Dit is waarom de elektrische versie van de Citroën C3 Aircross er niet als zevenzitter is
Opgetrokken beentjes
Een zevenzits SUV in het B-segment hadden we tot gisteren nog niet eerder gezien. De Citroën C3 Aircross is het, maar niet als de auto is voorzien van een elektrische aandrijflijn. Dat heeft een reden.
In tijden van buitenissige designkeuzes en door emotie gedreven keuzes is de gisteren gepresenteerde Citroën C3 Aircross een verfrissend nuchter ding. De Aircross is weliswaar een modieuze SUV, maar geeft met zijn 4,40 meter lengte, tot 1.600 kilometer grote laadruim, ruime keuze op het gebied van aandrijflijnen en vriendelijke prijskaartje (vanaf €25.850!) prioriteit aan nuchtere, rationele voordelen. Een derde zitrij in een B-segment is bovendien simpelweg uniek. Dat het achterin niet al te ruim is, moge duidelijk zijn. In een latere video laat ondergetekende dat tot onvrede van zijn knieën uitgebreid zien, maar de onderstaande foto is al genoeg om vast te stellen dat er van bagageruimte eigenlijk geen sprake meer is met alle stoelen in gebruik.

Citroën C3 Aircross
Ook verder naar voren moesten er consessies worden gedaan om rij 3 te faciliteren. Zo staat de middelste bank (rij 2) maar liefst 65 mm verder naar voren dan de achterbank van de vijfzitter. Dit leidt ook tot de verklaring voor het feit dat de puur elektrische ë-C3 Aircross niet leverbaar is als zevenzitter. Het onder de vloer geplaatste accupakket levert in de EV-versie namelijk een hogere vloer op, wat de situatie op de achterbank in combinatie met de afgenomen beenruimte erg nijpend zou maken.

Boven in bedroevende kwaliteit de vloer achterin bij de benzineversie, onder bij de ë-C3. Let op het verschil in hoogte, direct achter de stoelrails en onder de stoel.
In de zevenzitter op benzine is het op rij twee toch nog verrassend goed toeven, juist omdat de lage vloer ervoor zorgt dat de voeten ruim onder de stoel kunnen en de knieën niet hoog in de leuning van de voorstoelen priemen. Achterin de (vijfzits) EV is er weliswaar veel beenruimte (zie onderstaande video!), maar worden de benen door de EV-typische hoge vloer wel in een ietwat opgetrokken positie gedwongen. De bagageruimte van deze vijfzitter mag er trouwens wel zijn: maar liefst 460 liter, oplopend tot 1.600 liter met de bank plat.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 Aircross 1.2 130PK Plus / CAMERA / LED / CLIMA / APPLE + ANDROID
- 2024
- 16.591 km

Citroën C3 Aircross 1.2 130PK Plus / CAMERA / LED / CLIMA / APPLE + ANDROID
- 2024
- 18.975 km

Citroën C3 Aircross 1.2 Hybrid 136 Max | Navi | Camera | Apple Carplay/Android Auto | Nu te zien/proefrijden in Amstelveen!!! |
- 2025
- 501 km