Deze Oldsmobile Cutlass Ciera was er één van velen - In het Wild
Hij hield het lang vol
Het eindeloos uitsmeren van onderdelen over verschillende merken, het rekken van autolevens totdat het echt niet meer gaat en het verheffen van modelnamen tot sublabels: het zijn allemaal dingen waar autofabrikanten zich de laatste tijd vaak aan schuldig maken, maar deze Oldsmobile Cutlass Ciera bewijst dat er ook wat dat betreft niets nieuws onder de zon is.
Stellantis gebruikt waar mogelijk dezelfde voorruit, zijruiten en dakplaat voor z’n modellen, Volkswagen is al heel lang heer en meester van het platformdelen, Polestar en Cupra zijn eerst tot labels en daarna tot merken gemaakt en terwijl Porsche zegt dat de nieuwe Panamera helemaal nieuw is, is het stiekem een soort uitgebreide facelift. Wat hebben al die feitjes met elkaar gemeen? Dat het allemaal trucjes zijn van autofabrikanten om iets te laten zijn wat het niet is, en zo geld te verdienen. Kunnen we ze dat aanrekenen? Dat niet, maar het liefst prikken we er natuurlijk wel doorheen.
Wie denkt dat dit allemaal modeverschijnselen van de laatste jaren zijn, moet zijn aandacht eens op het Amerikaanse autolandschap van de vorige eeuw richten. ‘Rebadgen’ was daar toen echt aan de orde van de dag en het aantal modelnamen dat vroeg of laat een soortnaam of zelfs merknaam werd, is ontelbaar. Deze Oldsmobile Cutlass Ciera is er een goed voorbeeld van. De Cutlass Ciera was er in iets andere vorm ook als Buick, Chevrolet en Pontiac, en was onderdeel van een hele modelreeks met de naam ‘Cutlass’. Die prijkte voor de introductie van dit model al sinds begin jaren 60 op een reeks grote, achterwielaangedreven modellen van Oldsmobile, maar werd in de jaren 80 opgesplitst in de compacte Oldsmobile Cutlass Calais, de middelgrote Oldsmobile Cutlass Ciera (deze dus), diens stationwagonbroertje Oldsmobile Cutlass Cruiser en de ietwat ongerelateerde, maar toch grotendeels overlappende Oldsmobile Cutlass Supreme.
De Cutlass Ciera verscheen in 1982 en hield het opmerkelijk lang vol, tot 1996. Daarvoor was wel een vrij ingrijpende update nodig waarbij de aanvankelijk vlakke achterruit werd vervangen door het bollere exemplaar dat je op deze grijze auto ziet. Met een lengte van 4,83 meter is zo’n Oldsmobile Cutlass Ciera niet eens zo groot, maar zo is hij dus ook nooit bedoeld. De achterkant is enigszins typerend door de meegespoten plaat tussen de vrij korte achterlichten, waarin één enkel lampje naar goed Amerikaans gebruik vrijwel alle functies voor zijn rekening neemt. Wij steken graag nog even de loftrompet over de combinatie van spoiler en ‘bagagedrager’ op het achterdek van deze Ciera, een typisch Amerikaans accessoire. Op zijn zwarte stalen (winter?)wielen en met hier en daar wat doorschemerende roest is deze Ciera niet meer in showroomstaat, maar een barrel is het toch zeker ook niet. Dit exemplaar komt uit 1991 en is al sinds 1998 in Nederland.
Had je deze auto's al gezien?

Oldsmobile Toronado De Luxe Coupé V8 7.5 FWD! UNIEK
- 1967
- 85.000 km

Oldsmobile Toronado 7.4 V8 370 PK RALLY KLAAR | OPBRENGST GOED DOEL | 10x TULPEN RALLYE DEELNAME + A'DAM-BEIJING
- 1966
- 60.334 km

Oldsmobile Cutlass 5.7 AF 37 Elektrisch Cabriodak Revisie Motor & Versnellingsbak
- 1962
- 37.836 km