Dit is waarom de elektrische versie van de Citroën C3 Aircross er niet als zevenzitter is

Opgetrokken beentjes

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 AircrossCitroën C3 Aircross ruimte achterinCitroën C3 Aircross ruimte achterinCitroën C3 Aircross ruimte achterinCitroën C3 Aircross ruimte achterin

Een zevenzits SUV in het B-segment hadden we tot gisteren nog niet eerder gezien. De Citroën C3 Aircross is het, maar niet als de auto is voorzien van een elektrische aandrijflijn. Dat heeft een reden.

In tijden van buitenissige designkeuzes en door emotie gedreven keuzes is de gisteren gepresenteerde Citroën C3 Aircross een verfrissend nuchter ding. De Aircross is weliswaar een modieuze SUV, maar geeft met zijn 4,40 meter lengte, tot 1.600 kilometer grote laadruim, ruime keuze op het gebied van aandrijflijnen en vriendelijke prijskaartje (vanaf €25.850!) prioriteit aan nuchtere, rationele voordelen. Een derde zitrij in een B-segment is bovendien simpelweg uniek. Dat het achterin niet al te ruim is, moge duidelijk zijn. In een latere video laat ondergetekende dat tot onvrede van zijn knieën uitgebreid zien, maar de onderstaande foto is al genoeg om vast te stellen dat er van bagageruimte eigenlijk geen sprake meer is met alle stoelen in gebruik.

Citroën C3 Aircross ruimte achterin

Citroën C3 Aircross

Ook verder naar voren moesten er consessies worden gedaan om rij 3 te faciliteren. Zo staat de middelste bank (rij 2) maar liefst 65 mm verder naar voren dan de achterbank van de vijfzitter. Dit leidt ook tot de verklaring voor het feit dat de puur elektrische ë-C3 Aircross niet leverbaar is als zevenzitter. Het onder de vloer geplaatste accupakket levert in de EV-versie namelijk een hogere vloer op, wat de situatie op de achterbank in combinatie met de afgenomen beenruimte erg nijpend zou maken.

Citroën C3 Aircross ruimte achterin

Boven in bedroevende kwaliteit de vloer achterin bij de benzineversie, onder bij de ë-C3. Let op het verschil in hoogte, direct achter de stoelrails en onder de stoel.

Citroën C3 Aircross ruimte achterin

In de zevenzitter op benzine is het op rij twee toch nog verrassend goed toeven, juist omdat de lage vloer ervoor zorgt dat de voeten ruim onder de stoel kunnen en de knieën niet hoog in de leuning van de voorstoelen priemen. Achterin de (vijfzits) EV is er weliswaar veel beenruimte (zie onderstaande video!), maar worden de benen door de EV-typische hoge vloer wel in een ietwat opgetrokken positie gedwongen. De bagageruimte van deze vijfzitter mag er trouwens wel zijn: maar liefst 460 liter, oplopend tot 1.600 liter met de bank plat.

Video

PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.