AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
197

Tot 761 pk!

Dit is de Porsche Taycan!

Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan Porsche Taycan
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autonieuws
4 september 2019 om 15:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

IAA Frankfurt 2019:

 Van 12 september t/m 22 september 2019 wordt de IAA in Frankfurt am Main georganiseerd. De IAA is de grootste en belangrijkste autobeurs in het najaar. Mocht je de beurs willen bezoeken, trek goed wandelschoenen aan, want het oppervlak is gigantisch. Meer info: www.iaa.de

In de volledig elektrische Porsche Taycan hebben we weer een nieuwkomer die er met het predicaat ‘langverwacht’ vandoor gaat. Aan al het wachten komt nu een einde: dit is ‘m!

Het eerste levensteken van de Taycan stamt al uit september 2015. Toen werd op de IAA in Frankfurt de Mission E gelanceerd, dit jaar is het de beurt aan de productieversie. Wie helemaal weg was van de Mission E zal niet teleurgesteld zijn in het eindresultaat, dat als twee druppels water op de voorbode lijkt. De vele teasers en spionagebeelden gaven al prijs dat ook de Taycan een bijzonder lage, ranke vierdeurs is. Met een beetje fantasie zou je er zelfs een kruising tussen een Panamera en een 911 in kunnen zien, al is dat ongetwijfeld tegen het zere been van liefhebbers van laatstgenoemde. Opvallende kenmerken zijn de wulpse wielkasten, de glooiende raamlijn en de koplampen, die ogenschijnlijk worden overschaduwd door de voorschermen.

Hoe bijzonder het uiterlijk ook is, het gaat natuurlijk om de techniek. De eerste volledig elektrische Porsche verschijnt in twee varianten, de Turbo en de Turbo S. Hiermee is het woord ‘Turbo’ voor Porsche definitief verworden tot een verwijzing naar de plaats in de line-up, want met de kunstmatige beademing van verbrandingsmotoren heeft de term hier uiteraard niets te maken.

Tweebak

Beide varianten hebben een elektromotor op de voor- én achteras en dus vierwielaandrijving. Het vermogen is altijd indrukwekkend: in de Taycan Turbo komen de motoren tot 680 pk, de Turbo S schopt het zelfs tot 761 pk. Bijzonder is dat de Taycan over een heuse tweetraps-transmissie beschikt, terwijl alle andere EV’s een traploze overbrenging hebben. Dankzij deze oplossing weet de auto volgens Porsche een snelle acceleratie te combineren met efficiency en ruime reserves op hogere snelheid. De topversie knalt in 2,8 tellen van 0 naar 100, terwijl de Turbo datzelfde klusje in 3,2 tellen klaart. Bizar snel, al verwijst de Taycan hiermee de Tesla Model S Performance (2,6 s) nog niet naar het tweede plan. De topsnelheid van de elektrische Porsche ligt bij beide uitvoeringen op 260 km/h.

Voor de stroomvoorziening is een accupakket van 93,4 kWh present. Hiermee moet de Taycan Turbo volgens de WLTP-testcyclus 450 km ver komen, terwijl de krachtiger Turbo S na 412 km de handdoek in de ring gooit. Indrukwekkender is de laadtijd. Dankzij een systeemvoltage van 800 in plaats van 400 Volt kan er volgens Porsche 100 km worden bijgeladen in niet meer dan 5 minuten. Snelladen gaat met maximaal 270 kW, zodat het bij de juiste lader mogelijk is om in 22,5 minuut van 5 naar 80 procent te gaan. Thuisladen gaat met een snelheid van 11 kW. Opmerkelijk is dat de laadklep afgaande op de foto's onzichtbaar wordt als er geladen moet worden. Hoe dat in de praktijk werkt, wordt ongetwijfeld snel duidelijk.

Voor een Porsche-waardige rij-ervaring beschikt de Taycan over luchtvering met het bekende Porsche Active Suspension Management, terwijl Porsche Dynamic Chassis Control de koets rechthoudt en Porsche Torque Vectoring Plus de aandrijfkrachten optimaal over de vier wielen verdeelt. Hoewel de Taycan over enorme remmen beschikt, wordt in de praktijk 90 procent van de remacties door de elektromotoren tot een goed einde gebracht.

'Hey Porsche'

Het interieur van de Taycan oogt zoals we eerder konden zien lekker klassiek. Dat komt vooral doordat er meer aandacht uitgaat naar het instrumentarium dan naar het centraal geplaatste scherm, dat met 10,9 inch toch echt geen kleintje is. Het digitale instrumentarium is een fraaie mix van klassieke vormen en moderne informatiebronnen, terwijl ook de passagier kan worden voorzien van een eigen scherm waarop allerlei zaken kunnen worden afgelezen én bediend. Een grote rol is weggelegd voor Voice Control, dat geactiveerd wordt met, je verwacht het niet ‘Hey Porsche’.

De vier inzittenden van de Taycan nemen plaats in een volledig leervrij interieur, een primeur voor Porsche. In plaats van koeienhuiden bekleedt het merk het binnenste met ‘innovatieve, gerecyclede materialen’. Het leven van achterpassagiers wordt iets verbeterd door heuse uitsparingen in het in de bodem geplaatste batterijpakket, zodat de voeten zoveel mogelijk ruimte hebben en een oncomfortabele zithouding als het goed is wordt voorkomen.

Sedan

Hoewel Porsche het nog niet bevestigt, tonen spionagebeelden aan dat de Taycan over een kleine sedan-achterklep beschikt. De ruit gaat dus niet mee omhoog. De klep biedt toegang tot een bagageruimte van 366 liter, aangevuld met een tweede exemplaar van 81 liter in de neus. Wie meer praktisch gebruiksgemak wil, kan wachten op de Taycan Cross Turismo. De productieversie van de Mission E Cross Turismo is een sportieve stationwagon-achtige op hoge poten. Die verschijnt eind volgend jaar.

Ruim voordat die Cross Turismo wordt onthuld, staat de reguliere Taycan bij de dealers. Al in januari 2020 moet het zover zijn. Zelfs de prijzen zijn al bekend: Porsche vraagt € 157.100 voor de Taycan Turbo en € 191.000 voor de Turbo S.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Porsche Taycan
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Porsche Porsche Taycan Elektrische Auto Supercars & Sportscars IAA Frankfurt 2019

Uitgelicht aanbod

    Turbo

    Porsche Taycan Turbo

    • 2020
    • 6.907 km

    € 154.750

    4S

    Porsche Taycan 4S

    • 2021
    • 15 km

    € 161.448

    4S

    Porsche Taycan 4S

    • 2020
    • 13.689 km

    € 116.900

Meer Porsche Taycan occasions

Lezersreacties (197) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Taycan specificaties
  • Porsche Taycan occasions
  • Porsche Taycan video's
Advies en informatie
  • Porsche Taycan tests
  • Porsche Taycan gebruikersreviews
  • Porsche Taycan index
Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

De Porsche Taycan Cross Turismo zit al een tijdje in de pijplijn. Aan de vooravond van z’n...

Lees meer
Test: Porsche Taycan RWD

Test: Porsche Taycan RWD

De elektrische Porsche Taycan is er nu ook met alleen achterwielaandrijving. Deze basisuitvoering...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    77
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    14
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor onthulling

    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor...

    23
    • 24 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in beeld

    Porsche Taycan Cross Turismo in beeld

    42
    • 19 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan RWD

    Test: Porsche Taycan RWD

    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan naar recordsnelheid in gebouw

    Porsche Taycan naar recordsnelheid in gebouw

    42
    • 10 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Zes bijzondere carrosserievarianten van Porsche

    Zes bijzondere carrosserievarianten van...

    22
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    77
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    14
    • 3 maart 2021
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor onthulling

    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor...

    23
    • 24 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    4
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep