AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze elektrische Ford F-150 is maar liefst 1.400 pk sterk

Welkom Ford F-150 Lightning SuperTruck

Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck
Ford F-150 Lightning SuperTruck

De elektrische Ford F-150 Lightning is leverbaar met een systeemvermogen van 588 pk en is daarmee bepaald geen slapjanus. Toch verbleekt zelfs de krachtigste versie van deze F-150 Lightning bij deze Ford F-150 Lightning SuperTruck. Die ramt namelijk een prettig gestoorde 1.400 pk naar het asfalt.

Het zwaar bespoilerde gevaarte op deze foto's luistert naar de naam Ford F-150 Lightning SuperTruck en is natuurlijk geen variant die straks de Amerikaanse Ford-showrooms gaat bevolken. Het is een door Ford Performance ontwikkelde extremist waarmee het merk mee gaat doen aan de Pikes Peak International Hill Climb. Het doel: daar nog beter presteren dan de vorig jaar voor hetzelfde evenement klaargestoomde Ford SuperVan 4.2. Net als die knotsgekke als Transit verpakte elektrische scheurneus is deze Ford F-150 Lightning SuperTruck maar liefst dik 1.400 pk sterk. Het onderhuidse van deze gestoorde pick-up heeft feitelijk niets met dat van de F-150 Lightning te maken.

Het spoiler- en vleugelwerk van deze nieuwe knotsgekke elektrische Ford moet bij een snelheid van zo'n 240 km/h maar liefst 2.722 kilo aan neerwaartse druk opleveren. De aandrijflijn is verder gelijk aan die van de reeds genoemde SuperVan en bestaat dus ook uit drie elektromotoren. Twee daarvan houden zich bezig met de achterwielen, het derde exemplaar zit op de vooras. Het apparaat is onder meer uitgerust met koolstofkeramische remmerij en staat op uit magnesium vervaardigde lichtgewicht wielen met Pirelli P-Zero banden. Met deze F-150 Lightning SuperTruck hoopt Ford Performance de Pikes Peak-tijd die het vorig jaar met de SuperVan 4.2 klokte, te verbeteren. Die raceauto wist de heuvelklim in 8 minuten en 47,68 seconden af te leggen.

Lezersreacties (7)

Reageren