Deze Lynk & Co 01 en andere plug-in hybride-SUV’s koop je voor €25.000
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Plug-in hybrides. De één vindt het een zegen: fluisterstil, uitstootvrij en zuinig rijden in de bebouwde kom, op de grote weg nooit laadstress vanwege de bijspringende benzinemotor. En … alvast wennen aan veranderende tijden. Een ander moet er niets van weten: ingewikkelde en soms gevoelige techniek (want: twee krachtbronnen) en een hoger wagengewicht (ook vanwege die twee krachtbronnen).
Er zijn dus zowel voor- als tegenstanders van de plug-in hybride, wat niet wegneemt dat er een grote keuze in merken en modellen is, ook op de tweedehandsmarkt. Deze week laten we drie wat exotischer occasions zien, allemaal met een vraagprijs van tegen de 25 mille. Een volgende keer komen plug-in hybrides van drie gangbaarder merken voorbij.
Lynk & Co 01 – 2021 – 29.845 kilometer – €24.900
Tot de vele nieuwe Chinese merken behoort Lynk & Co, dat met de 01 een nieuw mobiliteitsconcept bedacht: je kon hem gewoon aanschaffen (39 mille in 2021, tegenwoordig ruim vijfduizend euro duurder) of voor €500 per maand huren en hem – indien gewenst – weer onderverhuren. Of het daardoor komt, weten we niet, maar feit is wel dat de 01 best regelmatig op de weg te zien is, mede door de opvallende, gedeeltelijk blauwe wielen. Nieuw maakt Lynk & Co het je gemakkelijk: er is alleen de 01, die ook maar in één – vol – uitrustingsniveau verkrijgbaar is. Je hoeft enkel te kiezen tussen een zwart of een blauw exemplaar. Gebruikt lijkt de keuze groter: voor 25 mille komen we 01’s tegen die nog geen 30.000 kilometer hebben gedraaid, maar ook het drievoudige! Wij zoeken een maagdelijke occasion en omdat we van kleur houden, komen we terecht bij deze blauwe Lynk & Co 01. De aanbieder is een Bovag-bedrijf, maar garantie kost helaas minstens € 695 extra. De N-837-FZ is afkomstig van de eerste eigenaar. Zou hij of zij hebben geweten dat Lynk & Co evenals Volvo eigendom is van Geely en dat de 01 dezelfde aandrijflijn heeft als de XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid? Dus: een geblazen 1.5-driecilinder, een elektromotor en een zeventraps automaat die prima samenwerken. De prestaties zijn goed, het trekgewicht aangenaam hoog en het opgegeven verbruik nogal theoretisch. Bij vol accelereren en hoge snelheden springt de benzinemotor hoorbaar bij. Er zijn drie rijmodi en met de pook in B remt de 01 op de elektromotor bij gas los.
De ruimte aan boord, de vele (veiligheids)voorzieningen en het vertrouwenwekkende rijgedrag maken de 01 tot een prettige, comfortabele (reis)wagen. Minpunt is misschien de naam: wat doet hij later bij inruil? Wie dat vreest, kan opteren voor broer XC40, die echter veel duurder is of – als occasion – meer levens- en of rijervaring heeft.
Signalement
Merk Lynk & Co
Type 01
Bouwjaar september 2021
Kilometerstand 29.845
Vraagprijs €24.900
Waar te koop? Autobedrijf Jan Bogert, Dinteloord
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.477 cc, turbo, plug-in hybride
Max. systeemvermogen 192 kW/261 pk
Max. systeemkoppel 425 Nm
Leeggewicht 1.854 kilo
Bagageruimte 463 l
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1 op 83,3
0-100 km/h 8,0 s
Topsnelheid 210 km/h
MG EHS PHEV Luxury – 2022 – 25.921 kilometer – €24.895
Nog een Chinees, alhoewel de merknaam oer-Brits is, is de MG EHS PHEV, die qua technische conceptie wel wat op zijn landgenoot lijkt. Ook hier namelijk een geblazen 1.5 (maar nu verdeeld over vier cilinders), die zorgt voor een soepel samenspel met de elektromotor. Waar de transmissie in de 01 voor een genoeglijk triootje zorgt, is de tientraps automaat van de EHS een stuk minder geraffineerd. Die tien verzetten zijn namelijk verdeeld in zes fysieke en vier elektronische, met een wat ingewikkeld schakelpatroon. Het gevolg is dat bij ingeschakelde benzinemotor de EHS vrij lang wacht met schakelen, terwijl dat schakelen zelf ook lang duurt. Met name tijdens stevig accelereren en onder vollast laat de krachtbron zich daarbij goed horen, maar dan is deze SAIC-dochter ook erg vlot. Wat ook opvalt, is dat de EHS zelfs in de EV-modus merkbaar schakelt, met ietwat vertraging tot gevolg. De verfijning kan dus beter en dat geldt ook op andere vlakken.
Zeker, de MG is netjes afgewerkt, ruim genoeg en heeft een stevige portie luxe aan boord, maar de zit is hoog genoeg om een op-de-bok-gevoel te krijgen. En helaas voor de passagier: diens stoel is niet in hoogte – en dus laagte – verstelbaar. De verwarming werkt enkel op motorwarmte, wat betekent dat je in de winter niet elektrisch op pad kunt, tenzij je dik aangekleed bent, tot aan thermisch ondergoed toe. De airco blaast stevig en het audiosysteem is niet meer dan redelijk. Al met al meer dan bovenstaande 01 een auto om vooral droog, ruim en comfortabel (hij wil best overhellen in snel genomen bochten) van A naar B te karren. Waarom zou je dan voor een gebruikte EHS kiezen? Omdat je voor hetzelfde geld een jongere occasion kunt rijden. Zoals deze geïmporteerde, witte MG EHS: bouwjaar 2022, weinig kilometers en hij gaat weg inclusief een jaar Bovag-garantie (tweede jaar garantie tegen meerprijs). De prijs-prestatieverhouding is daarmee ijzersterk.
Signalement
Merk MG
Type EHS PHEV Luxury
Bouwjaar april 2022
Kilometerstand 25.921
Vraagprijs € 24.895
Waar te koop? Auto Smeeing, Soest
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.490 cc, turbo, plug-in hybride
Max. systeemvermogen 190 kW/258 pk
Max. systeemkoppel 370 Nm
Leeggewicht 1.737 kilo
Bagageruimte 463 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 55,6
0-100 km/h 6,9 s
Topsnelheid 190 km/h
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense – 2021 – 69.185 kilometer – €24.899
Aan het begin van dit verhaal schreven we dat we vandaag drie enigszins exotische occasions laten zien. Nu is Mitsubishi geen exotisch merk, maar de Eclipse Cross is toch wel een exoot, vinden we. Zijn aflopende daklijn maakt hem in tegenstelling tot 01 en EHS tot een SUV-coupé, terwijl de Eclipse van 1992-1999 natuurlijk de enige echte coupé was. En dan de techniek: hier wordt de basis gevormd door twee elektromotoren (op elke as één, dus vierwielaandrijving), die door een forse turbomotor (maar met weinig vermogen) worden ondersteund. Het levert in theorie de laagste prestaties bij het hoogste verbruik op. Een pre kan dan de vierwielaandrijving zijn. Het geremde trekgewicht ligt met 1.500 kilo op het niveau van EHS, waarvan enkel diens voorwielen het werk moeten doen, evenals die van de 01 (geremd trekgewicht 1.800 kilo). Het zorgt voor een ontspannen rijgedrag. De automaat ergert niet zoals bij de EHS, want na een kilometer of 45 springt de benzinemotor vrijwel ongemerkt bij. Uit het aanbod viel ons deze Mitsubishi Eclipse Cross op: bouwjaar 2021 (post-facelift), wat meer ervaring, één Nederlandse eigenaar (auto is import), Bovag-garantie (24 maanden mogelijk in combinatie met allriskverzekering) tegen meerprijs.
Als we kijken naar gebruikte materialen en bouwkwaliteit staat deze Eclipse Cross tussen de Lynk & Co en de MG in. Een en ander ziet er beslist netjes uit, maar ook wat inspiratieloos. De zetel staat hoog en het stuur is beperkt in diepte verstelbaar, zodat je gevoelsmatig meer óp dan ín de auto zit. Het getoonde model is instapper Intense, maar toch heb je niet echt het gevoel dat je veel te kort komt. Handig is de verschuifbare achterbank voor nóg meer beenruimte (en die is al heel behoorlijk) of meer bagageruimte. Dat maakt de T-116-BX het meest veelzijdig van dit trio. Net als 01 en EHS is deze Japanner een zwaargewicht: de drie occasions wegen evenveel als de topsedans van vorige week …
Signalement
Merk Mitsubishi
Type Eclipse Cross PHEV Intense
Bouwjaar december 2021
Kilometerstand 69.185
Vraagprijs € 24.899
Waar te koop? Max’s Mobility, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.360 cc, turbo, plug-in hybride
Max. systeemvermogen 138 kW/188 pk
Max. systeemkoppel n.b.
Leeggewicht 1.875 kilo
Bagageruimte 471 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 50
0-100 km/h 10,9 s
Topsnelheid 162 km/h
Welke exotische PHEV zou jij kiezen?
Zoek je enkel een zo jong mogelijke PHEV voor je 25 mille, dan zou je van dit trio bij de MG EHS uitkomen. Is raffinement belangrijker dan een uitheemse merknaam, dan is de 01 van Lynk & Co een betere keus. De Mitsubishi Eclipse Cross zit qua raffinement tussen die twee in. Dankzij zijn vierwielaandrijving en verschuifbare achterbank biedt hij wel meer variabiliteit, waarbij het coupé-achtige uiterlijk een go of juist een no-go kan zijn. Waar zou jij voor kiezen?
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Had je deze auto's al gezien?

MG EHS 1.5 TGDI Luxury 12 MND Garantie
- 2022
- 54.375 km

Lynk & Co 01 1.5 Plug-in | Panoramadak | 360° Camera | Mem Stoel | 20" | Elek. Achterklep | Zondag Open!
- 2022
- 49.000 km

Lynk & Co 01 1.5 Plug-in | Panoramadak | 360° Camera | Mem Stoel | 20" | Elek. Achterklep | Zondag Open!
- 2022
- 49.000 km