Dit is de nieuwe stationwagon van Lada: voor de kleine beurs
Kleintje Vesta
Hoewel Lada al jaren niet meer in Nederland actief is en het de laatste jaren steeds verder van ons af is komen te staan, zijn er vast nog liefhebbers te vinden die het merk zelf een warm hart toedragen. Speciaal voor de Lada-liefhebber: een splinternieuwe budgetstationwagon!
Lada heeft momenteel nog de uitgebreide Granta-familie, de Vesta-reeks en de Niva Legend en Niva Travel in zijn portfolio. Daar komt op termijn een nieuw model bij. AutoWeek heeft in de database van het Russische Federaal Instituut voor Industrieel Eigendom (FIPS) de patentplaten gevonden van een stationwagon die op het eerste gezicht lijkt op een gefacelifte Lada Vesta SW, maar die dat toch niet helemaal is.
Lada Vesta SW: de stationwagon heeft een langere achterkant.
Op de patentplaten zien we een compacte stationwagon die sterk lijkt op een Lada VestaSW waarop moederbedrijf Avtovaz een nieuwe snuit en een nieuwe kont heeft geplakt. De algehele vorm van het front lijkt sterk op de snuit van de Vesta en ook van opzij bezien lijkt deze nieuwe Lada 'gewoon' een Vesta SW. Kijk maar eens naar de flinke inhammen die vanuit de voor- en achterschermen de portieren in duiken. Toch zijn die inhammen totaal anders van vorm. Dat niet alleen, ook de portieren zelf zijn anders. Maar er is meer bewijs, dat deze naar verluidt Iskra geheten nieuwe Lada geen aangescherpte Vesta SW is. Kijk maar eens naar het achterste en dus derde zijruitje en de schouderlijn. Het zijruitje is op deze nieuwe stationwagon aanzienlijk korter en de schouderlijn loopt veel sterker op. De complete voor- en achterschermen zijn dus ook anders.
Het is niet ondenkbaar dat deze nieuwe stationwagon van Lada op termijn gezelschap krijgt van een sedan en misschien wel van een hatchback. Een uitgebreide 'Iskra'-reeks zou in de Lada-familie de inmiddels sterk op leeftijd zijnde Granta-reeks kunnen vervangen. Wat er onder de koets schuilgaat? Dat is nog even de vraag. In 2020 werd bekend dat Lada het CMF-B-LS-platform van Renault/Dacia zou gaan gebruiken. Renault heeft zich volledig van Lada ontdaan en dat betekent dat Lada niet zomaar actuele techniek van Renault in de 'Iskra' kan stoppen.