Designreview MG ZS: 'Alsof AI de designafdeling van MG leidt'
De MG ZS is nieuw. Autodesigner Niels van Roij beoordeelt na de Cyberster ook dit nieuwste MG-model. Is dit exemplaar beter geslaagd?
MG, het historische Britse merk dat al enige jaren door het Chinese SAIC wordt gerund, heeft de ZS volledig vernieuwd. De lijnvoering en verhoudingen van het uitgaande model zijn bij de nieuwe ZS nauwelijks veranderd. De auto is buitengewoon veilig en generiek getekend. Wat helaas ook is gebleven, zijn de onhandige proporties van de oude ZS: de under wheeled carrosserie oogt door zijn te kleine wielen zwaarder dan noodzakelijk is. De wielen gaan verloren onder al het carrosserievolume, met name aan de achterkant. Ook aan de enorme frontale overhang is niets gedaan.
De meeste Chinese concurrenten bouwen auto’s die experimenteel en vooruitstrevend zijn en zoeken daarbij naar een eigen karakter en eigentijdsheid. Xpeng, Nio, Lynk & Co en Zeekr beschikken duidelijk over die kwaliteiten.

Lynk & Co 2
Dit nieuwe model MG is een generieke SUV, voorzien van nondescript surfacing en geheel karakterloze grafische elementen rondom, met de gapende grille als droevig eindstuk. Een dominante functieloze grille, die geheel geen links kent met het MG-verleden, is niet onderscheidend. Dit familiegezicht, ingeluid door de MG3, waarin nog steeds ruimte is voor een enorm groot, functieloos grillerooster, schetst de kern van het probleem.
MG benadrukt dat de inspiratie uit zijn eigen geschiedenis komt. Een verticale scheidingsbalk zou enige historische connectie duidelijker hebben gemaakt, los van het feit dat er interessantere en betere mogelijkheden bestaan dan terugkijken.
De schouderlijn bestaat eigenlijk bestaat uit twee lijnen: een van de koplamp naar de portiergreep van de achterdeur en een hogere die naar voren reikt vanaf het achterlicht over de achterste wielkast. Deze lijn zou als pennenstreek op papier wellicht de lijnen van een oude MGA-roadster kunnen weerspiegelen, maar in het echt is de ingeving bij deze cross-over-proporties verworden tot een zeer algemeen esthetisch element en in niets baanbrekend.
Het gebrek aan interessante ideeën zet zich voort rondom de auto: de ZS is zonder enige innovatie ontworpen. De auto is dermate futloos dat hij 'vergeetbaar' is. Net als de Cyberster oogt ook de ZS als een AI-gegenereerd ontwerp. Hoewel deze online-tool leuke plaatjes kan genereren, is het niet meer dan software die enkel terugkijkt naar het verleden en deze ingrediënten samensmelt tot een afbeelding.
Kijk naar Dacia
Door het gebrek aan visie is de nieuwe ZS opnieuw een middle-of-the-road-auto geworden. De tijd dat je louter op prijs klanten aan je kon binden, is voorbij. Ook merken als Dacia kennen (zeer!) pakkende ideeën en een sterk merk-DNA.
Het is een goede zaak dat de badges aan beide uiteinden zo groot zijn, want het ontwerp is niet enkel erg veilig, het weerspiegelt slechts wat voorheen ooit trendy was in de sector en heeft geen enkele relatie met het MG van weleer.
Het is heel logisch voor een klein maar groeiend bedrijf om een 'gegarandeerde' en dus niet polariserende verkooptopper te bedenken. Het is te hopen – met name voor het merk zelf – de volgende MG-modellen een nieuwe stijl kennen, die verder pusht en meer zelfvertrouwen uitstraalt.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS 1.5 Hybrid+ Standard | OP = OP Voorraad Deal | 7 Jaar Garantie | Parkeersensoren | Parkeercamera | Apple Carplay / Android Auto | Climate Control
- 2025
- 25 km

MG ZS 1.5 Hybrid+ Standard | OP = OP Voorraad Deal | 7 Jaar Garantie | Parkeersensoren | Parkeercamera | Apple Carplay / Android Auto | Climate Control
- 2025
- 25 km

MG ZS 1.5 Hybrid+ Standard | OP = OP Voorraad Deal | 7 Jaar Garantie | Parkeersensoren | Parkeercamera | Apple Carplay / Android Auto | Climate Control
- 2025
- 25 km