Deze EV's komen het verst!

Evenaren ze de BMW iNext?

Tesla Model S
Over drie jaar presenteert BMW de nieuwe elektrische iNext, die naar verluidt 700 kilometer ver komt op één 'tank'. Daarmee komt de actieradius van een elektrische auto steeds dichter bij die van een auto op benzine. Nu is dat in de meeste gevallen nog niet zo. Hoe ver komen de EV's die vandaag de dag in de showrooms staan dan wel? Een overzicht!

Vrijwel alle auto's die nu op de markt zijn, ondergingen een New European Driving Cycle-testrit. Hoewel we midden in de transitie naar de realistischer WLTP-cyclus zitten, bepaalt NEDC op dit moment nog het verbruik en daarmee de theoretische actieradius van veruit de meeste nieuwe voertuigen. De 'rit' is bedoeld om het dagelijkse Europese verkeer na te bootsen, waar een representatief gemiddeld verbruik uit rolt. Alle elektrische auto's die nu op de weg rondrijden, ondergingen ook zo'n test. Onderstaande bereiken zijn dan ook op deze test gebaseerd. Kanttekening bij de NEDC-test is dat die onder perfecte omstandigheden is gedaan en het praktijkverbruik gegarandeerd minder gunstig uitvalt. Zo geeft Renault zelf al aan dat het NEDC-verbruik van de Zoe een actieradius van 400 kilometer oplevert, maar dat die in praktijk vaak niet meer dan 300 kilometer is.

Dat er stappen zijn gemaakt in de auto-industrie is te zien aan het verschil tussen de actieradius van de oudste en nieuwste auto's uit het rijtje. In 2010 verscheen namelijk de drieling van Mitsubishi, Citroën en Peugeot op de markt in de vorm van de i-Miev, C-Zero en Ion. Op een volle lading rijden deze auto's maximaal 150 kilometer. Kijken we naar modernere auto's als de Nissan Leaf en Opel Ampera-E, dan rijden deze in theorie respectievelijk 378 en 520 kilometer nadat de batterij is volgeladen.

Het verste komt nu nog steeds de Tesla Model S P100D. Met een actieradius van 613 kilometer is dat zelfs drie keer verder dan een BMW i3, die niet verder dan 200 kilometer komt. De grotere Model X van Tesla komt met dezelfde aandrijflijn een stukje minder ver: 542 kilometer. Stadsauto's die voor dagelijks gebruik voldoende ver komen, zijn de Volkswagen e-Up en de Smart Electric Drive. Beide modellen halen 160 kilometer op een opgeladen accu.

Naast de BMW iNext moet ook de elektrische Mercedes-Benz EQ ver komen. Daarnaast verschijnt binnenkort ook de Jaguar i-Pace op de weg, die naar verluidt verder dan 500 kilometer komt. Hieronder vind je de lijst met elektrische auto's die nu al op de Nederlandse wegen rondrijden. Eerder keken we al naar de levertijden van elektrische auto's.

BMW i3: 200 kilometer
Citroën C-Zero, Peugeot Ion en Mitsubishi i-Miev: 150 kilometer
Hyundai Ioniq: 280 kilometer
Kia Soul EV: 250 kilometer
Nissan Leaf: 378 kilometer
Opel Ampera-E: 520 kilometer
Renault Zoe: 400 kilometer
Smart Electric Drive: 160 kilometer
Tesla Model S P100D: 613 kilometer
Tesla Model X P100D: 542 kilometer
Volkswagen e-Up: 160 kilometer
Volkswagen e-Golf: 300 kilometer

Lezersreacties (209)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.