Deze hybride cross-overs koop je voor €20.000
Uiteraard van deze merken
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Oude tijden herleefden vorige week met drie heerlijke dikke bakken. Of moeten we zeggen ‘bakjes’, want van de zescilinders was het juist de charme dat ze in een Alfa Romeo 147 respectievelijk Volkswagen Golf werden geschoenlepeld, om over de forse turbo in de Subaru Impreza maar te zwijgen. Om al dat motorische geweld enig tegenwicht te geven, zijn we deze week weer politiek correct. We gaan voor hybride! We gaan voor cross-over! Natuurlijk komen we dan uit bij Toyota, Kia en Hyundai.
Eigenlijk een foute uitspraak, want als er iets níet correct is, dan is dat vaak … de politiek! Wij zijn dat wel en zoeken deze week conform de huidige tijden drie cross-overs met een hybride aandrijving: de Hyundai Kona, concerngenoot Niro van Kia en als derde de C-HR van hybride-specialist Toyota. Wat haal je in huis voor 20 mille?
De Hyundai Kona Hybrid heeft niet zo'n glad front als de Electric.
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort – 2019 – 112.623 kilometer – € 19.925
Van GTA naar GDI, het contrast kan bijna niet groter zijn. We hebben het over de 1.6 van 105 pk/147 Nm die zowel in de Kona als in de Niro van concerngenoot Kia ligt. De elektromotor is goed voor 43,5 pk/170 Nm, wat het systeemvermogen op een behoorlijke 141 pk/265 Nm brengt. Om het brandstofverbruik te temperen, is een accu van 1,56 kWh gemonteerd, die samen met het Atkinson-principe van de motor en de toepassing van een zestraps automaat met dubbele koppeling goed moet zijn voor een opgegeven verbruik van 1 op 25,6. Absoluut netjes, maar de andere twee zijn nipt zuiniger. De aandrijflijn zelf doet prima zijn werk in deze enigszins opvallend vormgegeven vierwieler. Misschien dat de Niro daarom veel beter verkocht. Als occasion is het zodoende even zoeken naar de Kona. Sterker, onze zoekopdracht leverde slechts één hit op: deze Hyundai Kona. Een ex-Italiaan, met als gevolg dat de P-682-PD geen geregistreerd trekvermogen heeft (normaal: 1.300 kilo geremd).
Het boekje van de Hyundai Kona duidt op een Italiaanse komaf.
De Kona is weliswaar het kleinst van ons trio, maar op bijna alle fronten toch ruimer dan de C-HR. De Toyota slaat enkel terug als het gaat om beenruimte achterin en bagageruimte. Qua rijeigenschappen doet deze Zuid-Koreaan gewoon zijn ding. Voor velen zal dat voldoende zijn; voor meer expressie moet je maar in de C-HR stappen. Gezien segment en leeftijd presteert deze occasion op het gebied van luxe en veiligheidsvoorzieningen gewoonweg prima (onder meer vermoeidheidsherkenning, lane assist, hill assist, autonome noodremassistentie en adaptieve cruisecontrol zijn aanwezig). Hier is te zien dat de Kona net wat jonger is dan de Niro. Die heeft sommige zaken namelijk niet aan boord en scoorde wellicht daardoor vier sterren in de Euro NCAP-test, tegenover vijf voor de Kona. Keurig dus, wat tevens voor de kwaliteitsindruk van het interieur geldt. De vraagprijs is inclusief Bovag-garantie. Wel staat er nog een terugroepactie (ESP-software) open.
Signalement
Merk Hyundai
Type Kona 1.6 GDI HEV Comfort
Bouwjaar oktober 2019
Kilometerstand 112.623
Vraagprijs €19.925
Waar te koop? Wittebrug Autobedrijven Occasion Centrum, Moordrecht
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.580 cc, hybride
Max. systeemvermogen 104 kW/141 pk
Max. systeemkoppel 265 Nm
Bagageruimte 361 l/1.143 l
Max. aanhanger geremd n.b. (normaal 1.300 kilo)
Gem. verbruik 1 op 25,6
0-100 km/h 11,2 s
Topsnelheid 160 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DynamicLine – 2018 – 80.723 kilometer – €19.945
Sinds zijn aantreden in 2017 zijn hier ruim 30.000 Kona’s verkocht, van de in 2016 verschenen Niro al bijna 59.000! Dat ligt uiteraard niet aan dat ene jaartje. De Niro is een maatje groter en heeft een net wat behoudender uiterlijk, dat zal het zijn. In elk geval kost het geen moeite een gebruikte Niro op te duikelen. Wij troffen uit het omvangrijke aanbod bijvoorbeeld deze van de eerste eigenaar afkomstige Kia Niro aan: ongeveer even duur als de Kona, enerzijds een jaartje ouder, anderzijds duidelijk minder ervaren.
De TZ-227-B kreeg als toevoeging DynamicLine mee, maar zo in het grijs is er weinig spectaculairs aan. Ook binnenin overheersen bedekte tinten, maar hier is de Niro juist iets fantasievoller vormgegeven dan zijn Hyundai-broertje. Helaas treffen we hier en daar wel harde kunststoffen aan. Over de techniek hoeven we niets te vertellen: die is krek eender en dat geldt tevens voor de rijeigenschappen. Net als de Kona ligt de Niro mooi stabiel op de weg, met hier en daar inderdaad dat vleugje dynamiek (vrij stevige vering en demping, maar ook een mooie multilink-achterwielophanging). De besturing is hier enigszins een spelbreker. Die is erg licht en afstandelijk.
Van dit trio is de Niro globaal gezien het meest ruimhartig, zowel voor passagiers als bagage. Toch gaat die net wat grotere maat (het scheelt bijna twintig centimeter lengte met de Kona) niet ten koste van het gewicht (slechts 23 kilo zwaarder) en verbruik (met een opgegeven 1 op 27 is hij zelfs het zuinigst van het geportretteerde drietal). Zoals gezegd zag de Niro een jaartje eerder het levenslicht dan zijn bijna-tweelingbroer. Aan de veiligheidsuitrusting is dat te zien: de Kona is meer up-to-date. Gaat het om luxe, dan is deze occasion weer net wat genereuzer. En … er zit – onder voorwaarden – nog fabrieksgarantie tot en met november 2025 op.
Signalement
Merk Kia
Type Niro 1.6 GDI Hybrid DynamicLine
Bouwjaar november 2018
Kilometerstand 80.723
Vraagprijs €19.945
Waar te koop? Hedin Automotive Schagen, Schagen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.580 cc, hybride
Max. systeemvermogen 104 kW/141 pk
Max. systeemkoppel 265 Nm
Bagageruimte 427 l/1.425 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 27,0
0-100 km/h 11,5 s
Topsnelheid 162 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Active – 2018 – 102.136 kilometer – €19.950
Oud-Toyota-CEO Akio Toyoda beloofde meer ‘ziel’ in zijn modellen te stoppen. Een van de resultaten daarvan was de expressief vormgegeven C-HR. Ook die wordt sinds 2016 in ons land verkocht. Met bijna 23.000 stuks scoort hij helemaal niet gek, aangezien er geen volledige EV-variant van was en Hyundai en Kia die wel aanboden voor respectievelijk de Kona en Niro. Een dynamische vormgeving vraagt om dito lak en zo komen we uit bij deze felblauwe Toyota C-HR, die bij de merkdealer in Meppel op zijn derde baas wacht. Leeftijd, kilometerstand en prijs verschillen weinig met die van zijn opponenten. Kort en goed: de verwachtingen die zijn uiterlijk oproept, worden qua rijeigenschappen waargemaakt. De Japanner is gezegend met een prettig onderstel, dat enthousiast bochtenwerk niet uit de weg gaat. Daar waar de Zuid-Koreanen een vrij gevoelloos stuurgedrag tentoonspreiden, is hij in de C-HR juist helder en direct. Eigenlijk kan het onderstel meer vermogen aan dan dat de techniek levert. Sowieso is 105 pk uit een 1.800 nogal povertjes en de daaraan gekoppelde als een cvt werkende versnellingsbak met daarin de elektromotor geïntegreerd doet eveneens een duit in het zakje. Ondanks de grotere motor wijken prestaties en verbruik weinig af. Het trekvermogen van 725 kilo geremd ligt wel een stuk lager. Aan boord valt de gedegen bouwkwaliteit en de goede ergonomie van een en ander op. Wat tevens opvalt is de – gezien zijn afmetingen – vrij beperkte binnenruimte.
Zeker achterin overheerst al snel een opgesloten gevoel. Misschien dat daarom de achterste portiergrepen met name voor kleinere kinderen te hoog zitten. Hoe dan ook, met de C-HR heeft Toyota vorm vóór functie laten gaan. Wel functioneel zijn de veiligheidsvoorzieningen (onder meer verkeersbordherkenning, knieairbag bestuurder, precrash-systeem) die deze coupéachtige cross-over (‘C-HR’ staat voor ‘Coupé-High Rider’) de volle vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest opleverden. Op het gebied van goodies moet deze Active genoemde instap-C-HR beide Zuid-Koreanen echter voor laten gaan.
Signalement
Merk Toyota
Type C-HR 1.8 Hybrid Active
Bouwjaar augustus 2018
Kilometerstand 102,136
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Toyota-dealer Van der Linde, Meppel
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.797 cc, hybride
Max. systeemvermogen 90 kW/122 pk
Max. systeemkoppel n.b.
Bagageruimte 377 l/1.160 l
Max. aanhanger geremd 725 kilo
Gem. verbruik 1 op 26,3
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 170 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke hybride cross-over spreekt jou het meest aan?
De verwachtingen die de dynamisch gelijnde Toyota C-HR wekt, worden op de weg waargemaakt. Helaas gaat dit ten koste van de binnenruimte en verlang je al snel naar meer vermogen. Rustiger zijn beide Zuid-Koreanen, want de gevoelloze besturing tempert het enthousiasme. De Kona is daarbij jonger c.q. moderner dan de Niro. Die laatste is royaler als het om de beschikbare ruimte gaat. Bovendien geniet de geportretteerde occasion nog fabrieksgarantie. Naast dit alles kan de persoonlijke voorkeur voor een cvt versus een automaat met dubbele koppeling meespelen. Wat zou jouw keuze zijn?