Deze hybride met handbak en nog twee gekke Japanners koop je voor €7.000
Betrouwbaar en geinig
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Met de Honda Acty Street hadden we weer eens een guitig Japans koektrommeltje in In het Wild. Veelal blijven dit soort kei cars in hun thuisland, maar soms wagen ze de oversteek naar ons continent. Voorbeelden zijn de Daihatsu Copen en de Suzuki Cappuccino. Of, van een iets ander kaliber, de maffe Nissan Cube. Zo weten de Japanners, die toch vooral naam hebben betrouwbaarheid boven frivoliteit te zetten, ons af en toe te verrassen. En wij verrassen onszelf, met drie (te) gekke Japanse occasions die maximaal 7 mille mogen kosten.
Ditmaal dus een iets andere insteek en dat geeft ons ruimte om drie verschillende carrosserievormen te portretteren. Zo is er voor elk wat wils. Maar wat zou je dan willen voor die 7.000 euro: een MPV-achtige, een cross-over of een coupeetje? Oftewel: een Daihatsu Materia, een Nissan Juke of een Honda CR-Z?
Daihatsu Materia, kijk die twee gekke aftermarket-uitlaateindstukken dan!
Daihatsu Materia 1.5 Soul – 2008 – 107.984 kilometer – €5.500
Bijna net zo maf als de Nissan Cube is Daihatsu’s overvierkante Materia. In ons occasionbestand zien we dat automaatversies over het algemeen duurder zijn dan handgeschakelde exemplaren en dan ook nog behept met hogere kilometerstanden. Kies je handgeschakeld, dan houd je dus geld in de zak en rijd je in een iets ‘versere’ blokkendoos. Zoals deze Daihatsu Materia: van de eerste eigenaar, die er in vijftien jaar amper meer dan een ton mee reed. Toch: de vraagprijs is een meeneemprijs en er is geen sprake van aanvullende garantie.
Wat haal je in huis met zo’n Materia? Allereerst een wat zeldzame occasion. In vier jaar tijd zijn er hier 1.660 stuks verkocht, dus je ziet ze niet op elke straathoek. Maar niet alleen daarom ziet iedereen je rijden! Zijn uiterlijk is controversieel: je houdt ervan of je vindt het niets. In elk geval zorgt de hoekige vorm voor voldoende binnenruimte. Ook achterin zit je hoofd niet snel klem. Benen hebben daar minder bewegingsvrijheid.
Een nadeel van zo’n rechte koets is dat hij vrij veel wind vangt. Daarnaast houdt de ongeblazen 1.5 van toeren maken. Met 130 km/h op de snelweg draait hij maar liefst 4.100 tpm, dus een verre vakantierit kan op den duur best vermoeiend zijn. Nee, deze Japanner voelt zich meer in zijn element als het wat gemoedelijker gaat. Ook omdat het onderstel meer op comfort is afgesteld dan op sportiviteit (ondanks de twee centraal geplaatste, dikke uitlaatpijpen!). In sneller genomen bochten wil hij het liefst rechtuit: onderstuur. Ga je toch de bocht in, dan wil de koets best overhellen. De iets hogere zitpositie is prettig, het interieur speels van opzet. Voor een MPV-achtige hadden we echter iets meer creativiteit qua variabiliteit verwacht. Met onder meer lichtmetalen wielen, elektrische raambediening voor en achter en een – handbediende – airco is de uitrusting conform vijftien jaar geleden in deze klasse. En Daihatsu kennende gaat deze occasion wellicht nog wel vijftien jaar mee.
Signalement
Merk Daihatsu
Type Materia 1.5 Soul
Bouwjaar november 2008
Kilometerstand 107.984
Vraagprijs €5.500
Waar te koop? Autobedrijf Herweijer, Wekerom
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.495 cc
Max. vermogen 76 kW/103 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 132 Nm bij 4.400 tpm
Bagageruimte 290 l/550 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 13,9
0-100 km/h 10,8 s
Topsnelheid 170 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Nissan Juke 1.6 Eco Acenta – 2012 – 148.648 kilometer – €6.950
Duurder, maar veel jonger dan de Materia, maar met deze smetteloos witte Nissan Juke.treffen we wederom een opvallend gelijnde vierwieler aan. Hij staat hoger op de poten en is rond in plaats van vierkant, waardoor hij er veel sprankelender uitziet dan wat we tegenwoordig in cross-overland gewend zijn. De 36-TVX-4 staat in Emmeloord te wachten op de vierde eigenaar. Ook hier gaat het om een meeneemprijs en over garantie wordt helaas niet gerept.
Het onderscheidende uiterlijk doet nog altijd fris aan en heeft als voordeel dat het zicht vanaf de bestuurdersplaats naar voren prima is. De bovenkant van de koplampunits is in het donker een aardig markeerpunt. Het zicht naar achteren is daarentegen heel wat minder. De ruimte achterin is eerder voor kinderen dan voor volwassenen en de bagageruimte is nogal beperkt voor het formaat auto, kent een bescheiden laadopening en een hoge tildrempel. Kortom, vorm gaat bij deze Japanner beslist voor functie. Een vorm overigens die aantrekkelijke rijeigenschappen doet vermoeden. Daarin stelt deze occasion niet teleur: de Juke is verrassend wendbaar en speels, meer op dynamiek dan op comfort gericht. Op korte oneffenheden wordt hij zelfs wat stoterig. Dat geschreven hebbende trekt de atmosferische 1.6 niet de spreekwoordelijke klinkers uit de straat. Gewoon een vlotte auto mét een dynamisch randje, dat is de Juke.
Zoals het een cross-over betaamt, is de zitpositie wat hoger, met zicht op een aantrekkelijk ogende commandopost. Sowieso is de creativiteit van het uiterlijk binnenin aardig voortgezet. Het getoonde model is de Eco Acenta. Met onder meer traction control, een start-stopsysteem, met leer bekleed stuurwiel, cruise en klimaatregeling en audio af fabriek (inclusief aux- en usb-ingang) plus alle zaken die bij de Materia zijn genoemd, voldoet ook deze occasion aan het uitrustings- en veiligheidsbeeld (destijds de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest) dat past bij een elf jaar oude auto (de Visia is eenvoudiger, de Tekna luxueuzer). Wil je helemaal uit de band springen? Zoek dan de zeldzame Turbo Nismo, al dan niet met 4WD!
Signalement
Merk Nissan
Type Juke 1.6 Eco Acenta
Bouwjaar april 2012
Kilometerstand 148.648
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Autobedrijf Duran, Emmeloord
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 86 kW/117 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 158 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 251 l/830 l
Max. aanhanger geremd 1.250 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,7
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 178 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Honda CR-Z 1.5 Sport – 2012 – 189.292 kilometer – €6.900
Na een MPV-achtige en een cross-over richten we tot slot onze pijlen op een kek coupeetje. Honda, dat vanaf de jaren 80 veel bewondering oogstte en succes boekte met de CRX, wilde dat kunstje herhalen en kwam – heel politiek correct – in 2010 met een hybride coupé, CR-Z genaamd. Bij de nog immer grote schare fans deed dat wenkbrauwen fronsen, wat resulteerde in slechts 384 verkochte exemplaren in vier jaar tijd. Het is dus bijna zoeken naar een naald in een hooiberg, maar hier hebben we er eentje. Deze Honda CR-Z komt eveneens uit 2012 en is door zijn twee voormalige eigenaren goed gebruikt. Hij gaat weg met drie maanden garantie; een langere termijn kost extra.
Onder de kap een van de Civic Hybrid afgeleide motor, inclusief elektro-ondersteuning. Het systeemvermogen is goed voor 124 pk, iets waar je niet steil van achterover slaat. Prestaties en verbruikscijfers zijn voor een hybride beslist netjes, maar geldt dat ook voor een coupé met een roemruchte geschiedenis? Het koperspubliek vond van niet, maar toch kun je de CR-Z aardig vlot berijden, mits je de Sport-stand kiest.
Er zijn ook knoppen voor Normal en Eco op het uitbundig gestyleerde dashboard aanwezig, waarbij het verschil zit in de mate van gasrespons en stuurbekrachtiging. Vanaf zo’n 1.000 tpm voel je de elektrokracht, wat de eerste meters resulteert in een enthousiaste sprong voorwaarts. De lage zitpositie en feilloos schakelende bak (uniek voor een hybride!) zorgen ervoor dat deze CRX van de 21e eeuw toch wat van vroeger heeft geërfd. Eveneens geërfd is de beperkte ruimte achterin en dito bagageruimte. De uitrusting omvat zo’n beetje alles wat we bij de Materia en de Juke schreven, plus onder meer hill assist en een regensensor. Best luxe en comfortabel dus, en dat is het onderstel ook: geen plank, maar vergevingsgezinder. Kortom: het puriteinse dat de CRX zo geliefd maakte, is er toch een beetje af. Andere tijden ...
Signalement
Merk Honda
Type CR-Z 1.5 Sport
Bouwjaar februari 2012
Kilometerstand 189.292
Vraagprijs €6.900
Waar te koop? Autobedrijf Van Hest, Veldhoven
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.497 cc, hybride
Max. vermogen (benzine) 84 kW/114 pk bij 6.100 tpm
Max. koppel (benzine) 145 Nm bij 4.800 tpm
Bagageruimte 225 l/583 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 op 20,0
0-100 km/h 9,9 s
Topsnelheid 200 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke van deze (te) gekke Japanse occasions past bij jou?
Vergelijken is lastig, want ditmaal ging het om wat voor opvallends je uit het Land van de Rijzende Zon voor 7 mille kunt kopen. Naast Materia, Juke en CR-Z behoren daar uiteraard ook de Copen, Cappuccino en Cube bij. En misschien zijn we nog wel meer buitenissigs vergeten (S-Cargo en Figaro zijn ook echt cult!). We horen het graag van je!
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Juke 1.6 Connect Edition Airco Navi Camera
- 2014
- 109.934 km

Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna / 190 PK / Cruise-Control / Vol-Leder / Afneembare-Trekhaak / Keyless / Radio-Bluetooth / Navi / Getinte-Ramen / Elektr.-Pakket / Camera-Achter / 17'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2010
- 148.132 km

Nissan Juke 1.6 Acenta Clima, CC, PDC, LM, Afn.Trekh, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 177.761 km