Dít is de Lotus Evija!
Elektrische hypercar is eerste nieuwe Lotus in jaren
Lotus heeft de laatste jaren de ene na de andere speciale editie uitgebracht van auto's als de Elise, Exige en Evora. Nu is het moment daar dat de kleine Engelse fabrikant een volledig nieuw model uitbrengt. En hoe. We maken kennis met de eerste écht nieuwe Lotus in jaren, en dat is deze Evija.
Lotus breidt zijn portfolio uit met een volledig elektrische hypercar. Aanvankelijk ging die auto onder codenaam Type 130 door het leven, maar tijdens het Goodwood Festival of Speed werd bekend dat die stekkersporter de naam Evija zou krijgen. Vandaag beleeft de Evija zijn digitale debuut.
De Evija is niet alleen de eerste nieuwe Lotus in jaren, maar ook het eerste model dat volledig is ontwikkeld onder de vleugels van moederbedrijf Geely. Dat daar een hoop kapitaal vandaan komt, is meteen wel duidelijk. De cijfers liegen er immers niet om. De dankzij vier elektromotoren vierwielaangedreven Evija heeft een vermogen van maar liefst 2.000 pk en 1.700 Nm. Daarmee zou het de krachtigste auto zijn die ooit in serieproductie is gegaan. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h moet in minder dan drie tellen achter de rug zijn. Indrukwekkender zijn de minder dan 9 seconden die nodig zijn om een snelheid van 300 km/h te bereiken. Van 100 km/h doorknallen naar 200 km/h neemt minder dan 3 tellen in beslag. Evija's topsnelheid: 320 km/h.
Interessant is ook de actieradius. Wie het dankzij een uit koolstofvezel vervaardigde koets slechts 1.680 kilo wegende Engelse stekkermonster met fluwelen hand bedient, zou 400 kilometer ver kunnen komen. Het 70 kWh accupakket krijgt een plek achter de voorstoelen en daarmee zou de gewichtsverdeling volgens Lotus overeenkomen met die van een supercar met een middenmotor. Leuk weetje: de monocoque legt slechts 129 kilo in de schaal. Om de lichtgewicht magnesium wielen zijn Pirelli Trofeo R-banden gevouwen. De remmerij bestaat onder andere uit koolstofkeramische schijven.
De auto meet 4,46 meter in de lengte, is 2 meter breed en slechts 1,22 meter hoog. De bodemspeling bedraagt slechts 10,5 centimeter. Opvallende zaken: de van actieve aerodynamica voorziene koets is doorspekt met koelsleuven en -openingen. Twee tunnels klieven de auto van achteren bezien in stukken. De tunnels zelf zijn optisch omringd door de achterlichtunits. Ook heeft de Evija indrukwekkend openslaande vlinderdeuren. Het achteruitrijlicht is in de T verwerkt van de op de kont van de Evija geschreven merknaam. Reguliere buitenspiegels ontbreken, de Evija doet het met over nabij de voorschermen geplaatste camera's op stokjes. Voor zowel het grootlicht als het dimlicht maakt de Evija gebruik van lasertechniek.
Het interieur ademt een high-tech sfeer en doet zelfs enigszins denken aan de manier waarop McLaren de werkplekken van zijn supersporters invult. De auto is in de standen Range, City, Tour, Sport en Track in te stellen. De deuren laten zich alleen met de afstandsbediening openen en zijn met een knopje in een knoppeneiland aan het hemeltje weer te sluiten. Achter het bijzonder vormgegeven stuur zien we een digitaal instrumentarium. Tussen de stoelen is een diagonale 'ski-helling' geplaatst, zoals Lotus het zelf omschrijft. Op dit schuin geplaatste paneel zijn touchknoppen met 'haptische feedback' geplaatst waarmee diverse zaken zijn in te stellen.
Met de naam Evija, wat staat voor 'de levende', volgt Lotus zijn traditie om zijn modelnamen met een 'E' te laten beginnen. De Evija is de eerste écht volledig nieuwe auto van het merk sinds het onder de vleugels van Geely opereert. Lotus gaat slechts 130 exemplaren bouwen, auto's die met de hand worden gemaakt in het Engelse Hethel. De kale vanafprijs is vastgesteld op 1,7 miljoen pond, grofweg € 1,88 miljoen. Wie een aanbetaling van pak 'm beet € 277.000 doet, is verzekerd van een productieplek. In 2020 moeten de eerste exemplaren het levenslicht zien. Is dat allemaal te gortig? Tussen de regels door geeft Lotus de hint dat de Evija tevens het topmodel is van een volledig vernieuwd Lotus-gamma. Reken dus op meer nieuwkomers uit Hethel, die bovendien iets betaalbaarder zullen zijn.