Deze Citroën Xsara is nog behoorlijk fris - Liefhebber Gezocht
Voor liefhebber of jonge bestuurder
Een liefhebbersauto pur sang is het niet, de Citroën Xsara, maar deze blauwe verdient eigenlijk wel iemand die er een beetje een zwak voor heeft.
De Citroën Xsara stamt uit een tijd waarin Citroën niet per se op zijn meest creatieve tour was. Nog meer dan de Xantia was de Xsara een voor Citroën-begrippen vrij 'veilig' gelijnde auto en daarbij kwam dat het technisch gezien een beetje een nakomer was. Citroën ontwikkelde 'm namelijk op de basis van voorganger ZX en de Peugeot 306, die ook al wat jaartjes meeliep. Ook bleef de 306 ondanks zijn hogere leeftijd de wat meer tijdloos ogende auto. Kortom; de Xsara was eigenlijk van begin af aan al niet echt voorbestemd om een Citroën te worden met een grote schare liefhebbers in zijn kielzog.
Toch waren er zeker redenen te bedenken om voor de Xsara te gaan en waarom het ook anno 2024 voor het geld nog best een leuke auto kan zijn. Zijn weliswaar toen al niet al te moderne basis was namelijk wel een goede basis en die maakte van de Xsara een fijn rijdende auto. De Citroën had bovendien als extra ten opzichte van de Peugeot een lichtjes meesturende achteras, waardoor hij nog net wat scherper aanvoelt. Tegelijkertijd is dat ook een beetje de achilleshiel van de Xsara, die diverse exemplaren de das om heeft gedaan omdat eigenaren reparatie of vervanging niet rendabel vonden. Dat is dus wel oppassen geblazen, maar voor de rest is het een auto waar eigenlijk weinig bijzonders aan mis kan gaan.
De Citroën Xsara die we hier voor ons hebben, geeft sowieso de indruk dat er nog zat leven in zit. Het is er eentje uit het eerste volle verkoopjaar, 1998. Eén van de toch maar mooi ruim 7.300 die er in dat jaar verkocht zijn. Hij heeft de 89 pk sterke 1.6 vierpitter in zijn neus, die 'm in het huidige verkeer nog redelijk mee moet kunnen laten komen. Met pas 103.000 km op de teller is de kans in elk geval ook aardig groot dat die 1.6 nog best heel wat aankan. Die lage kilometerstand zie je - zo lijkt op basis van de foto's - ook aan de auto af. Er lijkt goed voor gezorgd te zijn door zijn vooralsnog enige eigenaar. Voor €1.750 moet de tweede eigenaar vast wel redelijk snel te vinden zijn. Of dat een liefhebber is? Wie weet. Anders is het ook zeker een interessante auto voor wie voor niet al teveel geld een fijne (wellicht eerste) auto zoekt.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara 1.6i Ligne Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.723 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 65 kW / 90 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.167 mm / 1.698 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.053 kg |
Laadvermogen | 547 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 575 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 184 g/km |