Deze Porsche 924 is leuk, maar niet geheel origineel - In het Wild
2.0 of Turbo?
In zijn tijd was de Porsche 924 zeker geen onomstreden Porsche, maar tegenwoordig oogst hij natuurlijk vooral sympathieke reacties. Dat verdient deze rode uit 1977 ook, al is hij niet helemaal zoals hij hoort te zijn.
Met de 911 maakte Porsche wereldwijd naam, maar die was lang niet voor iedereen weggelegd. Voor een bescheidener budget schoof het merk daarom op de drempel van de jaren 70 in samenwerking met Volkswagen de 914 naar voren. Die stond alleen wel heel ver van de 911 af, met zijn middenmotor en standaard targadak. Porsche besloot het daarna over een heel andere boeg te gooien voor de 'budget-Porsche', al haakte het wel opnieuw Volkswagen aan voor de ontwikkeling.
Het resultaat verscheen eind 1975 en droeg de naam 924. Volkswagen was eerder vanwege de oliecrisis al afgehaakt, maar in de neus van de 924 lag nog wel mooi een in de basis uit Wolfsburg afkomstige krachtbron. Daarmee was de 924 Porsche's eerste model met de motor voorin en de eerste met een watergekoelde motor. Je kunt je voorstellen dat dat hier en daar wel voor opgetrokken wenkbrauwen zorgde. Het design, met de klapkoplampen en de (overigens ook op de Renault Fuego gebruikte) enorme glazen koepel achterop, zorgde bovendien voor verdeeldheid. Echt sportief werd het ook pas bij de komst van de Turbo in 1978.
Deze door AutoWeek-forumlid D oh gespotte Porsche 924 stamt uit 1977 en is dus sowieso géén 924 Turbo. Nee, deze heeft gewoon de 2.0 zonder het slakkenhuis. Kenners spotten dan ook meteen iets dat niet klopt; hij heeft immers wel de luchthappers in de neus die bij de Turbo horen. Door een collega en voormalig 924-rijder worden we erop gewezen dat ook de zijspiegels niet origineel lijken te zijn en van een later exemplaar te komen. Er is dus wel wat aan de auto verspijkerd, maar ach, we vinden het allang leuk om er weer eens eentje tegen te komen. Zeker zo'n 'vroege' en origineel Nederlandse.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 924 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.635 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.210 mm / 1.685 mm / 1.275 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |