Deze blingbling-limo’s koop je voor €20.000
Topklasse, zelfs nog 'n hybride
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Het einde van dit jaar nadert en dat betekent dat je wordt bedolven onder loterijen die je de hoogste winkans en de dikste prijzen beloven - vaak win je niets en blijft een fiks deel van de inleg aan de strijkstok van de bedenkers van de betreffende loterijen hangen. De verleiding blijft evenwel groot om het nieuwe jaar misschien rijk te beginnen. Dat kan ook door met een bedrag waarvoor je nog geen nieuwe B-segmenter koopt, te kiezen voor een gebruikte topklasse-limousine.
Met 20 mille op zak glimmen de bolides ons toe: Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ (of diens Daimler-equivalent), Lexus LS, Maserati Quattroporte, Mercedes-Benz S-klasse, Porsche Panamera … Na twee weken nuchtere occasions geportretteerd te hebben, laten we deze week alle ratio varen en gaan we op zoek naar drie dikke gebruikte vierwielers. Al winnen we niets, dan beginnen we het nieuwe jaar in ieder geval met een rijk! Voor zolang dat duurt …
Mercedes-Benz S400 Hybrid Prestige Plus - 2011 - 145.455 kilometer - €18.895
Dat de Mercedes-Benz S-klasse zo’n beetje de maatstaf in autoland is, weet iedereen. Dit zorgt er helaas voor dat oudere S’en vaak in handen vallen van lieden die liever geld besteden aan grote wielen en geblindeerde ramen dan aan gedegen onderhoud, waarmee een ervaren S toch een beetje de ‘foute’ hoek dreigt in te gaan. Voor 20 mille willen we daarom een niet al te oude en qua kilometerstand maagdelijke S die ook nog eens enigszins betaalbaar te rijden valt. Onze keuze: deze Mercedes-Benz S-klasse die met nog geen anderhalve ton op de klok en een dankzij de hybride aandrijving beheersbare benzinedorst wellicht te behappen valt. Garantie kost meerprijs en bij zo’n complexe vierwieler moet je dat gewoon altijd doen. Over complex gesproken; elektromotor en verbrandingsmotor zijn altijd gezamenlijk aan het werk. Bij gas los verandert de elektromotor in een dynamo die energie opwekt en deze - voor later gebruik - opslaat in lithium-ion-accu’s. Hoewel er ‘maar’ een V6 aan boord is, kom je hierdoor nooit kracht te kort.
Ook binnen in de 6-TTL-51 (februari 2011, sinds mei 2014 in ons land en sindsdien vier eigenaren versleten) kom je niets te kort. Uiteraard zijn de vorstelijke, met leer beklede zetels elektrisch verstel- en verwarmbaar en voorzien van ventilatie. Ruimte voor- en achterin is er volop. De achterbank is niet neerklapbaar, maar met 560 liter bagageruimte valt er weinig te klagen, evenals het geremde trekgewicht van 2.100 kilo. In een oase van rust (luchtvering, automatische niveauregeling, zeventraps sequentiële automaat) en luxe reis je pijlsnel naar verre oorden, wetende dat het met de veiligheid wel goed zit. Voor een vraagprijs waarvoor je nog geen nieuwe B-segmenter vindt - op de Dacia Sandero na - rijd je in de automobiele top van een decennium geleden.
Mercedes-Benz S-klasse
Signalement
Merk Mercedes-Benz
Type S400 Hybrid Prestige Plus
Bouwjaar februari 2011
Kilometerstand 145.455
Vraagprijs €18.895
Waar te koop? Auto Totaal Twello, Twello
Technische gegevens
Motor V6, hybride, 3.498 cc
Max. systeemvermogen 220 kW/299 pk
Max. systeemkoppel 385 Nm
Bagageruimte 560 l
Max. aanhanger geremd 2.100 kilo
Gem. verbruik 1:12,7
0-100 km/h 7,2 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Jaguar XJ8 4.2 Sovereign - 2008 - 128.192 kilometer - €19.945
Smaken verschillen, maar bovenstaande W221 vinden wij niet de meest elegante en tijdloze S. Dat geldt helaas ook voor de ‘moderne’ Jaguar XJ (2009-2015 en 2015-2021). Het model daarvóór (intern: X350) doet nog denken aan de oer-XJ uit 1968, maar dan als moderne interpretatie. Denk aan het aluminium koetswerk dat iets ‘opgeblazen’ is, zodat achterpassagiers eindelijk genoeg leefruimte hebben die nu eenmaal hoort bij zo’n topsedan.
Wij kozen voor deze Jaguar XJ8: origineel Nederlands, ouder dan de Benz, maar met minder kilometers en voorzien van een V8. Ondanks de lichte koets (deze XJ weegt 1.609 kilo tegen 1.855 voor de S) weet de 300 pk-sterke 4.2 ‘m best te raken: gemiddeld bijna 4 liter per 100 kilometer dorstiger en dat terwijl deze Jag - dankzij zijn relatief lage gewicht - best uitnodigt tot een sportief potje sturen! Ach, dat weet je wanneer je zo’n luxe salon aanschaft. Over salon gesproken; binnenin heerst een op en top Britse sfeer: fraai leer en hout zover het oog reikt. Het dashboard is daarentegen enerzijds karig met zijn slechts drie klokken, anderzijds veel te druk met al die knopjes op de middenconsole rondom een klein schermpje. Vinden wij niet geheel in stijl met de auto.
Comfort, binnenruimte en uitrusting zijn dat wel. De uitstraling eveneens: dit type Jaguar wordt nimmer ordinair, ongeacht zijn leeftijd. Wat wel overeenkomt met de Mercedes-Benz, is het rijgedrag: ook hier luchtvering, zodat je in een soort cocon in alle rust naar je bestemming zoeft. Maar daar waar de Duitser koele perfectie uitstraalt die ook benadert, is de Brit stijlvoller, aristocratischer - en duidelijk minder modern als het gaat om de destijds laatste stand der techniek. Wel is de X350 veel betrouwbaarder dan de XJ ooit was - een pluspunt, vooral omdat onderhoud flink in de papieren kan lopen.
Signalement
Merk Jaguar
Type XJ8 4.2 Sovereign
Bouwjaar september 2008
Kilometerstand 128.192
Vraagprijs €19.945
Waar te koop? AutoOomen B.V., Bavel
Technische gegevens
Motor V8, 4.196 cc
Max. vermogen 224 kW/300 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 420 Nm bij 4.100 tpm
Bagageruimte 470 l
Max. aanhanger geremd 1.900 kilo
Gem. verbruik 1:8,8
0-100 km/h 6,6 s
Topsnelheid 250 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Maserati Quattroporte - 2007 - 136.640 kilometer - €19.990
Mag het net zo stijlvol als bovenstaande Jaguar, maar een stuk pittiger, kies dan voor een versie met onder de kap de V8 met supercharger, goed voor liefst 400 pk. Of zoek een Maserati Quattroporte, wiens 4.2-V8 eveneens 400 paarden mobiliseert. Wij vonden deze Quattroporte: nog een jaartje ouder, maar met ruim 136.000 kilometer toch nog weinig ervaring. Begon zijn leven elders, sinds 2020 in ons land en hier al aan zijn vierde eigenaar toe - dat is even wat minder …
De modelnaam Quattroporte (Italiaans voor vierdeurs) klinkt nuchter, maar deze rasechte sportsedan is dat allerminst. Diens hoogtoerige, atmosferische 4.2 is niet alleen bloedsnel, maar trakteert passagiers en omstanders met een kippenvel-veroorzakende achtcilindersound. Het interieur is eveneens helemaal warmbloedig Italiaans: schitterend vormgegeven, een prachtige kleurencombinatie … Echt een lust voor het oog, en dan vergeet je al snel de niet helemaal feilloos zijnde ergonomie. Of de bouwkwaliteit die wat achterblijft bij die van de koele Benz. Over de uitrusting uiteraard niets te klagen: van xenonverlichting tot elektrisch verstelbare achterstoelen … het zit op en aan deze occasion die de trotse drietand her en der op zijn vloeiend gelijnde carrosserie draagt. Dat een en ander niet voor niets is, blijkt wel: gemiddeld 1 op 6,3, een leeggewicht van 1.900 kilo … Dan kennen we de anekdote van een Quattroporte-eigenaar die zijn bolide bij de officiële dealer een beurtje liet geven. Hij blij: naast het gebruikelijke werk (olie, filters e.d.) enkel nieuwe remblokjes rondom. Dat zoiets dan €1.500 kost, geeft aan dat je er na betaling van 20 mille nog lang niet bent. Misschien dat -ie daarom in korte tijd al drie Nederlandse eigenaren heeft versleten? Een bezoekje aan Zeewolde moet uitsluitsel geven. Maar wees gewaarschuwd: deze ravissante Italiaan pakt je helemaal in, en kan je vervolgens weer helemaal uitkleden ...
Signalement
Merk Maserati
Type Quattroporte
Bouwjaar november 2007
Kilometerstand 136.640
Vraagprijs €19.990
Waar te koop? Autohuis Zeewolde, Zeewolde
Technische gegevens
Motor V8, 4.244 cc
Max. vermogen 295 kW/400 pk bij 7.000 tpm
Max. koppel 451 Nm bij 4.500 tpm
Bagageruimte 450 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1:6,3
0-100 km/h 5,2 s
Topsnelheid 275 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Met welke van deze topsedans zou je 2024 in willen gaan?
Samengevat: voor vraagprijzen waarmee je met pijn en moeite een nieuwe Dacia Sandero koopt, presenteren zich hier drie gebruikte topklasse-sedans. De Mercedes-Benz S-klasse is daarvan de modernste en kwalitatief misschien wel de beste, maar uiterlijk en imago scoren minder. De XJ is op en top Brits - met alle voor- en nadelen die daarbij horen. De Maserati Quattroporte is ontegenzeggelijk het exclusiefste van dit supertrio, zowel wat betreft merknaam als verschijning, maar is een écht dure jongen om te bezitten. Alternatieven: de vierwielaangedreven Audi A8, de dynamische BMW 7-serie, de bijkans foutloze Lexus LS of de sportieve Porsche Panamera. Wat zou jouw keuze zijn?