Designreview Hyundai Ioniq 6: 'Gemiste kans, want designteam wilde te veel'

Niels van Roij mist karakter van de Ioniq 5

Designreview Hyundai iOniq 6

In aflevering twee van de nieuwe designreviewrubriek waarin ontwerper Niels van Roij nieuwe modellen beoordeelt is de Hyundai Ioniq 6 aan de beurt. Daarin maakt de Nederlandse designer duidelijk waarom de 6 een gemiste kans is na de zeer geslaagde, karaktervolle 5.

Een goed auto-ontwerp drukt de mentaliteit van het merk uit. Traditioneel is de grille hiervoor essentieel. Echter, bij elektrische aandrijving is de grille functioneel niet meer nodig. Het bestaansrecht van deze belangrijke merkdrager vervalt daarmee. Autodesigners zoeken naar nieuwe manieren om het merkverhaal te uiten. Dat is een complexe zoektocht naar – en balans tussen karakter, relevantie en consistentie.

Ioniq 5 is een nieuw ethos

Vorig jaar maart presenteerde Hyundai de uiterst origineel getekende Ioniq 5. Het exterieur kent
subtiele en directe links naar de Pony uit ‘75. De designers hebben duidelijk een kersverse look
neergezet die het nieuwe elektrische tijdperk inleidt voor de Koreanen. De stijl breekt bovendien met
het muurbloempje dat voorloper Ioniq (zonder 5) was. De Ioniq 5 is een nieuw ethos, met
betekenisvolle stijlkenmerken.

 

Hyundai Ioniq 5 wekt jaren 80-gevoel op.

De 5 wekt een sympathiek jaren 80-gevoel op, zonder slap retrospectief design. De koets is
onderscheidend met zijn trefzekere puntige vouwen en stoere, maar charmante en benaderbare
karakter. Uitzonderlijk verassende details maken de body vanuit alle richtingen herkenbaar als 'het
nieuwe Hyundai'. De aluminiumkleurige en fijnmazig gebeitelde kunststof onderzijde, met
geraffineerd geïntegreerde patronen, is een van de vele originele vondsten.

Patronen keren terug op de wielkastranden. De lijnen lijken uit de wielen te zijn geslingerd en matchen met de velgvormen. Koplampen, gesitueerd in een zwarte balk over de volledige breedte van de neus, zijn uitgerust met kleine led-vierkantjes. Een herhaling van het led-thema treffen we achterop de consistent gepende Hyundai aan. Enorm veel karakter in dit ontwerp en geen nep-grille benodigd: hulde!

Definiëren behoorlijke uitdaging

Het karakter van Hyundai’s toekomstige design-ethos blijkt echter een behoorlijke
uitdaging. Logischerwijs zou de Ioniq 6 een vervolg moeten zijn op het splinternieuwe designthema van de 5. Zoals jarengeleden Vel Satis en Avantime voor Renault de stilistische basis legden voor Mégane II en chief designer Chris Bangle destijds zijn Flame Surfacing uitrolde over het BMW portfolio.

Relevante ideeën moeten consistent worden geïmplementeerd over de hele range – met eigen
karaktertrekken en interpretaties ervan, voor onderscheid tussen individuele modellen.
Echter, de uitgesproken scherp gedefinieerde proporties van de Ioniq 5 zijn plots komen te vervallen.

De Hyundai Ioniq 6 mist de trefzekere vouwen op de zijkant van de 5. Bij de 6 zien we een volslagen andere uitwerking. De outline is romig en zacht. Evenals de vormen van de huid. Op de flanken zijn die vormen helaas ook nog eens teleurstellend generiek: de Ioniq 6 mist de vrachtladingen karakter die de 5 zo sterk maken. De trefzekere vouwen op de zijkant en gebeeldhouwde onderzijde met patronen zijn vervangen voor een universeel, uitwisselbaar gevormde light catcher. Dit naar buitenstekende carrosserie-element kunnen we terugvinden op bijna iedere moderne auto.

Bekijken we de neus, dan is er een voorzichtige link te ontwaren met de geometrie van de Ioniq 5. Met name het contrast tussen de diverse oppervlaktes en grafische uitingen is typisch voor die auto. De horizontale zwarte baan onder de koplampen en ook de intakes in de onderbumper op de Ioniq 6 zijn vele malen harder en scherper gevormd dan de uitdrukkingen in de flank. Inconsistentie: we zien twee clashende vormentalen op één auto.

Led-pixels brengt ze niet dichter bij elkaar

De Ioniq 5 led-pixels komen weliswaar in de koplampen van de 6 terug en de grafische omtrek van
de achterlichten en diffuser van de 6 zijn een voorzichtige match met die van de 5, maar dat zijn
oppervlakkige details die de twee modellen, die een uiterst belangrijke taak hebben te volbrengen
voor Hyundai, niet werkelijk dichter bij elkaar brengt.

Er is klaarblijkelijk een strategische keuze gemaakt om de diverse Ioniq modellen een sterk eigen karakter en een afwijkende interpretatie van het merk-dna te geven. Vanzelfsprekend is het verre van ideaal te vervallen in het matruschka-poppetjes-model van Audi. Die line-up is extreem consistent, maar zelfs voor het geoefende oog is het lastig onderscheidend vermogen te bespeuren tussen de diverse modellen.

Desalniettemin, het streven om iedere Ioniq eigen karakter te geven is bij Hyundai
doorgeschoten. De 5 en 6 ontberen synergie: geen gedeeld ethos voor de toekomstige elektro
Hyundai-tak.

De Ioniq 6 is geen slecht ontwerp, maar het designteam lijkt te veel te hebben gewild. De zelfverzekerde en karaktervolle ideeën van de Ioniq 5 zijn, op futiliteiten na, geheel losgelaten. Goed auto-ontwerp is strategie: en dus ook weten wanneer te stoppen met felle innovatie, zodat het publiek kan wennen aan de nieuwe esthetica en het merkverhaal consistent blijft. De Hyundai Ioniq 6 is een gemiste kans en demonstreert de complexiteit van het zoeken naar de balans tussen karakter, relevantie en consistentie.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.