Deze kleine MPV's koop je voor €7.500

Niet duur, ruim genoeg

Lancia Musa occasion

Prinsjesdag is weer achter de rug met in de Troonrede en daaropvolgend de Algemene Politieke Beschouwingen terecht veel aandacht voor de koopkracht. Met in het achterhoofd het gezegde ‘Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven’, doen wij nu al een stapje terug. We willen een compacte auto die niet te duur qua aanschaf en onderhoud is, maar genoeg ruimte biedt. Compact? Ruimte? Kortom, we portretteren nogmaals drie kleine MPV’s!     

Eerder schitterden al de C3 Picasso van Citroën, Kia’s Soul en de Opel Meriva in deze rubriek. Omdat de toekomstvoorspellingen weinig reden tot (veel) gejuich geven, houden wij het met de Kia Venga lekker nuchter. Toch een bepaalde chic uitdragen? Lancia’s Musa is de geknipte kandidaat. Of liever iets exotisch, maar toch vertrouwd? Dan is de Toyota Verso-S-kloon Subaru Trezia een optie. Wat krijg je voor €7.500?     

Kia Venga 1.4 CVVT X-Tra – 2010 – 72.183 kilometer – €7.450

Nee, de Kia Venga heeft niets van doen met de opzwepende dansmuziek van de Vengaboys, behalve dan misschien dat de deuntjes net zo gemakkelijk in het gehoor liggen als de auto oogt: hij stoot niemand voor het hoofd, maar zorgt evenmin voor slapeloze nachten, mijmerend over diens schoonheid. Gewoon rechttoe, rechtaan. Prima: in deze woelige tijden is een stukje nuchterheid best welkom. Zo’n Venga is veelal een particulier aangeschafte auto en in het geval van deze Kia Venga klopt dat: twee privé-eigenaren hebben er gezamenlijk 72.000 kilometer mee gereden. Die gaat dus nog wel even mee! 

Behalve de hogere zit moet je het MPV-gehalte zoeken in de kubusvormige bouw – dat levert uiteraard de meeste ruimte op – en een in één beweging neer te klappen deelbare achterbank, waarna de vloer daadwerkelijk helemaal vlak is. Ook is de achterbank verschuifbaar. Als aandrijving van de 54-LJZ-8 dient de instapmotor, een atmosferische 1.4 van 90 pk. Daarmee trek je niet de klinkers uit de straat – daar is hij ook helemaal niet voor bedoeld – maar je komt gewoon mee met het overige verkeer, mits je niet toerenschuw bent. Het onderstel kan dat vermogen gemakkelijk aan (er is ook een 1.6 met 126 pk): lekker stevige vering en demping, een strak genoeg bochtengedrag zonder veel overhellen, een voldoende feedback gevende besturing en een redelijk nauwkeurig schakelende vijfbak. Deze occasion kent het uitrustingsniveau X-Tra en dat is net niet de basis. Toch doet hij het met noemenswaardige zaken als hill assist, traction control, een alarm, een trekhaak (waaraan 1.300 kilo geremd mag), een regensensor, metallic lak en een audiosysteem inclusief mp3-speler helemaal niet gek. Dat doet de vraagprijs evenmin, in die zin dat deze inclusief afleveringskosten is. Wel is het jammer dat op deze occasion slechts drie maanden garantie wordt gegeven en dat de bestuurdersstoel licht beschadigd lijkt te zijn.     

Signalement

Merk Kia 
Type Venga 1.4 CVVT X-Tra    
Bouwjaar mei 2010
Kilometerstand 72.183
Vraagprijs €7.450 
Waar te koop? Autobedrijf H. Boswerger, Weerselo

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.396 cc
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 137 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 440 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,9
0-100 km/h 12,8 s
Topsnelheid 168 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Lancia Musa 1.4-16V Oro – 2010 – 37.266 kilometer – €7.350

Tegenover het no-nonsense van de Venga staat de uitbundige Lancia Musa, het deftige broertje van de Fiat Idea. Die laatste flopte enigszins, waardoor de Musa eveneens vrij onbekend bleef. We komen ze over het algemeen voor lage prijzen tegen, behalve deze Lancia Musa: in het Musa-aanbod is de 72-LTS-8 duidelijk het duurst. Vergelijken we dat met de even oude Venga, dan springt de kleine Italiaan er juist gunstig uit: diens kilometerstand is slechts de helft! Daarbij levert de Fiat-specialist hem met Bovag-garantie, aldus de advertentie.

Hier zit het MPV-gehalte – naast de onvermijdelijke hogere zit – in een in drie delen neerklapbare achterbank, die bovendien verschuifbaar is. Dat laatste is prettig, aangezien de kofferruimte in basis slechts 320 liter groot is. Echt Lancia is de chique uitstraling van deze Musa: lakkleur, chroomgebruik, mooie wielen en een dito grille maken er een soort rijdend sieraadje van! Binnenin hetzelfde: verzorgd kleur- en materiaalgebruik, het meubilair – met duidelijk zichtbare stiksels – is fraai bekleed. Wennen is het in het midden geplaatste instrumentarium (met links én rechts daarvan een dashboardkastje) met daaronder de handgeschakelde zesbak. Qua luxevoorzieningen verslaat deze Oro de X-Tra: cruisecontrol, een start-stopsysteem en klimaatregeling inclusief gescheiden temperatuurregeling zijn bijvoorbeeld present. Aan het ontbreken van bepaalde veiligheidssystemen, zoals ESP, zie je de leeftijd van het concept (de oer-Musa kwam namelijk al in 2004). Motorisch gezien verschillen de 1400’s uit de Venga en de Musa niet veel, op die zesbak na. Dit hoogste verzet is echter meer bedoeld als overdrive dan als echte versnelling. Het geeft op de snelweg meer rust. Van de Venga schatten we de rijeigenschappen wel wat hoger in. Het Musa-koetsje wil best overhellen en heeft in scherp genomen bochten iets meer neiging tot onderstuur. Al met al is dat toch geen reden om hem in de vergetelheid te drukken. Van wie wordt deze Musa zijn of haar muze? 

Signalement 
Merk Lancia
Type Musa 1.4-16V Oro  
Bouwjaar juni 2010
Kilometerstand 37.266
Vraagprijs €7.350
Waar te koop? N.N.A.B., Surhuisterveen

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc
Max. vermogen 70 kW/95 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 128 Nm bij 4.500 tpm
Bagageruimte 320 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,7
0-100 km/h 11,5 s
Topsnelheid 175 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Subaru Trezia 1.3 Comfort - 2011 - 129.127 kilometer - 7.450 euro

De Venga deelt zijn genen met Hyundais ix20, de Musa stamt af van de Fiat Idea, terwijl de Subaru Trezia zijn basis vindt in de Toyota Verso-S. Dat laatste zorgt niet zelden voor een wat moeilijker prijs-prestatieverhouding, aangezien Toyota’s vermeende betrouwbaarheid een stevige vinger in de pap heeft. Om concreet te zijn: deze geïmporteerde Subaru Trezia is weliswaar ruim een jaar jonger dan de Musa, maar heeft bijna een ton meer gereden! Bovendien gaat de S-522-GG weg met ‘wettelijke garantie’; voor een jaar Bovag-garantie moet nog eens €750  extra worden neergeteld (inclusief grote beurt en afleveringskosten). Buiten dat rijd je in een onopvallende koets met daarop een exotische merknaam geplakt. Als het op rijden aankomt, is de Trezia het meest vermakelijk van het stel. Met 99 pk is de krachtbron net iets sterker en dat zorgt in combinatie met het relatief lage gewicht (1.045 kilo tegenover 1.130 kilo voor de Musa en 1.153 kilo voor de Venga) ervoor dat een en ander een stuk levendiger en soms zelfs wat nerveus aandoet. Verantwoordelijk daarvoor is de directe gaspedaalrespons, want als het puur op prestaties (acceleratievermogen, trekgewicht) aankomt, moet de Japanner de andere twee voorlaten, ondanks zijn zesbak en… dakspoiler! Zuinig is hij wel. De Trezia is een relatief ruim doosje, zowel voor- als achterin. Ook hier de hogere zit en een deelbare en verschuifbare achterbank.

Onder de bodemplaat heeft de kofferruimte een uitneembaar vak, verdeeld in compartimenten. Handig! Als Comfort zit deze occasion redelijk in zijn spullen: op de aanwezige knieairbag en rolgordijntjes in de achterportieren na is hij vergelijkbaar met de Venga. De Musa is luxer, maar heeft minder veiligheidsvoorzieningen aan boord. Ook voelt de Musa rijker aan qua materiaal- en kleurgebruik. Het binnenste is honderd procent Toyota van een decennium geleden: hier en daar harde kunststoffen, maar je weet dat het niet snel slijt.           

Signalement

Merk Subaru
Type Trezia 1.3 Comfort
Bouwjaar oktober 2011
Kilometerstand 129.127
Vraagprijs €7.450
Waar te koop? Autocrew Christiaans, Almelo

 

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.329 cc 
Max. vermogen 73 kW/99 pk bij 6.000 tpm  
Max. koppel 125 Nm bij 4.000 tpm 
Bagageruimte 363 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 800 kilo 
Gem. verbruik 1 op 18,2
0-100 km/h 13,3 s
Topsnelheid 170 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke van deze compacte MPV's past bij jou?

Samenvattend: de Kia Venga rijdt het meest volwassen, maar heeft – net als de Subaru Trezia – een onopvallende koets. Daar heeft de Lancia Musa geen last van. Bovendien heeft de Italiaan de rijkste aankleding, maar zijn ouderdom vertaalt zich in minder veiligheidsvoorzieningen. Ook is zijn kofferruimte het kleinst. Benzinespaarders gaan voor de – qua kilometerstand ervaren – Trezia. Waar ga jij voor?  

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.