Deze EV was vrij kansloos, maar is toch recent naar Nederland gehaald - In het Wild

Waarom deze?

Think City

De Think City was van meet af aan eigenlijk al niet echt voorbestemd om een groot succes te worden. Zeker anno 2024 zijn z'n prestaties vooral lachwekkend. Toch besloot iemand vrij recent deze te importeren.

Alweer 23 jaar geleden leerden we Think (of Th!nk) kennen als een fabrikant van elektrische auto's onder toeziend oog van Ford. Uiteindelijk zag Ford zelf te weinig in Think en trok het de stekker eruit, maar op eigen benen besloten de Noren vervolgens toch verder te gaan. In 2009 bood het merk ook hier in Nederland zijn Think City aan, een piepkleine elektrische auto die zich - zoals de naam al zei - vooral in stedelijk gebied moest bewijzen. De EV-technologie van dat moment was alleen nog bepaald niet indrukwekkend en zelfs een grote fabrikant als Peugeot liet met de Ion zien dat er nog een lange weg te gaan was. De Think City, die ongeveer in dezelfde prijsklasse viel, maakte echter een nóg slechtere indruk dan de Peugeot Ion.

De afwerking van de Think City was al niet bepaald je van het, maar het grootste pijnpunt was nog wel de inzetbaarheid. Er werd weliswaar een actieradius van 185 km opgegeven, maar dat was nog lang voordat de nota bene ook nog verre van perfecte WLTP-testcyclus zijn intrede deed. In de praktijk mocht je al blij zijn als je met de Think City met een volle accu zo'n tachtig kilometer kon afleggen. Moest de accu weer bijgeladen worden, dan kon dat alleen met een doodnormale huis-tuin-en-keuken-stekker. De volle 24 kWh heb je zodoende pas na een uur of tien bij mekaar. Voor dagelijks gebruik bepaald niet ideaal, al kun je er eventueel voor korte ritjes in je woonplaats nog wel wat aan hebben.

Think City

Toen de Think City nieuw was, was de prijs nog het allergrootste struikelblok. Op zichzelf kan zo'n elektrisch brommobiel-achtig autootje nog wel handig zijn, maar niet voor rond de €40.000. Tegenwoordig ben je voor hooguit een paar duizend euro waarschijnlijk al wel klaar en dan kun je je er nog iets bij voorstellen dat iemand dat interessant vindt. Doe daar dan ook nog eens de SEPP-subsidie bovenop en je hebt 'm echt voor een habbekrats voor de deur staan. Toch blijft het een opmerkelijke keuze om in 2023 nog een Think City in te voeren in Nederland, maar bij deze zwarte (gespot door AutoWeek-forumlid Johan82) is dat dus gebeurd. De auto is ook echt door de huidige en vooralsnog enige Nederlandse eigenaar op Nederlands kenteken gezet. Die rijdt in elk geval spotgoedkoop een EV, dat is een ding dat zeker is.

Signalement

Merk Think
Model City
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.950

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 34 kW / 46 pk
Maximaal koppel 140 Nm
Accu capaciteit (bruto) 23 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.120 mm / 1.604 mm / 1.560 mm
Wielbasis 1.970 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 267 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 115 km/h

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.