zijn en soms niet eens een opvolger hebben gekregen.
Afgelopen maand stond er een volledig elektrische auto bovenaan in de verkoopcijfers; de Kia EV3. Dat was niet de enige EV die zich in de top 5 wist te nestelen, want daar troffen we ook de Volvo EX30. Tien jaar geleden was dat wel anders; toen stond er niet eens een elektrische auto in de top 10. In januari 2015 waren wel enkele modellen populair die het ook nu nog goed doen, zoals de Kia Picanto en de Volkswagen Polo. Bovenaan stond echter een auto die er niet meer is en die voorlopig zelfs nog zonder opvolger zit.
1. Volkswagen Up
De Volkswagen Up was precies tien jaar geleden namelijk de populairste nieuwe auto van ons land. Die was in zijn uppie (we maken hem gewoon) namelijk goed voor 2.979 stuks en een marktaandeel van maar liefst 6,21 procent. En dan te bedenken dat Volkswagen momenteel niet eens actief is in dit segment. Daar komt overigens wel verandering in, maar dat duurt nog wel een paar jaar.
2. Volkswagen Polo
Op de tweede stek troffen we in januari 2015 een trouwe bewoner van de verkoop-top 10 in ons land; de Volkswagen Polo. Ook in 2025 staat hij er nog in, maar wel 'slechts' op plaats vijf. Ook het absolute verkoopaantal verschilt nogal. In januari 2015 gingen er 2.535 Polo's over de spreekwoordelijke toonbank, afgelopen maand waren dat er 696.
3. Volkswagen Golf
Ja, Volkswagen deed tien jaar geleden goede zaken. Toen stond het ook bovenaan in de merken-top 10. Zoals we onlangs al concludeerden, is het Duitse merk daarin tegenwoordig wat lager te vinden (plaats vijf). De Volkswagen Golf duikelde nog veel heftiger in de modellen-top 10, want waar die tien jaar geleden nog op plaats drie stond, was dat afgelopen maand de 32e plaats.
4. Renault Clio
We waren maar wat gek op traditionele compacte auto's in 2015 en daar plukte ook Renault de vruchten van. De toen nog behoorlijk verse vierde generatie van de Clio schopte het in januari 2015 tot de vierde plek. Vorige maand was de (nu vijfde generatie) Clio slechts goed voor de 25e plaats.
5. Peugeot 108
Net als Volkswagen is Peugeot tegenwoordig niet meer te vinden onderaan de markt. Er is momenteel geen A-segmenter van het Franse merk en het lijkt erop dat dat ook niet meer gaat veranderen. De Peugeot 108 was tien jaar geleden weliswaar razend populair, maar enkele jaren later trok Peugeot net als veel andere merken de conclusie dat er in deze hoek van autoland te weinig te verdienen viel.
6. Kia Picanto
Na de Polo treffen we op plaats zes de tweede auto die het ook tegenwoordig nog heel goed doet; de Kia Picanto. Sterker zelfs, die doet het nu nog beter dan destijds. Althans, wel qua positie. Met 855 verkochte exemplaren kwam de Picanto afgelopen maand uit op de tweede plaats, terwijl in januari 2015 1.414 stuks slechts goed was voor plaats zes. Dat zegt ook wel wat over de algehele markt van toen.
7. Renault Captur
Tien jaar geleden was de Renault Captur nog niet heel lang onder ons, maar was al helder dat Renault daarmee een verkoophit te pakken had in Nederland. Jarenlang boekten de Fransen er succes mee. Tegenwoordig is de Captur veelzijdiger dan ooit als het aankomt op aandrijving, maar dat mag hier niet baten. De Captur kwam in januari van dit jaar uit op plek 48 en over heel 2024 gezien op 29. Slik.
8. Toyota Aygo
In de tien jaar geleden dichtbevolkte instapklasse wist ook de Toyota Aygo goed mee te komen. Net als neefjes Peugeot 108 en Citroën C1 was de Aygo tien jaar geleden net aan een gloednieuwe generatie begonnen en die schopte het in januari 2015 tot de achtste stek. Tegenwoordig staat de Aygo (nu Aygo X geheten) er alleen voor, want de 108 en C1 bleven zonder opvolger. Afgelopen maand bereikte de Aygo X de tiende stek.
9. Toyota Yaris
Van meet af aan is de Toyota Yaris een succesnummer in ons land, maar het gaat momenteel iets minder hard dan tien jaar geleden. Toen bereikte de Yaris de top 10 nog, in januari van dit jaar was de negentiende plaats voor de Yaris. In heel 2024 ging het om plaats twaalf. De Yaris ondervindt in eigen huis wellicht wat concurrentie van hogere broer Yaris Cross, die er tien jaar geleden natuurlijk nog niet bij was.
10. Ford Fiesta
Zouden ze zich bij Ford nog wel eens afvragen of ze er wel goed aan hebben gedaan de Ford Fiesta de nek om te draaien? Waarschijnlijk wel. De Ford Puma kwam vorige maand niet verder dan plaats 21 en in heel 2024 zelfs maar tot plaats 32, terwijl de Ford Fiesta decennialang bij de absolute verkooptoppers hoorde. Ook tien jaar geleden, maar de laatste jaren was de Fiesta hier in Nederland al niet meer zó'n succes.