AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dikke jongens doen het goed
Op de autoshow in Detroit, de eerste internationale beurs in het nieuwe jaar, maken verschillende autofabrikanten hun jaarcijfers bekend. Bij Lamborghini, Bentley en Ferrari kan in elk geval de champagne open.
Op de autoshow in Detroit, de eerste internationale beurs in het nieuwe jaar, maken verschillende autofabrikanten hun jaarcijfers bekend. Bij Lamborghini, Bentley en Ferrari kan in elk geval de champagne open.
Lamborghini meldt voor 2006 een jaarproductie van 2.087 exemplaren. Dat is een toename van 30,4 procent ten opzichte van het vorige jaar en een absoluut record voor het merk. De Verenigde Staten zijn nog steeds de belangrijkste markt voor het merk; 876 stuks zijn daarheen geëxporteerd – een toename van 37 procent ten opzichte van het vorige jaar. De Europese markt is verdubbeld. Daar zijn 746 Lambo's afgezet. Duitsland en Groot-Brittannië zijn de grootste markten met 234 en 151 verkochte auto's. Lamborghini timmert flink aan de weg. Zo groeide het aantal dealerschappen in 2006 van 65 tot honderd.
Bentley wilde graag een productieaantal halen van 10.000 stuks. Dat is gelukt: in totaal zagen in 2006 10.087 Bentley's het levenslicht. Da's eveneens een recordjaar. De Continental Flying Spur is met 4.500 geproduceerde exemplaren het meest populaire model. Ook bij Bentley is Noord-Amerika een belangrijke markt. Veertig procent van de auto's gingen naar Amerika en Canada.
Ferrari meldt ook een groei. Het exacte productieaantal is niet bekend maar Maranello zet in op 5.000 exemplaren en een groei van vijf procent. Ook hier is de Amerikaanse markt van levensbelang: dertig procent van de Ferrari's ging in 2006 naar de overkant van de Grote Plas.
Rolls-Royce meldt een productie van 805 auto's. Minder indrukwekkend, maar het is wel het derde achtereenvolgende jaar dat er groei in zit. Sinds 2003 is het Rolls-Royce onderdeel van BMW en wordt de Phantom verkocht. Bovendien is 2006 met zijn 805 stuks het beste resultaat in zestien jaar.
Plaats een reactie