Deze recent nog razend populaire stationwagons koop je nu voor €10.000

Focus, Astra of Mégane?

Ford Focus Wagon occasion

Nadat we vorige week drie populaire cross-overs in de spotlights hadden gezet, gaan we nu weer down to earth. Letterlijk, want de carrosserie van een stationwagon uit het C-segment ligt een stuk dichter op het asfalt. Ieder zijn of haar smaak, maar dat vinden wij wel net zo prettig rijden.  

 

Ook ditmaal aandacht voor drie gewilde occasions. We trappen af met een Ford Focus Wagon die sportief ingestelden zeker zal aanspreken. Voor comfortzoekers portretteren we de Renault Mégane Estate. Tot slot schotelen we de Astra van Opel voor - speciaal voor diegenen voor wie gewoon doen al gek genoeg is, de toevoeging ‘Sports Tourer’ ten spijt. Ons budget? 10 mille.

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk Econetic Edition Plus - 2014 - 142.861 kilometer - €9.445

Waarom vinden wij een lagere vierwieler wel net zo prettig rijden als een hoogzitter? Omdat je beter voelt wat er onder je gebeurt. Wil je daarnaast meer zintuigen en ledematen prikkelen, maar zit je gebonden aan een vrij compacte combi, dan is een gebruikte Ford Focus Wagon wellicht wat voor jou. Want of je nu alleen rijdt of met je gezin op vakantie gaat, deze Duitser heeft een naam hoog te houden als het om rijplezier gaat. Onze zoektocht leverde deze Ford Focus op: één eigenaar heeft in bijna 10 jaar tijd ruim 140.000 licht sportieve kilometers ermee afgelegd. We zeggen 'licht sportief', want er zijn krachtiger varianten gebouwd dan deze 125-pk versie. Maar voor alle Focussen geldt: puike zitpositie, trefzeker schakelen (zesbak), strak sturen en een onderstel dat fraai in balans is. Kortom: elke brave huisvader voelt zich een beetje coureur. En de rest van het gezin? Nou, de Focus heeft prettig meubilair aan boord, biedt voldoende ruimte (bagageruimte 476 tot 1.502 liter, 1.200 kilo geremd trekgewicht) en is als Edition Plus ruimhartig aangekleed. Tractiecontrole, hill assist, climatecontrol, parkeersensoren rondom, navigatiesysteem, lichtmetalen wielen, sportstoelen, voorruitverwarming (hoera!), alarminstallatie, regen- en lichtsensoren en led-achterlichten zijn allemaal op de 5-XLT-53 (september 2014) aanwezig, maar bijvoorbeeld ook een inparkeerautomaat. Best handig, aangezien de auto in Amsterdam te koop staat.

Het is daarentegen jammer dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is. En nu we het toch over het interieur hebben; de gebruikte materialen zijn niet helemaal op niveau: de aluminium panelen in het dashboard voelen goedkoop aan, terwijl de middenconsole met zijn priegelige ‘gsm-toetsen’ inmiddels gedateerd aandoet. Wij horen regelmatig geklaag over dure occasionprijzen. Deze 10 jaar oude Focus met zijn ruim 140.000 kilometer moet nog bijna 9,5 mille opbrengen. Gelukkig is Bovag-garantie inbegrepen en is de staat van de auto keurig. 

Signalement

Merk Ford   

Type Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk Econetic Edition Plus 

Bouwjaar september 2014

Kilometerstand 142.861

Vraagprijs € 9.445 

Waar te koop? Bynco, Amsterdam

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 995 cc, turbo 

Max. vermogen 92 kW/125 pk bij 6.000 tpm

Max. koppel 200 Nm bij 1.800 tpm

Bagageruimte 476 l/1.502 l

Max. aanhanger geremd 1.200 kilo

Gem. verbruik 1:19,6

0-100 km/h 11,5 s 

Topsnelheid 193 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Renault Mégane Estate TCE 115 Energy Limited - 2016 - 121.796 kilometer - €9.995 

Is de Focus Wagon voor de wat actievere automobilist op de wielen gezet, comfortzoekers komen traditioneel aan hun trekken in een Frans product. Reden voor ons om er een Renault Mégane Estate bij te pakken. Wat te denken van deze Renault Megane: ietsje duurder dan de Focus, maar tevens twee jaar jonger en minder ervaring. De Fransman heeft twee eigenaren versleten en wacht in Hoogblokland op zijn derde. Ook hier is Bovag-garantie van toepassing. De KD-444-K is een Limited-uitvoering, maar deze blijkt bijkans unlimited. Zo’n beetje alles wat op de Focus zit, treffen we eveneens in de Renault aan, waarbij de inparkeerautomaat en de verwarmbare voorruit plaats hebben gemaakt voor een elektrisch glazen panoramadak, automatisch inklappende buitenspiegels, privacy glass achter en dakrails.

Verder zijn er geen sportstoelen gemonteerd en dat komt doordat de insteek van deze occasion anders is, namelijk comfort. De besturing is licht en ietwat afstandelijk. Daardoor voel je weinig van wat onder je gebeurt, mede veroorzaakt door het comfortabele onderstel. Dat is voorzien van een soepele combinatie van schokdempers en veren, waarbij de eersten het soms moeilijk hebben. Verwonderlijk is dat niet: op het CMF-platform stonden ook de Espace, Kadjar en Talisman en tevens de Nissan Qashqai - allemaal meer goedmoedig dan dynamisch. In voor een Mégane? Weet dan dat de Estate meer binnenruimte achterin biedt dan de hatchback, maar dat de Focus net wat royaler is. Met zijn bagageruimte is de Mégane weer licht in het voordeel, ondanks zijn aflopende daklijn. Tevens is het geremde trekgewicht hoger (1.500 kilo), zijn de prestaties vergelijkbaar, maar is de eenliter driepitter van de Focus wat zuinige dan de 1,2-liter viercilinder die onder de Mégane-motorkap huist. Wat wél overeenkomt, is de keurige staat. Sowieso heeft Renault op het gebied van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid behoorlijke stappen gezet. 

Signalement

Merk Renault

Type Mégane Estate TCe 115 Energy Limited 

Bouwjaar augustus 2016

Kilometerstand 121.796

Vraagprijs €9.995

Waar te koop? Autobedrijf Van Iperen, Hoogblokland

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.198 cc, turbo

Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 4.500 tpm

Max. koppel 190 Nm bij 2.000 tpm

Bagageruimte 524 l/1.600 l 

Max. aanhanger geremd 1.500 kilo

Gem. verbruik 1 op 18,9

0-100 km/h 11,2 s

Topsnelheid 190 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation - 2017 - 133.827 kilometer - € 9.950

Na een dynamische en een comfortabele vierwieler laten we je tenslotte een pretentielozere occasion zien: de Opel Astra Sports Tourer. In Drenthe treffen we deze Opel Astra aan: de jongste van ons trio, een kilometerstand die ertussenin ligt en toch niet het hoogst geprijsd, en ook hier is Bovag-garantie van toepassing. Wellicht komt die gunstige prijs door de instapmotor die de R-971-NR (maart 2017, sinds oktober 2022 in ons land en sindsdien één eigenaar gehad) bezit. 105 pk is inderdaad net aan voor de ruimste pakezel van dit drietal (540 tot 1.630 liter stouwruimte). Nu is deze Astra niet enkel een stuk lichter dan zijn aan obesitas lijdende voorganger, maar legt van de geportretteerde vierwielers zelfs het minste gewicht in de schaal (1.178 kilo. Focus: 1.216 kilo, Mégane: 1.259 kilo). Daardoor boet hij niet in op prestaties, maar is hij wel het zuinigst. Toch zouden wij een sterkere versie adviseren als je regelmatig met volle bepakking plus caravan (geremd trekvermogen: 1.150 kilo) de Alpen wilt gaan bedwingen, wat overigens ook voor de andere twee geldt.

Interieur en dashboard zijn netjes en strak en neigen meer naar de Mégane dan naar de Focus. Wel is de pianolak een stofvanger, om over vette vingers maar te zwijgen. Voor- en achterin is genoeg ruimte voorradig, het meubilair met een combinatie van stof en kunstleer is prettig. Het getoonde model is een Innovation. We vallen in herhaling: ook deze occasion is rijk aangekleed. Hij mist ten opzichte van de Mégane het elektrisch bedienbare panoramadak, heeft daartegenover modernere features als een elektrische achterklep, verkeersbord- en rijstrookherkenning en DAB+-radio. Dit model Astra rijdt veel lichtvoetiger dan zijn voorganger. Je kunt behoorlijk hard een bocht pareren, terwijl de koets daarbij nauwelijks overhelt. Gas los levert een iets losser wordende achterkant op. Best vermakelijk, maar je merkt wel dat het onderstel is ontworpen voor grotere vermogens dan de 105 pk van deze ‘blauwe Blitz’. 

Signalement

Merk Opel

Type Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation 

Bouwjaar maart 2017

Kilometerstand 133.827

Vraagprijs €9.950

Waar te koop? Autobedrijf Wemmenhove B.V., Zuidwolde

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo 

Max. vermogen 77kW/105 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel 170 Nm bij 1.800 tpm

Bagageruimte 540 l/1.630 l

Max. aanhanger geremd 1.150 kilo 

Gem. verbruik 1:21,7

0-100 km/h 11,8 s 

Topsnelheid 195 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke 10 mille kostende stationwagon uit het C-segment spreekt jou het meest aan?

Ooit de hoeksteen van de samenleving, nu verdrongen door de cross-over. Toch valt er veel voor de traditionele stationwagon uit het C-segment te zeggen. Ruim genoeg, maar niet onhandelbaar in druk stedelijk gebied. Wat betreft uitrusting valt er weinig te klagen, terwijl je de exploitatiekosten best in de hand kunt houden. Ditmaal kwamen de pakezels van de Focus-, Astra- en Mégane-familie aan bod, maar het aanbod is veel groter: 308, Tipo, Leon, Golf en een hele trits Aziaten ... Wat zou jouw keuze zijn?   

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.