Designreview Mercedes-Benz CLE-klasse:'risicomijdend getekend, gemiste kans'
Niels van Roij
Volgens Mercedes-Benz "loopt de progressieve sportiviteit gestroomlijnd over de markante CLE voorzijde met aflopende 'shark nose', gespierde powerdomes tot aan de krachtig ogende achterzijde". Autodesigner Niels van Roij kijkt door de ronkende marketingteksten heen en ontleedt het Mercedes CLE-ontwerp. Dat verloopt precies zoals u verwacht.
Het is bijzonder hoe Mercedes expliciet de 'shark nose' noemt op zijn website. Dat is immers een essentieel onderdeel van BMW-design. Het geeft aan dat het merk op alle niveaus de weg kwijt is: van design tot aan de productmarketing. In positieve zin is alles wel mooi consistent verkeerd.
Sacco-ontwerpen waren visionair en herkenbaar
Mercedes-Benz bouwde zijn meest indrukwekkende auto’s met Teutoonse vormentaal. Dat gebeurde niet zonder reden. Chief designer Bruno Sacco introduceerde een ontwerpfilosofie gebaseerd op verticale affiniteit en horizontale homogeniteit. Alle auto’s droegen een kenmerkende, gebeeldhouwde visuele identiteit en ieder model was een logische opvolger van zijn voorganger. Middels design communiceerden minitieus getekende carrosserieën over de technologie eronder. Innovatief ingenieurswerk werd gecombineerd met baanbrekend exterieurontwerp. Van gestroomlijnde kunststof zijbekleding tot achterlichten die door hun vorm vuilafstotend waren: visionair, engineering-gedreven en daardoor uiterst herkenbaar werk.
Middels stilistische referenties aan zijn roemrijke verleden zou Mercedes-Benz-design decennialang de eigen merkhistorie vieren, met relevante en strategische wijzigingen bij modeliteraties. Iedere auto gehuld in accurate kleuren en geperfectioneerde materialen. De uitvinder van de auto koesterde zo essentiële merkwaardes en bouwde een van de sterktste, meest herkenbare merken op.
Mercedes CLE zet aftakeling voort
Dan de CLE. De groteske aftakeling waarover eerder werd geschreven, zet zich voort. Geen verrassing. Op designgebied is er al jaren geen enkel vernieuwend idee te vinden bij Mercedes-Benz. Exterieurontwerpprincipes zijn in Stuttgart ongewijzigd gebleven ten opzichte van de blobberige blobjes die de showrooms al tien jaar eerder ontsierden.
De generieke vormentaal en slappe volumes op de CLE missen de significante merkhistorie volledig. Vluchtige stylistische modetrends krijgen voorrang op strategisch designwerk: een compleet gebrek aan ontwerp-intellect. Chief designer Gorden Wagener negeert stoïcijns alle significante merkhistorie en essentiële heritage design-elementen. Ook de 'gespierde powerdomes' op de motorkap kunnen deze auto niet redden. Op geen enkele wijze is de CLE design-wise vernieuwend, laat staan grensverleggend.
Zoals bij alle recente Mercedessen is de down the road graphic een set anonieme koplampen met een reusachtige blobvis-grille. Rondom is de surfacing hangerig zwak. De graphics van greenhouse en DLO zijn nietszeggend: niemand herkent hier een Mercedes-specifiek design element in. Omdat het er niet is.
Wielen Mercedes CLE maximaal 20 inch: dat kan groter
Ooit wist Mercedes-Benz met design te imponeren en zich te onderscheiden. Prachtig gebeitelde auto’s stonden zelfverzekerd op hun wielen. Zelfs brightwork op raamframes was niet eenvoudigweg chroom, maar had een typische Mercedes-glans, -structuur en -kleur. Alles was belangrijk. Met name de perfecte verhoudingen. Mercedes geeft aan dat 'de sportieve uitstraling wordt afgerond door lichtmetalen velgen in de maten 18 tot 20 inch.' De Renault Scénic uit 2016 was ook op 20 inch leverbaar en de Kia EV6 staat als optie op 21 inch. Beide voorbeelden zijn weinig premium te noemen, maar wel proportioneel beter dan deze Mercedes.
Mercedes-Benz laat kans liggen met CLE
Mercedes-Benz laat een fenomenale kans liggen met de CLE, want enkel een relevante doorontwikkeling van het befaamde Mercedes-Benz-dna stelt de toekomst zeker. De CLE is een nondescripte auto die uitermate risicomijdend getekend is en daarmee diametraal het tegenovergestelde communiceert van wat Mercedes-Benz pretendeert. De CLE is wederom een auto die het tonen of zelfs subtiel eren van de rijke Mercedes stamboom ontbeert en zo de merkhistorie frustreert.

Niels van Roij
Columnist/schrijver
Met zijn auto-design studio richt Niels van Roij zich op coachbuilding en tekende onder meer Model SB, Adventum Coupe, Silver Spectre Shooting Brake, de Breadvan Hommage en de Daytona Shooting Brake Hommage. Daarnaast is hij mede-eigenaar van Heritage Customs dat veredelingswerk aan de nieuwe Land Rover Defender uitvoert.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLE 200 Cabriolet Automaat AMG Line | Premium Pakket | Winterpakket | Burmester 4D Audio
- 2025
- 1 km

Mercedes-Benz CLE Coupé 200 AMG Line | Panoramadak | Memory | Keyless Go | Stuur- en Stoelverwarming | Dode Hoek Ass | Inclusief 24 maanden Mercedes-Benz Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 18.435 km

Mercedes-Benz CLE 300e Coupé Automaat AMG Line | Premium Plus Pakket | Nightpakket | Winterpakket | Distronic | Head-Up | Burmester 3D Audio | 360° Camera | Keyless-Go | Sfeerverlichting
- 2024
- 9.715 km