Dit is de Byton K-Byte Concept
Chinees, elektrisch en autonoom
Het nieuwe Chinese Byton heeft grootse plannen, want met de de K-Byte Concep toont het alweer zijn tweede studiemodel. De elektrische sedan kan autonoom tot level 4 aan de slag.
Tijdens de CES in Las Vegas maakte Bytons eerste studiemodel zijn opwachting. De grote elektrische SUV staat er een kleine vijf maanden niet langer alleen voor, want tijdens de CES Asia in Shanghai beleeft de Byton K-Byte Concept zijn werelddebuut. De elektrische sedan geeft gelijk het startsein voor de nieuwe naamgeving van alle modellen van Byton. De naam van elke auto bestaat voortaan namelijk uit één letter met 'Byte' erachter. De eerder gepresenteerde SUV-concept-car gaat voortaan als M-Byte Concept door het leven. Het hoofddoel van de M-Byte Concept was om het infotainmentsysteem - dat het hele dashboard omvatte - te introduceren. De bijna vijf meter lange K-Byte Concept gaat verder, want dit is het toekomstbeeld van de Chinezen wat betreft het gehele ontwerp.
Aan de buitenkant van de paarsige sedan zitten veel radars en sensoren die veel met de technologie van de auto te maken hebben. De K-Byte zou namelijk autonoom tot niveau 4 kunnen rijden. Dat houdt in dat de Byton vrijwel geheel zelfstandig te werk gaat, maar in sommige bijzondere situaties hulp van de bestuurder nodig heeft. Wordt de auto door de mens bestuurd, dan trekken de sensoren bij de voorwielen zichzelf weer in voor een betere stroomlijning. De K-Byte staat op hetzelfde platform als de M-Byte Concept en maakt gebruik van dezelfde twee volledig elektrische aandrijflijnen.
De eerste aandrijflijn bestaat uit een op de achteras geplaatste elektromotor met 272 pk en 400 Nm. De sterkere variant heeft een tweede elektromotor op de vooras waardoor er 474 pk en 710 Nm beschikbaar zijn. De M-Byte Concept moet in theorie 400 kilometer kunnen afleggen. Het grotere accupakket heeft een actieradius van 520 kilometer. Bij de K-Byte zal dit waarschijnlijk hoger uitvallen, aangezien deze kleiner en lichter is.
Byton opende recent het hoofdkantoor in Nanjing waar ook de productiefaciliteit van het bedrijf zit. Die laatste zal binnenkort in staat zijn om ongeveer 300.000 voertuigen per jaar te produceren. Voor het einde van volgend jaar moeten de eerste Bytons op de Chinese wegen rondrijden. De Amerikaanse en Europese lanceringen staan in 2020 op de agenda. De K-Byte beleeft volgens Digital Trends in 2021 zijn werelddebuut.