Deze automerken hebben nog altijd geen EV in het aanbod
Het worden er rap minder
Wat hebben Lynk & Co, Alfa Romeo, Lancia, Suzuki en Alpine gemeen? Ze hebben allemaal recent een eerste puur elektrische auto aan het gamma toegevoegd. De lijst met merken die nog altijd helemaal geen elektrische auto’s leveren, is daarmee flink ingekort. En dat maakt het alleen maar leuker om die lijst eens te maken.
Voor automerken die in Europa willen scoren, is het op zijn minst aanbieden van een EV bijna noodzakelijk. Het is zelfs zaak dat die auto ook nog wat klanten vindt, want dat drukt de gemiddelde CO2-uitstoot en dat is binnen de Europese Unie van levensbelang. Het is dan ook niet gek dat het lijstje met automerken dat nog helemaal geen EV aanbiedt, rap slinkt. Lynk & Co presenteerde na de plug-in hybride 01 eind 2024 de volledig elektrische 02, Alfa Romeo presenteerde de Junior Elettrica, Lancia lanceerde de elektrische Ypsilon, Suzuki ontwikkelde helemaal zelf de e Vitara en Alpine kreeg van Renault de op de 5 gebaseerde A290 toegeschoven. Inmiddels heeft dat merk zelfs ook nog de A390 aangekondigd, dus Renaults sportieve tak zit gebakken.
Toch zijn er ook nog steeds merken die wel in Europa auto’s verkopen, maar geen enkele EV aanbieden. Kijkend naar de onderstaande lijst waarop die merken staan, valt meteen op dat het aandeel van supercarbouwers en minuscule merkjes erg groot is. Zij hebben minder tot niets te vrezen van de Europese CO2-restricties en zitten uiteraard ook in het deel van de markt waar lol soms belangrijker is – mag dat nog? – dan CO2-uitstoot. Bij Ferrari en Bentley is een EV wel op komst, maar veel andere merken in de exclusieve categorie hoef je zo’n elektrisch aanbod de komende jaren echt niet te verwachten. We noemen deze merken overigens niet eens allemaal, vooral omdat je ‘actief op de Nederlandse markt’ ook weer niet té ruim moet nemen. Merken als Pagani en Koenigsegg zijn wel erg ‘buitencategorie’, maar ook van die merken zien we voorlopig geen (puur) elektrische auto verschijnen.
Interessanter zijn de meer alledaagse merken die nog geen EV in het aanbod hebben. Van Land Rover is dit vooral verbijsterend omdat zustermerk Jaguar met de I-Pace al lang geleden een EV introduceerde die als basis had kunnen dienen, maar inmiddels is duidelijk dat er onder meer een volledig elektrische Range Rover komt. Zakken we nog wat verder op de prijsladder, dan treffen we als enige echt ‘mainstream’ merken nog Mitsubishi en Seat aan. Beide merken hebben wel elektrische auto’s gehad, waarbij Mitsubishi met de i-Miev in 2009 zelfs een ware pionier was en Seat met de Mii Electric mocht meeliften met de elektrische Volkswagen Up. Hoewel de Cupra Born ooit als Seat El-Born werd gepresenteerd, kwam er na die Mii nooit meer een elektrische Seat. Dat blijft voorlopig ook zo, want bij Seat S.A. richten ze zich liever op Cupra. De eerste moderne EV van Mitsubishi is trouwens al wel aangekondigd. De nieuwe Eclipse Cross zal een altijd elektrische cross-over zijn, maar is als regelrechte kloon van de Renault Scenic natuurlijk geen échte Mitsubishi.
Deze automerken hebben nog altijd (of weer) geen EV
Aston Martin |
Bentley |
Bugatti |
Donkervoort |
Ferrari |
Lamborghini |
Land Rover |
McLaren |
Mitsubishi |
Morgan |
Seat |
PRIVATE LEASE Mitsubishi

Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Space Star 1.2 Dynamic
- 2024
- 20.451 km

Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6 Intense LPG Automaat Clima Trekhaak Leder Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2005
- 215.774 km

Mitsubishi Colt 1.0T MT Instyle / 360° Camera / Apple Carplay & Android Auto / Navigatie full map / Stuur- en Stoelverwarming / Adaptieve Cruise Control / Bose Premium Audio /
- 2025
- 500 km