Designreview Toyota Land Cruiser: 'icoon dat nieuwe Land Rover Defender achterna gaat'
Form follows function
Toyota grijpt met het design van de nieuwe Toyota Land Cruiser terug op het verleden. Er zijn nogal wat iconische versies geweest. Maar liefst zestien modellen Land Cruiser zijn er gemaakt. Autodesigner Niels van Roij bekijkt nummer zeventien.
Peter Stevens, senior tutor op Royal College of Art toen ondergetekende er Vehicle Design studeerde, sprak in een van zijn lessen ooit de legendarische woorden: “If you want to go into the outback, take a Land Rover - if you also want to get back home, take a Land Cruiser.”
Stevens – onder andere bekend van het ontwerp van de McLaren F1 – stak, ondanks zijn uiterst Britse roots, de befaamde bouwkwaliteit van de Toyota 4x4 niet onder designstoelen of -banken. De Land Cruiser is een waar icoon geworden door zijn robuuste engineering.
De drie huidige Land Cruisers naast elkaar.
In dat licht moet het een eer zijn om een nieuw Land Cruiser model te mogen ontwerpen, omdat de line-up van deze naam beeldbepalend te noemen is, met gevierd design-erfgoed. Het moet tevens even confronterend als complex zijn de juiste richting voor de volgende generatie te bepalen.
Het designteam concentreerde zich op het Form Follows Function-principe en koos voor een gedisciplineerde en authentieke ontwerpbenadering, waardoor de styling een functioneel karakter krijgt. De horizontale lijnen lopen naar achteren langs de carrosserie en dragen bij aan een gevoel van kracht en soliditeit, terwijl een lage, horizontale taillelijn de bestuurder beter zicht rondom en in het terrein biedt en het zicht voor de inzittenden verbetert.
De nieuwste iteratie Toyota 4x4 is onmiskenbaar een Land Cruiser '250' die eenvoudig van vorm is, maar staat tevens krachtig, met een tijdloze authenticiteit, op zijn wielen.
Gekeken naar klassieke Land Cruiser-modellen
Overtollige vorm is verwijderd en men is op zoek gegaan naar eenvoud. Duidelijk is dat voor de grote gebaren, het proportioneel statement, gekeken is naar de klassieke Land Cruiser modellen. Komen we dichterbij dan is ook het kleinste detail liefdevol vormgegeven – typisch Japans. Grafische elementen in de voorbumper, verlichtingsunits spatbordranden zijn haast losstaande eilandjes.
Het front kenmerkt zich door een sterke rechthoekige grille, tri-beam koplampen en een laag geplaatste motorkap om het zicht naar voren te verbeteren. De gespierde wielkasten met afgeschuinde kanten en facetranden rondom, die iets de body in gaan, ogen sterk en volumineus. De achterkant kent een eenvoudige achterlichtsignatuur.
Dergelijke inserts, grafisch afgebakende elementen en andere details zorgen ervoor dat klanten hun auto naar eigen wens kunnen aanpassen. De designopzet – een moderne interpretatie van een oude legende – is niet alleen op esthetisch-, maar ook conceptueel vlak duidelijk geïnspireerd op de nieuwe Land Rover Defender. Met name de aanpasbaarheid van die auto speelt duidelijk een rol. De grafische vlakken rondom de Defender – grille, dak, bumper inserts, side vent, wielen, spatbordranden, A-stijl insert en element met logo op de C-stijl - zijn allemaal aan te passen. Daarmee is het karakter van de Defender sterk te veranderen. Van sympathieke 4x4 met wit dak en witte wielen, tot stoere terreinbeul in het zwart zoals je hieronder ziet.
Designed for bespoke: ruimte voor eigen ideeën klanten
Rolls-Royce noemt het rekeninghouden met aanpasbaarheid tijdens het ontwerpproces heel fraai 'designed for bespoke'. Zo wordt al tijdens de vroege ontwerpideeën rekening gehouden met het feit dat klanten verschillende elementen aan interieur- en exterieurdesign naar eigen idee kunnen invullen. In hun geval met name rond het interieur, houtwerk en leer elementen in deurpanelen en dashboard.
Voor Toyota geen wortelnotenhouten dashboards en deurpanelen, maar wel af fabriek opties als stickers, matchende of contrasterende kleuren en materialen. Dat oogt goed en er zit lekkere marge op, bovendien. Verder kan de aftermarket zich er nog eens op uitleven, wat voor een sterke verbinding tussen de auto en de eigenaar zorgt – dat spelletje heeft Toyota met de GT86 al aardig succesvol gespeeld.
De Land Cruiser is als naam en model uitgegroeid tot een waar icoon, door zijn robuuste engineering. Dat onderstreept dit nieuwe ontwerp feilloos en met veel flair. Met deze Land Cruiser kan je prima de Outback in. Bovendien kom je er ook nu weer stijlvol mee thuis.