Deze Lexus LS was maar kort leverbaar – In het Wild
Toch niet het oermodel
‘Kijk nou, de eerste Lexus LS!’ We horen het je denken, maar niets is minder waar. Dit is de tweede generatie van Lexus’ topmodel, al moet je goed kijken om dat te zien.
Als het over een oudere Lexus LS gaat, is de lof al snel niet van de lucht. Niet zo gek, want dit is immers de auto waarmee het voor Lexus allemaal begon. Lexus begon bovendien als het ware op zijn hoogtepunt, want juist zo’n vroege LS staat ook nog te boek als absoluut onverwoestbaar.
Het exemplaar dat we vanmorgen in de buurt van ons redactiepand aantroffen, is van 1997. Het betreft dan ook geen LS400 van de eerste generatie, maar van de tweede. Die stond maar kort in de showroom, namelijk van 1995 tot 1997, en was aan de buitenkant maar moeizaam te onderscheiden van zijn voorganger. Van de basisvorm tot de indeling van de lichtunits bleef alles in grote lijnen bij het oude, al is de wielbasis langer en lopen de contourlichten naast de koplampen minder om de hoek. De neus staat ook minder rechtop en een kenner ziet heus in één blik dat het hier om een auto van de tweede generatie gaat, maar toch is de gelijkenis treffend.
Sterker nog: toen deze tweede LS in 1997 werd gefacelift, was de nieuwe versie een stuk eenvoudiger te herkennen dan bij de complete generatiewissel een paar jaar eerder. In aanloop naar de introductie van SUV RX en de veel kleinere IS kreeg de LS in 1997 alvast een duidelijke splitsing tussen grille en koplampen, die in dit geval aan de binnenzijde sterk werden afgerond. Met nieuwe achterlichten, nieuwe bumpers, nieuwe kleuren en nieuwe wielen is een LS400 van na ’97 ook vanuit andere hoeken goed herkenbaar.
Lexus LS, eerste generatie
Lexus LS, tweede generatie pre-facelift
Lexus LS, tweede generatie post-facelift
De auto die je hier ziet, is dus nog van voor dat moment en van een behoorlijk zeldzame lichting. Het betreft een origineel Nederlands exemplaar in een zo goed als originele staat, al verdenken we hem van een kleine verlaging. Niet erg, want zo leunt deze dik vijf meter lange sedan wel érg lekker over zijn bescheiden standaardwieltjes. De champagnekleurige koets ziet er nog prima uit, al ontwaren we een klein deukje in het voorscherm en is op de achterbumper een schaafwond te zien. Dit is dan ook een auto om te gebruiken, en zo te zien gaat dat nog jaren lukken met dit exemplaar.