Deze nuchtere, ruime hatchbacks koop je voor €10.000

Ruime occasions

Mitsubishi Lancer Sportback occasion

Ook zo genoten van de video over de nieuwe Ferrari Roma Spider waarin collega Stéphan Vermeulen op Sardinië zijn rondjes rijdt? La dolce vita in optima forma! Smullen, dus. Maar nog afgezien van de kale prijs van net iets boven de drie ton heeft niet iedereen de behoefte aan zo’n koppendraaier van jewelste. Je weet: geen yin zonder yang, dus portretteren wij in zijn kielzog juist drie volstrekt onopvallende occasions. Omdat het C-segment de hoeksteen van de samenleving is, richten wij ons daarop. We vinden drie heel ruime hatchbacks, waarvan je nu zo iets hebt van: o ja, die zijn er ook nog.

Voordeel van zo’n grijze muis is dat dit soort weinig op de radar liggende occasions gunstiger liggen qua prijs, bouwjaar, kilometerstand, motorisering en/of uitrusting dan de geijkte modellen als bijvoorbeeld de Volkswagen Golf. Nu kent iedereen die Duitser, maar wat haal je in huis als je 10 mille uitgeeft aan een Mitsubishi Lancer, Nissan Pulsar of Skoda Rapid? Grijze muizen of niet, wij kiezen voor andere kleuren!  

Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 Cleartec Edition Two – 2013 – 103.075 kilometer – €9.945 

‘De gestaalde perfectie’ was jarenlang de slogan van Mitsubishi en gold met name de ruggengraat van het merk: Colt, Lancer en Galant. Al deze modellen zijn verleden tijd. Ja, de Colt is weer terug, maar dat is een Renault Clio met andere typeplaatjes. Voor de rest moeten we het doen met herinneringen. Of deze witte Mitsubishi Lancer aanschaffen: tien jaar oud, een ton op de klok en bij een Nissan-dealer wachtend op zijn derde baasje. De vraagprijs is inclusief een jaar Bovag-garantie. De 3-KZF-76 valt in het verkeer niet zo op als de Ferrari Roma Spider (dan zou je beter de Evo kunnen nemen), maar de Jetfighter-grille geeft hem letterlijk meer smoel dan Pulsar en Rapid samen. Achter die grille huist een atmosferische 1.6 die opvalt door zijn soepele karakter én relatieve zuinigheid, maar een strepentrekker is het niet.

In de cabine overheersen zwart en diverse grijstinten. De gebruikte materialen zijn niet van de hoogste kwaliteit, maar ergonomisch steekt het dashboard netjes in elkaar en zal het – plus de rest van de auto – ongetwijfeld lang meegaan zonder al te veel ongemak op het gebied van betrouwbaarheid (en financiën), want op dat punt is de aloude slogan nog immer van toepassing. Als Edition Two zit hij meer dan goed in zijn spullen: tussen leren bekleding (wel erg glad), elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, een knieairbag, cruisecontrol en klimaatregeling (maar geen gescheiden temperatuurregeling), traction control, licht-, regen- en parkeersensoren en keyless entry zitten zaken die tien jaar geleden in het C-segment (nog) geen gemeengoed waren.

Er is genoeg leefruimte voor de inzittenden, maar de kofferbak is erg klein. Qua verfijning zijn er ook verbeterpunten. We noemen het soms bonkige onderstel, terwijl stuur en pook zich vrij zwaar laten bedienen. Geen occasion voor fijnproevers, wel voor diegenen die jarenlang tegen aanvaardbare kosten en zonder (veel) ongemak droog van A naar B wensen te gaan.           

 

   Signalement

Merk Mitsubishi 
Type Lancer Sportback 1.6 Edition Two    
Bouwjaar september 2013
Kilometerstand 103.075
Vraagprijs €9.945 
Waar te koop? Nissan-dealer Zeeuw & Zeeuw, Wateringen

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.590 cc
Max. vermogen 86 kW/117 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 154 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 276 l/n.b. 
Max. aanhanger geremd 1.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 17,5
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 185 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Business Edition – 2015 – 103.372 kilometer – €9.450

Na de kleurloze Almera sloeg Nissan keihard toe met cross-over Qashqai, die al snel de bijnaam ‘Cash cow’ kreeg. Blijkbaar konden sommigen toch de Almera niet vergeten of hielden ze simpelweg niet van hoogzitters, want een feit is dat Nissan op een gegeven moment toch weer een ‘normale’ C-segmenter in het programma opnam, Pulsar geheten. Die kon echter geen potten breken en bleef vier jaar een model in de marge. Wij kunnen ons niet heugen wanneer wij er voor het laatst eentje zagen (de Roma Spider hebben we hier ook nog niet zien rijden, maar daar zien we wél naar uit!). Voor nuchtere occasionzoekers kan zo’n model dan juist interessant zijn vanwege redenen zoals we die eerder hebben genoemd. Neem bijvoorbeeld deze bruine Nissan Pulsar, die twee jaar jonger is dan bovengenoemde Lancer (de adverteerder, een universeel autobedrijf, rept echter niet over garantie) en (dus) moderner: hier een geblazen 1.2 die, geholpen door een zesbak, sneller en zuiniger is en meer trekkracht biedt bij lagere toerentallen.

Qua veiligheids- en luxevoorzieningen is deze Business Edition eveneens een slag eigentijdser: inklapbare buitenspiegels, een bandenspanningssensor, wwb (achteruitrij)camera, een navigatiesysteem en rijstrookbewaking. Leer en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen ontbreken dan weer. Op het gebied van leef- en bagageruimte verslaat de Pulsar de Lancer eveneens. Als het op rijden aankomt, is de insteek anders. Daar waar de Lancer soms hard en weinig verfijnd uit de hoek komt, doet deze Japanner inspiratieloos zijn werk. Ga je van A naar B, dan kom je nimmer in de verleiding via de bochtige route C te gaan. Gewoon braaf, net als het uiterlijk. Zo ontstaat een beeld van een compacte middenklasser die het niet van uiterlijke fratsen of bijzondere rijkwaliteiten moet hebben, maar piekt op het gebied van ruimte en uitrusting. Juist die punten waar de rationele autokoper zoveel waarde aan hecht.                  

Signalement 
Merk Nissan
Type Pulsar 1.2 DIG-T Business Edition  
Bouwjaar april 2015
Kilometerstand 103.372
Vraagprijs €9.450
Waar te koop? HDM Auto’s, Elst (Ut.)

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.197 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 190 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 385 l/1.395 l 
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,0
0-100 km/h 10,7 s
Topsnelheid 190 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 pk Greentech Drive – 2017 – 120.884 kilometer – €9.400

Skoda heeft een wat bijzondere modellenpolitiek. De Octavia rust op een Golf-onderstel, maar is beduidend groter, een beetje tussen het C- en het D-segment in. Omdat de Fabia een echte B-segmenter is, is tussen die twee ruimte voor nog een model, moeten de Tsjechen hebben gedacht. Zo stellen wij ons dat tenminste voor, want qua verkoopaantallen lijkt de Rapid eerder het antwoord op een vraag die niemand heeft gesteld. Na zes jaar verdween hij stilletjes uit de prijslijst. Er was nog wel een facelift, in 2017, en dat is deze Skoda Rapid. Het is de instapper van de reeks, maar vergis je niet: nuchter beschouwd mis je maar weinig. Goed, de airco is handbediend, maar daar valt best mee te leven, toch? De PR-631-X is weer twee jaar jonger dan de Pulsar, maar heeft wel wat meer kilometers gereden, overigens – net als de Nissan – door één eigenaar. Hij gaat weg met zes maanden garantie. 

De Rapid is eveneens een wat eigenaardige Skoda. Volop ruimte voor bagage en passagiers, maar dat laatste voornamelijk in de lengte: in de breedte is hij voor drie personen (achterin) vrij smal, wat de Rapid een beetje tussen B- en C-segment doet bungelen. Motorisch is deze rode rakker op papier de zwakste van het trio en is er een cilinder minder aan het werk, maar ook hier zorgt een turbo voor een levendiger karakter dan dat van de Lancer-krachtbron. Daarmee hebben we al enkele pluspunten benoemd: ruimte, uitrusting en krachtbron. En het rijden? Net als de Pulsar wat inspiratieloos. Wel is het onderstel steviger; de Nissan is meer op comfort gericht. Het interieur komt dan weer overeen met dat van de Lancer: wat hardere en minder mooie materialen dan moedertje Volkswagen gebruikt, maar vooral: één en al zwart met hier en daar een afwijkend biesje of stripje. Dat doet de Roma Spider dan toch beter...           

Signalement

Merk Skoda
Type Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 pk Greentech Drive
Bouwjaar september 2017
Kilometerstand 120.884
Vraagprijs €9.400
Waar te koop? Seldenrijk, Harderwijk

 

Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo 
Max. vermogen 70 kW/95 pk bij 5.000 tpm  
Max. koppel 160 Nm bij 1.500 tpm 
Bagageruimte 415 l/1.381 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo 
Gem. verbruik 1 op 22,2
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 184 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 Welke van deze vergeet-mij-nietjes past bij jou?

Samenvattend: de Nissan Pulsar lijkt het meest aantrekkelijke totaalpakket te hebben, maar op de Mitsubishi Lancer zit een jaar garantie, iets wat voor velen zwaar weegt. En de Skoda Rapid? Op bepaalde fronten lijkt hij net een half maatje kleiner te zijn, maar telt je gezin maximaal vier personen, dan is er weinig beletsel om de jongste occasion van deze drie aan te schaffen. Welk vergeet-mij-nietje moet zo snel mogelijk weer in het straatbeeld terugkomen? Of heb je zelf een beter alternatief? Laat het ons weten!       

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.