Designreview Volkswagen Touareg: 'Eerste Touareg was de beste'

Proporties goed

Volkswagen Touareg designreview

Autodesigner Niels van Roij gaat ruim 20 jaar terug in de tijd, om via de Golf IV bij de eerste Volkswagen Touareg te belanden en vervolgens de huidige generatie te analyseren. Waarom die omweg? Dat lees je in deze designreview.

De Golf IV uit 1997 wordt algemeen erkend als een meesterwerk van gedisciplineerd en relevant automotive design. Het slanke, perfect gebalanceerde exterieurontwerp is bovendien uiterst clean en tijdloos en een enorme verbetering ten opzichte van de slappe Golf III.

Volkswagen Golf III, topmodel VR6.

Het interieur van de Golf IV was een openbaring voor de klasse. Het bracht een kwaliteitsniveau naar de Golf – en daarmee het hele segment van compacte middenklassers – dat nog niet eerder was gezien.

De Volkswagen Golf IV vanbinnen.

Zowel het interieur- als het exterieurontwerp sprak aan, vanwege de feilloze styling, maar ook door de ongekende stap opwaarts in bouwkwaliteit en materiaalgebruik. De Golf IV bleef maar liefst
acht jaar vrijwel ongewijzigd op de markt. Volkswagen realiseerde zich kennelijk dat het onmogelijk was om perfectie te verbeteren.

Toen het tijd werd om de Golf IV te vervangen, liet Volkswagen het geheel afweten. De Golf V uit 2003 kon met zijn nogal corpulente voorkomen niet tippen aan de IV.

Volkswagen Golf V.

De ingetogen charme van de de vierde Golf werd bij de vijfde generatie vervangen door een veel meer opzichtige esthetiek, met complexe lamp-graphics en – op het topmodel R32 – de grote en zwaar verchroomde grille. Dat klaterzilver deed zijn intrede bij Volkswagen in een poging nog hogerop te gaan. Het op de boeg gemonteerde spiegelpaleis had een geheel tegengesteld effect.

Het was in die periode dat de eerste Touareg zijn opwachting maakte.

De auto was duidelijk ontwikkeld in de periode vóórdat de verschrikkelijke R32 zijn glimmend ontstoken neus liet zien, want zo weerzinwekkend als de Golf V is die eerste Touareg absoluut niet. Wel mist hij de finesse, de hoge mate van verfijning en design kwaliteit die de Golf IV zo kenmerkt.

Voor Volkswagen was de creatie van een top-SUV van groot belang. In Wolfsburg waren ze daar eind
jaren 90 al mee bezig, want in 2000 presenteerde het merk de Advance Activity Vehicle, een
pick-up-SUV-cross-over met design-DNA dat duidelijk vergelijkbaar was met dat van de productie-Touareg.

Daarop volgde in 2002 de Volkswagen Magellan Concept. Proportioneel was die vergelijkbaar met
wat de Touareg zou worden, maar met een duidelijk andere neus, met daarop een weliswaar
grote en grofstoffelijke, maar ook tamelijk anonieme gapende grille.

Dan is daar nu het nieuwe, gefacelifte model van de huidige Touareg. Deze generatie voegt
– buiten de haast onmogelijk grote grille en onderste neppe luchtinlaat muilen – geheel niets
toe aan het 2019-model. De werkelijk enorm grote Down the Road Graphic haalt het beetje
verfijning uit het pre-facelift-model weg. En afhankelijk van de uitvoering  wordt de auto uitgerust
met óf forse gaten in de neus óf juist veel – heel veel – chroom.

Huidige Touareg is proportioneel prima

Deze auto was niet heel slecht, maar verre van het Golf IV-meesterwerk. Proportioneel is de Touareg prima, maar niet uitzonderlijk goed, met de forse overhang vooraan en een weinig herkenbaar silhouet. De D-stijl was in de eerste Touareg ook aanmerkelijk herkenbaarder.

De eerste Touareg blijft de beste. Het betreft de meest als Volkswagen ogende Volkswagen-SUV, met eenvoudiger en pure voor- zij- en achterkanten. Met een sterke, rechtopstaande D-stijl en een serie succesvolle karaktertrekken, zoals de surfacing-oplossingen, van het Golf IV-design.

De veranderingen aan de huidige Touareg, door middel van de facelift, zijn relatief klein en geen
verbetering ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Het grote verschil is echter dat de basis, in groot contrast met de Golf IV, zonder meer wél te verbeteren was.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.