Deze SUV met bizarre features is stiekem een Cadillac Escalade
Rezvani trekt absurde trukendoos weer open
Kogelbestendig glas en plaatwerk, de mogelijkheid om een rookgordijn op te werpen, je achtervolgers te verblinden en de portiergrepen onder stroom te zetten. Stuk voor stuk knotsgekke zaken en mogelijkheden die je wellicht ineen auto van James Bond verwacht, maar in dit geval zitten ze in deze ronduit absurde SUV. Maak kennis met de Rezvani Arsenal, een grondig vertimmerde en verbouwde Cadillac Escalade.
Rezvani is een even eigenzinnige als kleurrijke Amerikaanse fabrikant. Het bouwt de modellen die het verkoopt zelden zelf, maar heeft een handeltje gevonden in het grondig verbouwen van bestaande modellen. Je kent Rezvani misschien wel van zijn modellen met modelnamen die door een boze puber zijn bedacht. Het bedrijf verkoopt namelijk de Beast, Tank, Hercules en de Vengeance. Die eerste is tegenwoordig een Chevrolet Corvette C8, de Tank een Jeep Wrangler, de Hercules een Jeep Gladiator en de Vengeance een Cadillac Escalade. De Escalade blijkt prima als basis te gebruiken, zo lijkt Rezvani te redeneren. Het stelt nu de Arsenal voor en ook dat is een verbouwde Escalade.

Rezvani Arsenal
Dat de Rezvani Arsenal een Cadillac Escalade als basis gebruikt, zie je er vanbuiten niet direct vanaf. De - weliswaar minder heftig dan de Vengeance - verzaagde Escalade oogt van buiten als een SUV die is getekend voor een videogame met een te klein budget om licenties voor het gebruiken van bestaande modellen te bemachtigen. Vanbinnen zie je echter direct dat de Arsenal een Cadillac is. Wie vanaf de achterbank naar buiten kijkt, ziet dat de oplopende stukken plaatwerk in de achterportieren gewoon voor de zijruitjes zijn geplaatst. Succes met schoonmaken. Waarom je een Arsenal zou willen hebben? Waarschijnlijk om z'n bizarre uitrusting.
Net als de vele andere producten van Rezvani valt ook de Arsenal tot de nok van het dak af te toppen met veiligheidsfeatures die je eigenlijk niet in een bestaande auto verwacht. Zo is de volledige carrosserie voorzien van bepantsering (niveau B6). Kogels van geweren als een AR15 of de even stokoude als fameuze AK47 komen er niet doorheen, zelfs speciale pantserdoorborende kogels zouden hun naam niet waar kunnen maken als ze een Arsenal ontmoeten. Volgens Rezvani weegt het gebruikte composiet voor de bepantsering slechts een derde van de reguliere stalen bepantsering, wat ruim 450 kilo aan gewicht scheelt. De Arsenal komt er met een 425 pk sterke 6.2 V8 én met een tot 700 pk opgeklopte variant daarvan met een supercharger. Ook levert Rezvani een dieselmotor voor wie daar behoefte aan heeft.

Rezvani Arsenal
Je kunt meer kiezen dan enkel een motor. Zo biedt Rezvani het Military Edition Package aan. Daarin zit onder meer een systeem waarmee je een rookgordijn kunt opwerpen, maar ook krijgt de auto een warmtebeeldkijker, een systeem dat elektromagnetische schokken geeft en waarmee je elektronische apparaten buiten de auto kunt deactiveren, bumpers 'gemaakt om mee te rammen', een systeem dat explosieven moet kunnen opsporen, een stroboscoop, een intercom, lampen die bedoeld zijn om voor- en achterliggers te verblinden, gasmaskers, de mogelijkheid om de portiergrepen onder stroom te zetten en een systeem om pepperspray rond te spuiten. Gasmaskers, kogelvrije vesten en helmen liggen dan óók in de Arsenal. Je zal het maar nodig hebben.
Waarom je een Arsenal boven de eveneens op een Cadillac Escalade gebaseerde Vengeance zou verkiezen? Volgens Rezvani is de Arsenal bedoeld voor mensen die het 'minimalistische en minder extreme design' van de Arsenal aanspreekt. Subtiel is-ie niet, maar als we de Vengeance ernaast zetten begrijpen we wat de fabrikant bedoelt. Rezvani gaat honderd exemplaren maken.