Dit is geen Volvo maar wel een C30
En er was ook een E36 AMG!
Als autoliefhebber denk je bij de aanduiding C30 meteen aan die fraaie driedeurs Volvo die op dezelfde basis stond als de S40 en V50 (en Ford Focus). En heb je het over een E36, dan ziet de kenner meteen de derde generatie BMW 3-serie voor zich, want dat was de interne codenaam voor dat model. Toch kan het bij C30 en E36 ook over AMG’s gaan.
Huh, welke dan? De E36 is de aanduiding voor snelle varianten van de Mercedes-Benz met codenaam W124. Het gaat om uitvoeringen van AMG, dat in die dagen al is ingelijfd door Das Haus. De E staat voor E-klasse, want in 1994 is de 200-/300-serie gefacelift en voorzien van die benaming, het getal voor de krachtbron die de E36’s lenen van de Mercedes C36 AMG, de eerste officiële AMG nadat het als tuner gestarte merk is opgenomen door Mercedes. De E36 is er als Coupé, als Cabriolet en als stationwagon, ook wel Combi genoemd, of T-model. In andere landen dan Nederland kon je de E36 AMG ook als sedan krijgen. Die was er al als brute 500E (E500 na de naamswijziging), maar de andere carrosserievarianten kregen de dikke V8 niet. De 3,6 liter lijnmotor van de E36’s leverde 272 pk, dat is wel wat minder dan de kleinere C-klasse met die motor had.

Mercedes-Benz E36 AMG als Coupé en Cabriolet, er was ook een Combi.
C30 was enige AMG-diesel ooit
Lang geleden dus, dat er een Mercedes E36 AMG was, misschien kun je je de C30 beter herinneren. Dat was ook best een bijzondere uitvoering, want het is de enige AMG met dieselmotor ooit. De C30 CDI AMG had een opgepepte vijfcilinder diesel, en was er in alle carrosserievarianten van de tweede generatie C-klasse, dus ook de Sportscoupé.
De vijfcilinder diesel die als 270 in heel veel verschillende modellen leverbaar was werd door AMG vergroot van 2,7 tot 3 liter en de pk-tovenaars van de speciale afdeling wisten 231 pk uit de zelfontbrander te halen. Daarmee had je een voor die tijd behoorlijk vlotte diesel, die in 7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h nagelde. Tijdens onze ritten met de C30 CDI AMG vonden we de dikke diesel behoorlijk aanwezig. Een succes werd de C30 CDI AMG nooit en hij verdween al snel uit de prijslijst. In 2015 hadden we er een keer één voor een Klokje Rond-keuring.
Andersom kan het overigens ook, een aanduiding voor een auto die de liefhebber doet denken aan Mercedes-Benz. Zo luistert de elektrische variant van de Fiat 500 naar de aanduiding 500e.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 30 CDI AMG Sports Coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 68.000 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.950 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.343 mm / 1.728 mm / 1.406 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/45ZR17Prijzen |
Banden achter | 245/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 201 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Sportcoupé 180 | Cruise Control | Trekhaak | Radio | Origineel NL |
- 2002
- 232.402 km

Mercedes-Benz C-klasse 1.8 C180 KOMPR SPORTCOUPE Sport
- 2004
- 308.769 km

Mercedes-Benz C-klasse Sportcoupé 200 K. DESIGNO / AUTOMAAT / AIRCO / SCHUIFDAK/ LEER / NL-AUTO / 140dkm
- 2003
- 140.428 km