Deze jaren-80 Mercedes-Benz Coupé is niet wat je denkt dat het is
SL met vier zitplaatsen
- AutoBild Klassik
- Achtergrond
De Boschert B300-24 Sport is niet wat het lijkt: het is geen Mercedes-Benz 300 CE waarop een SL-voorzijde is gezet en het is ook geen SL met vast dak. Terwijl dat precies de bedoeling was van zijn bedenker, Hartmut Boschert uit het Duitse Emmendingen in Breisgau. Hij wilde een SL met vier zitplaatsen leveren, ‘een sportwagen op Mercedes-basis’
Boschert was één van de tuners die in de wilde jaren 80 grote Mercedes-coupés van vleugeldeuren voorzag. Ook de B300-24 op basis van de middenklasse-coupé was leverbaar met vleugeldeuren en – nu wordt het nog gekker – als biturbo met 320 pk. Voor zo’n auto betaalde je in Duitsland een ronduit stevige 178.520 Duitse mark (1990), dus geen wonder dat bijna niemand deze auto kent.
Waarom hij zo duur was? Omdat Boschert veel geld investeerde in dure mallen voor eigen carrosseriedelen. Er waren maar weinig onderdelen uit de serieproductie die op deze auto pasten, al zijn er ogenschijnlijk veel gelijkenissen. Alleen de portieren en de achterklep zijn ongewijzigd gebleven. De voorbumper en de motorkap werden in eigen beheer gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof. De grille stamt van de Mercedes R129 SL, maar in dit geval is er sprake van een ingekorte variant. De voorspatborden en de achterste delen van de zijkanten ogen alsof er niets aan is veranderd, maar de hoeken en randen werden wel degelijk veranderd.
De overhang achter is 30 centimeter korter dan bij de reguliere CE. Daardoor moest er ook een nieuwe achterbumper worden gemonteerd. Bovendien staan de C-stijlen schuiner en is het dak korter. De hoedenplank moest zodoende achterwege blijven. Eigenlijk zijn alleen de wielbasis, het interieur en de aandrijflijn ongewijzigd gebleven. Al met al is het een zinloze operatie geweest, want het heeft geen meerwaarde opgeleverd. De proporties kloppen voor geen meter meer en de kofferbak is nu te klein. En wat moet je doen als één van de kleine zijruiten het begeeft?
Daar komt bij dat de B300-24 ook niet bepaald rijdt als een sportwagen; hij rijdt simpelweg als een doodnormale 300 CE-24. De 24-kleps zescilinder-in-lijnmotor heeft een voorkeur voor hoge toerentallen, maar de automaat schakelt al snel op. De samenwerking tussen beide loopt uit op één groot misverstand. Dat de knipperlichten even beginnen te knipperen als je de portieren opent en dat de motor alleen met een afstandsbediening kan worden gestart, past wel bij deze auto. Je vraagt je vooral af waar het allemaal goed voor is.
Technische gegevens Boschert B300-24 Sport
Motor 6-cil. in lijn
Aantal kleppen/nokkenassen 24/2
Cilinderinhoud 2.960 cc
Max. vermogen 162 kW/220 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel 265 Nm bij 4.600 tpm
Aantal versnellingen 5, automaat
Aandrijving achterwielen
Remmen voor/achter schijven/schijven
Wielbasis 2,72 m
Afmetingen (l x b x h) 4,41 x 1,74 x 1,35 m
Gem. verbruik 11,0 l/100 km (1:9,1)
Tankinhoud 70 l
Leeggewicht 1.450 kg