Deze Buick Roadmaster is heerlijk overdadig – Liefhebber Gezocht

5,53 m Amerikaans comfort

Buick Roadmaster

Ook vandaag staat het autonieuws weer bol van de EV's, maar deze immense Buick Roadmaster Estate Wagon komt daar even lekker met volle kracht tussendoor denderen met zijn enorme V8.

Naast alle volledig elektrische auto's en zuinige brandstofauto's van dit moment die de homepage van AutoWeek.nl bevolken, is het lekker om ook weer gewoon eens bij iets héél anders stil te staan. Deze Buick Roadmaster uit 1992 belichaamt namelijk perfect een totaal andere tijd van een überhaupt al compleet andere markt. In sommige opzichten is hij nog wel te vergelijken met wat je nu nog nieuw kunt kopen. Hij is namelijk ongeveer zo lang als de huidige Mercedes-Benz S-klasse Lang en zijn motor heeft bijna net zoveel slagvolume als de W12 die Bentley nog levert in onder meer de Flying Spur. Wat de Roadmaster nog meer met moderne auto's gemeen heeft: bijna alles is elektrische bedienbaar.

Daarmee houden de gelijkenissen verder eigenlijk ook wel weer op. De 5,7-liter V8 in dit 5,53 meter lange slagschip levert bijvoorbeeld een voor zijn formaat bescheiden 235 pk. Ook is de basis van de Roadmaster op z'n zachtst gezegd niet echt modern. Die stamt namelijk uit 1977 en eigenlijk liggen zijn wortels nog een stuk verder terug in de tijd. Op technisch vlak was de Buick Roadmaster dus zelfs nieuw al wel wat verouderd en zijn naam was ook al een klassieker. Het was namelijk de eerste Buick Roadmaster (en voorlopig de laatste) sinds 1958. Wat wél behoorlijk eigentijds was, was het ronde lijnenspel van de Roadmaster. Als Estate Wagon leek hij – meer dan de sedan – sterk op de Chevrolet Caprice waarmee hij zijn basis deelde. Een belangrijk verschil was dat de Roadmaster standaard een houtmotief langs zijn flanken en op zijn achterste had, als verwijzing naar zijn voorvaderen.

Deze Roadmaster uit 1992 heeft dat dus ook en dat maakt hem nog net even een stukje opvallender, al zul je er sowieso niet snel mee over het hoofd worden gezien. Er zijn in de loop der jaren nog wat andere dingetjes bij gekomen om hem wat aan te kleden, zoals zwarte wielen met banden met witte letters erop. Ook zien we een aftermarket-stuurwiel en een haast obligate dobbelsteen aan de binnenspiegel. Hou je het liever wat origineler, dan is dat gelukkig met niet al te veel moeite allemaal wel weer terug te draaien. Voor €5.450 mag je hem thuis voor de deur parkeren om ermee aan de slag of mee op pad te gaan. Dat laatste kan natuurlijk wel een duur verhaal worden, met zo'n 5.7-V8 die alleen E5 lust. Misschien kun je nog een stadsautootje achterin parkeren voor als de tank weer eens leeg is?

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.