Deze historische wielen moet je als liefhebber kennen
Designtoppers
Wielen maken de auto zoals kleren dat doen bij de man. De juiste zijn cruciaal voor een goede ‘road presence’. Dit zijn volgens ons de acht meest bijzondere en/of iconische designs.
Porsche 911 S (1966)
De kenmerkende ‘klavertje vijf’-wielen van Otto Fuchs, van gesmeed aluminium, werden voor het eerst gemonteerd onder de 911 S, maar je kon ze als optie ook onder andere versies krijgen. 911’s waren leverbaar met Fuchs-wielen tot de komst van de 964 in 1989.
Mazda RX-7 (1978)
Hoe duidelijk had je de hint naar de rotatiemotor willen hebben?
Lamborghini Miura (1966)
Misschien geen ontwerp dat je zonder de auto te zien direct met de Miura associeert, maar wel kenmerkend voor de supersportwagens uit die tijd. Inclusief driepuntige ‘knock off’-moer en ook verkrijgbaar in goudkleur. Het design is van Pietro Stroppa, die ook het logo van de Miura ontwierp.
Alpina (vanaf 1978)
De 20-spaaks van Alpina zijn uitgegroeid tot ware ‘signature wheels’. Bij veel exemplaren zit het ventiel weggewerkt achter een kapje, bij oudere wielen zijn ze gewoon zichtbaar.
Renault Alpine A310 V6 (1976)
Het model stamt uit 1971 en werd toen geleverd met wielen die wel wat op die van de Miura leken. Toen de PRV V6-motor in 1976 leverbaar werd, kwamen er andere wielen beschikbaar, waaronder deze van het type ‘snijmachine’.
Volkswagen Golf GTI Pirelli (1983)
Deze speciale versie van de Golf GTI (er werden er in een halfjaar tijd 26.000 gebouwd) rolt op 14-inch lichtmetaal waarin het logo van de bandenfabrikant is verwerkt.
Saab 99 Turbo (1978)
Misschien wel de meest gedurfde: de Inca-wielen van de Saab Turbo. Eigenlijk zou je zo’n opvallend ontwerp niet verwachten van het oerdegelijke Zweedse merk. Ze symboliseren de schoepen van de turbocompressor.
Fiat Ritmo (1978)
De eerste serie Ritmo’s werden als CL afgeleverd op deze ‘zeer fraaie wielen’ (zo stond het in de uitrustingstabel achter in de folder!) in de maat 13 inch. Fraai of niet, bijzonder en onderscheidend zijn ze zonder meer.