Deze auto’s hadden de versnellingsbak op de achteras
Zogenaamde transaxles
De motor voorin en de versnellingsbak samengebouwd met het differentieel op de achteras, een vaak gehoord argument voor deze constructie, transaxle genoemd, is een betere gewichtsverdeling. Meestal was het echter een noodgreep: woekeren met ruimte, met lange schakelstangen als gevolg. We geven enkele voorbeelden.
Skoda 420 Popular (1938)
Skoda voorziet de 420 Popular van een transaxle-constructie en bewijst de kwaliteit van het systeem in talloze rally’s die vaak winnend worden afgesloten.
Lancia Aurelia (1954)
De Lancia-ingenieurs hebben het experiment nooit geschuwd. Bij de Aurelia met zijn V6 en stuurschakeling vormen de koppeling, versnellingsbak én de trommelremmen één eenheid met het achterdifferentieel.
Ferrari 275 GTB4 (1967)
In de langgerekte Ferrari-neus past achter de V12 prima een versnellingsbak, alleen maakt dat de voorkant wel heel erg zwaar. Vandaar dat de transmissie op de achteras zit.
Volvo 343 (1976)
Net als de Dafjes heeft ook de Volvo 343 de Variomatic-transmissie achterin zitten. Bij de handgeschakelde 340’s en 360’s zit op die plek de versnellingsbak uit de 240.
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 (1974)
Na de Giulietta en de GTV hebben ze bij Alfa Romeo de smaak te pakken met transaxles. Ook de Giulietta, de 90, de 75 de daarvan afgeleide SZ krijgen de versnellingsbak onder de achterbank.
Porsche 924 (1976)
De meeste auto’s op deze pagina hebben de versnellingsbak vóór de achteras. Bij de Porsche 924 zit hij juist achter de achteras, een erfenis van de voorwielaangedreven Audi 100 waarmee de 924 zijn transmissie deelt. De 944, de 968 en de 928 zijn ook transaxles.
Chevrolet Corvette C5 (1997)
Vier generaties lang vormen motor en versnellingsbak bij de Chevrolet Corvette een eenheid, bij de vijfde editie verhuist de transmissie naar de achteras en bij de nieuwste editie zit nu ook de motor achter de voorstoelen.

Chevrolet Corvette
Lees ook
