Dít is de Volvo S60!
En dit is 'm dan, de méér dan langverwachte opvolger van de Volvo S70. Volvo heeft het zelf over een 'sedan met coupé-allures en ach, voor één keer mogen ze van ons. Want fraai is 'ie, die S60!
De S60 is uiterlijk een soort mini-S80, hoewel Volvo zich uitput te benadrukken dat de C70 de belangrijkste inspiratiebron is geweest - vandaar die 'coupé-allures'. Het gaat dan voornamelijk over de daklijn, die inderdaad behoorlijk steil afloopt. Dat oogt fraai, maar doet vermoeden dat het met de hoofdruimte achterin nog wel eens vies kon tegenvallen. 'Nee,' bezweert Volvo ons, 'de S60 is achterin zelfs uitgesproken ruim.
Dat komt omdat we juist dáár zijn begonnen met ontwerpen, en van daaruit naar voren hebben gewerkt.' Klinkt goed, maar: eerst zitten, dan geloven. Hét kenmerkende van de S60 zit hem in die enorme 'schouders', die over de hele lengte van de carrosserie lopen en voor een groot deel ook de vorm van de enorme achterlichtunits bepalen. De S80 heeft ze ook, maar daar zijn ze wat smaller. En dáár moesten we al zo aan wennen...
Wat betreft de motoren: 't zijn allemaal vijfcilinders en de meeste kent u. Instapper is de 2.4 met 140 pk, daarna is er de andere 2.4 met 170 pk. Het gaat verder met de 2.4 Turbo met 200 paarden en de benzinetopper is de T5, een 2.3 Turbo met 250 pk. In april 2001 krijgen deze motoren gezelschap van een 163 pk sterke desel van eveneens 2,4 liter. Die is nagelnieuw énopmerkelijk, want waar Volvo tot nu toe gebruik maakte van een TDI op Audi-basis, is deze diesel door Volvo zelf ontwikkeld volgens het common-railprincipe. En gelijk hebben ze, trouwens.
Ook van binnen heeft de S60 een hoog 70-seriegehalte. Het dashboard zal bestuurders van een V70 reuzebekend voorkomen. Op een paar dingen na. Zo is het stuur driespaaks (volgens Volvo een verwijzing naar de roemruchte 1800 ES). En dan die versnellingspook. Volvo heeft hem de naam 'spaceball' meegegeven. Goed, beetje eigenaardige naam, maar het ziet er prachtig uit en 'who needs a versnellingspookhoes anyway'? Is trouwens een optie, jammer genoeg.
Het onderstel van de S60 is een ingekorte versie van dat van de S80 en V70. Z'n wielbasis van 2,27 is 5 cm langer dan die van de S70 - zullen vooral de benen van achterpassagiers leuk vinden. UIteraard - ze hebben een naam op te houden - is de S60 van voor tot achter volgehangen met veiligheidsvoorzieningen. Voor en zij-airbags zijn standaard, net als 'inflatable curtains' voor en achter. Voor de rest is er een keur (7, om precies te zijn) aan uitrustingspakketten leverbaar. Prijzen lopen van f 66.904 (€ 30.360) voor de 2.4 tot f 87.895 (€ 39.885) voor de T5. Daar tussenin in zo'n beetje álles mogelijk. Welkom!