Deze retroracers op basis van de Porsche 911 zijn dik, maar níet van Porsche

Tot 750 pk sterk en zelfs met GT3 RS-genen

Rezvani Retro RR1 550
Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550Rezvani Retro RR1 550

Vind je de rij-eigenschappen van een moderne Porsche 911 fantastisch, maar ben je toch meer gecharmeerd van een (nog) sterker retrodesign? Dan biedt deze RR1 wellicht uitkomst. Dat is geen creatie van Porsche zelf, maar nota bene van de Amerikaanse fabrikant Rezvani Motors!

Rezvani Motors ken je ongetwijfeld van zijn reeks knotsgekke en meer dan eens kogel- en zelfs landmijnbestendige creaties. Naast de voorheen op de Lotus Elise gebaseerde maar sinds zijn recente generatiewissel op leest van de Chevrolet Corvette C8 geschoeide Beast heeft de Amerikaanse fabrikant de Tank en de Vengeance in het kleurrijke aanbod. De Tank is een heftige offroader op basis van de Jeep Wrangler, de Vengeance een enorme offroadkolos die onderhuids stiekem een Cadillac Escalade is. Rezvani Motors breidt zijn portfolio nu uit met iets heel anders. Het stampt een nieuwe modellijn uit de grond waar het met sterk retrodesign overladen versies van de Porsche 911 aan hangt.

Maak kennis met de RR1 van Rezvani's nieuwe Rezvani Retro-collectie. Met Rezvani Retro wil de eigenwijze fabrikant naar eigen zeggen auto's maken met een 'nostalgische charme', maar die moderne prestaties en gemakken bieden. Daarbij moeten ze een hommage brengen aan 'iconische auto's uit het verleden.' Met de RR1 lijkt die missie in ieder geval op papier geslaagd. Rezvani's RR1 is een zogenoemde restomod - een klassieker verrijkt met moderne spullen - maar een grondig omgebouwde Porsche 911 van de huidige generatie (992). De RR1 ademt tot op zekere hoogte de sfeer van de Le Mans-racers van Kremer Racing uit de jaren 70 en komt in drie varianten op de markt.

De eerste is de Rezvani Retro RR1 550. Dat is onderhuids een Porsche 911 Carrera S die onder meer is volgehangen met een koolstofvezel bodykit, een lager wagengewicht en - volgens Rezvani - een directere gasrespons. En verder? Rezvani noemt een op de GT3 en GT3 RS gebaseerde RR1 565 met - je verwacht het niet - 565 pk. Een stap daarboven komt de RR1 750 te staan, een op de 911 Turbo S gebaseerde variant die 750 pk mobiliseert.

Van de RR1 produceert Rezvani 50 exemplaren. De eerste vijf stuks gaan volgens de Amerikanen weg voor een vriendelijke prijs van omgerekend €140.000. Inderdaad, in de Verenigde Staten waar zoiets als bpm niet bestaat ...

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.