Deze ruime, jonge EV’s koop je nu al voor €25.000

Skoda Enyaq occasion

Nu de EV inmiddels gemeengoed is, neemt het aanbod op de occasionmarkt verder toe - zeker als het budget niet al te beperkt is. Want nadat we al eerder aandacht besteedden aan kleinere en goedkopere EV’s (zoals Leaf en Zoe), gaan we deze week winkelen met 25 mille in de portemonnee en voor dat bedrag is het inmiddels uitzoeken maar: klein, groot, sedan, hatchback, stationwagon, SUV. Zelfs een flinke jongen als de Skoda Enyaq heb je al voor dat bedrag! Maar we vinden ook twee ruime Chinese EV's.   

Inderdaad: voor 25 mille staat een kleine, nieuwe Microlino voor je deur, maar een dikke, ervaren Jaguar I-Pace behoort inmiddels ook tot de mogelijkheden plus alles wat daar tussenin zit (Tesla Model 3, Polestar 2, noem maar op). Wij portretteren drie gebruikte EV’s in gewilde verpakkingen: SUV en stationwagon. 

Aiways U5 Showroom - 2020 - 71.425 kilometer - €22.899

Van het handjevol aangeboden U5’s is deze Aiways U5 het meest ervaren, maar tevens de goedkoopste. Voor €1.000 méér zien we occasions die slechts enkele tienduizenden kilometers hebben gedraaid en voor nog ‘ns € 1.000 erbij zelfs eentje die nog geen 10.000 kilometer op de digitale teller heeft staan. Wij kozen echter voor de K-007-GG, want zijn lila lak is net zo apart als zijn voorkomen - je ziet deze forse Chinese SUV niet veel.

Die forse afmetingen vertalen zich in een ruim interieur, waarbij ook de achterpassagiers niets te klagen hebben. De kofferruimte spreekt in standaardtrim met 432 liter inhoud minder tot de verbeelding, wel is aan een frunk voor de laadkabel gedacht. Het maximum snellaadvermogen bedraagt 90 kW, waarmee deze vierwieler in 41 minuten van 20 procent naar 80 procent is opgeladen. De actieradius volgens WLTP is een bruikbare 410 kilometer. Zijn verbruik bedraagt 17 kWh per 100 kilometer. Een en ander wordt verzorgd door een 204 pk-/310 Nm-sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en de U5 aan vlotte prestaties helpt.

Toch is deze occasion meer op comfort geënt dan op sportiviteit. Hij helt behoorlijk over en incasseert oneffenheden goedmoedig, zij het niet altijd ongemerkt. Dit laatste geldt tevens het remmen. Onze ervaring is dat het rempedaal zich lastig laat doseren, wat het bijkans onmogelijk maakt schokvrij door het verkeer te laveren. Op nog een aantal zaken valt kritiek te leveren. De uitrusting is compleet - zo zijn voldoende veiligheidshulpjes aanwezig - maar navigatie ontbreekt en is het stuur enkel in de hoogte verstelbaar. Ondanks al die veiligheidsvoorzieningen scoorde de U5 slechts drie sterren in de EuroNCAP-crashtest. De bouwkwaliteit is echter in orde en de gebruikte materialen weten over het algemeen te overtuigen.

Het eigentijdse dashboard is uit meerdere schermen opgebouwd en geeft voldoende informatie over onder meer accupercentage en reikwijdte. Zo ontstaat een beeld van een occasion van een welwillend merk dat de puntjes nog op de i moet zetten. Je krijgt wel relatief veel auto voor je geld.   

Signalement

Merk Aiways
Type U5 Showroom 
Bouwjaar december 2020
Kilometerstand 71.425
Vraagprijs €22.899 
Waar te koop? MAX’s Mobility, Apeldoorn

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 310 Nm
Bagageruimte 432 l/1.555 l  
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 17,0 kWh/100 km
0-100 km/h 7,8 s
Topsnelheid 150 km/h

Skoda Enyaq iV 60 - 2021 - 178.068 kilometer - €23.950

Hoeft het niet zo heel fors als bovenstaande U5, dan is de Skoda Enyaq een iets bescheidener alternatief, waarbij dat ‘bescheidener’ enkel op diens hoogte van toepassing is. Want lengte- en breedtematen komen overeen. Wel is de Tsjech acht centimeter lager dan de Chinees. 

Langzaam druppelt de Enyaq de occasionhoek binnen. Voor 25 mille is het aanbod klein, maar met deze Skoda Enyaq 60 hebben we er een te pakken. De droge getallen voorspellen weinig goeds: weliswaar een jaartje jonger dan de U5, maar ook een ton meer gelopen (een hoog jaarkilometrage is dus best te doen met een EV!), €1.000 duurder en, zoals gezegd, wat minder groot. De praktijk wijst anders uit. Om te beginnen biedt de Enyaq bijna net zoveel binnenruimte, de bagageruimte is zelfs een stuk forser.

De gebruikte materialen zijn prima voor elkaar en netjes op elkaar afgestemd, de uitrusting net zo royaal. Aan zaken als een in hoogte én diepte verstelbaar stuur, vijfsterrenscore in de crashtest en 1.000 kilo geremd trekgewicht zie je het verschil tussen een beginner in de auto-industrie (Aiways) en de gevestigde orde (Skoda). Dat komt eveneens naar voren in de rijeigenschappen. Ook de Skoda neigt meer naar comfort dan naar sportiviteit, maar week wordt -ie nooit. Daar is de Enyaq met bijna 1.900 kilo ook veel te zwaar voor. Gewoon een solide aanvoelende auto, waarbij  motor - in deze ‘60’ een 180 pk- en eveneens 310 Nm-sterke synchroonmotor met permanente magneet - plus aandrijving achter voor onder meer een kleine draaicirkel en afwezigheid van aandrijfreacties in het stuur zorgen. Kortom: een ontspannen vierwieler, geknipt voor langere reizen. Lukt dat? De WLTP-actieradius is 397 kilometer, met een verbruik van 15,7 kWh per 100 kilometer. Het maximum snellaadvermogen bedraagt hier 120 kW, waarmee de Enyaq in een half uur van 20 procent naar 80 procent is opgeladen. Nette waarden, maar niet meer grensverleggend. Als geheel komt de Enyaq doordachter over dan de U5 - die weer met een aantrekkelijke waar-voor-je-geldverhouding schermt.    

Signalement

Merk Skoda
Type Enyaq iV 60
Bouwjaar december 2021 
Kilometerstand 178.068
Vraagprijs €23.950
Waar te koop? Auto Wientjes B.V., Apeldoorn

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 132 kW/180 pk
Max. koppel 310 Nm
Bagageruimte 585 l/1.710 l  
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 15,7 kWh/100 km
0-100 km/h 8,9 s
Topsnelheid 160 km/h

 

MG 5 Standard Range Luxury - 2022 - 40.781 kilometer - €24.250

Nu zijn er genoeg mensen die niets van een SUV moeten weten en liever een ‘ouderwetse’ stationwagon bezitten. Elektrische pakezels kennen nog maar een heel korte geschiedenis, laat staan gebruikte. De enige die ons direct te binnen schiet, is de MG 5. Bij de merkdealer vonden we deze MG 5 die weggaat inclusief een jaar Bovag-garantie. Op papier een aantrekkelijke aanbieding: de jongste van ons trio, de minste kilometers en slechts €300 duurder dan de Enyaq. Toch is niet alles goud wat er blinkt, want de bagageruimte is een heel stuk kleiner dan laatstgenoemde, terwijl een aanhanger(tje) niet meer dan 500 kilo geremd mag zijn. 

De P-858-NL is de Standard Range-uitvoering, wiens voorin geplaatste elektromotor 177 pk/280 Nm aan de voorwielen aflevert. Op prestatiegebied kom je weinig te kort, wel ligt het verbruik wat hoger. De bruto-accucapaciteit bedraagt 50,3 kWh (netto 46 kWh), wat een WLTP-actieradius van een vrij bescheiden 320 kilometer oplevert. Snelladen gaat met 87 kW, waarmee de Chinese Brit in 33 minuten van 20 procent naar 80 procent is opgeladen. 

De 5 is een rustige auto. Het vermogen wordt niet bruusk op de voorwielen uitgestort, maar geleidelijk. Dat, samen met zijn comfortabele onderstel, draagt bij aan een stille, soepele en stabiele rit. Gezien zijn scherpe nieuwsprijstelling vallen de gebruikte materialen, de bouwkwaliteit en ook de uitrusting reuze mee. Je hebt nergens het idee dat je in een knakenkar bent aanbeland, maar uitschieters op bijvoorbeeld comfort, sportiviteit en uiterlijk moet je niet verwachten. De binnenruimte is oké, wel heeft de 5 - net als veel andere EV’s - een wat hoge vloer, wat tot opgetrokken benen kan leiden. De positie achter het stuur is oké, al zou het prettig zijn als de stoel lager en het stuur verder naar binnen kon. Al met al een elektrische vervoerder van deze tijd die met de roemruchte geschiedenis van MG evenwel niets te maken heeft.

Signalement

Merk MG
Type 5 Standard Range Luxury
Bouwjaar april 2022
Kilometerstand 40.781
Vraagprijs €24.250
Waar te koop? Van Mossel MG Oosterhout-Nijmegen

 

Technische gegevens

Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 130 kW/177 pk
Max. koppel 280 Nm
Bagageruimte 479 l/1.367 l  
Max. aanhanger geremd 500 kilo
Gem. verbruik 18,4 kWh/100 km
0-100 km/h 8,3 s
Topsnelheid 185 km/h

Welke ruime gezins-EV van 25 mille spreekt jou het meeste aan?

We schreven het al: voor 25 mille is het EV-occasionaanbod inmiddels aantrekkelijk groot en divers. Uiteraard zou je voor de Tesla Model 3 kunnen gaan - toch de benchmark als het op elektrisch rijden aankomt. Moet het liever stoer (SUV) of variabel/ruim (stationwagon) zijn, dan is het aanbod nog wat minder riant. Wij portretteerden drie modellen. Welke spreekt jou het meest aan?   

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Lezersreacties (160)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.