Designreview BMW 635 CSi: ‘Een waardig opvolger tekenen van een icoon kan dus wel’

Net zo sterk als schitterende voorganger

BMW 635 CSI designreview

Het E24-model vormde de absolute top van het BMW-gamma in de late jaren 70 en 80. Zoals in de review van de E30 werd aangehaald waren de jaren 80 een decennium van overdaad. De bloeiende economie in de 70's kwam tot uiting in het ontwerp van auto’s. Daar waar de E30 een conservatief getekende BMW was, spreekt het BMW-dna veel duidelijker uit het ontwerp van de E24. Autodesigner Niels van Roij kijkt in de achteruitkijkspiegel en ziet de indrukwekkende BMW 635 CSI, de topversie van de eerste 6-serie.

Met zijn elegante en zeer dynamische outline, ofwel A-line, is de BMW M635i Coupe duidelijk een indrukwekkende auto. Het silhouet definieert het proportionele karakter van iedere auto en de A-lijn van de 635 maakt zijn voorkomen overduidelijk als die van een BMW. De Sharknose - de naar voren leunende vorm vooraan – is daarvan een uitstekend onderdeel. Met zijn negatieve helling van het oppervlak van de grille en koplampen, gekoppeld aan een puntig, taps toelopend bovenaanzicht is dit BMW-design-dna-element herkenbaar uit duizenden. Het prestatiepotentieel van de coupé wordt door het profiel benadrukt via het dramatische, naar voren leunende profiel vooraan.

De carrosserie van de 6-serie is elegant en dynamisch en op die manier typisch BMW. Het proportionele statement maakt de E24 een uitstekend auto-ontwerp, want herkenbaar als typisch BMW. Het design is technisch eveneens goed uitgevoerd. Met delicaat aangebracht chroom en dynamisch vormgegeven surfacing. Deze auto is een sprekend ontwerp met sterke stance en goede BMW-waardige proporties. Uit alles blijkt de Freude am Fahren. De dash to axel ratio - ofwel de hoeveelheid carrosserie tussen het dashboard en de vooras - is fors. Hij draagt bij aan de prettige proporties van de auto. Temeer omdat de overhang voor de vooras relatief klein is.

Ondanks de uitgesprokenheid van het ontwerp is het voldoende voorzien van soberheid en subtiliteit om tevens even duidelijk Duits te zijn. Dat is belangrijk: mensen kopen met een auto mede uit affiniteit met de cultuur van de bouwer. De 635 CSi heeft een elegantie en trefzekerheid van lijn, gekoppeld aan een sublieme bouwkwaliteit.

De A-stijl helt fors naar achteren en de met chroom omlijste DLO vormt naar achteren de – voormalig -  typische BMW C-stijl met de Hofmeister-knik. Net als de grille met nieren is de Hofmeister-knik een essentieel BMW-designelement.

De beltline, de lijn tussen de carrosserie en de zijruiten is voor huidige maatstaven laag in de carrosserie geplaatst. Het verschaft de coupé meer glasoppervlakte en maakt dat de auto net wat te vriendelijk oogt vanuit de flank - typisch voor modellen uit de late jaren 70 en ook een euvel van de E30 3-serie. Eronder is de, tot voorkort typisch BMW, character line aangebracht. Hij loopt vanaf de sharknose tot aan het achterlicht en is er voor esthetische doeleinden: de vorm geeft de E24 flank visuele definitie en veel lengte.

De down the road graphic van de 635 met zijn makkelijk te identificeren dubbele ronde koplampen. Zelfs zonder led-dagrijverlichting verzorgen ze onderscheidend vermogen. Een forse focus, een zekere boosheid, is de typische BMW lichtsignatuur. 

Later werd deze DRG door BMW toegepast als zogenaamde Corona Rings, beter bekend als Angel Eyes. Daardoor waren BMW’s in het donker goed herkenbaar.

Vergeleken met zijn voorloper, de fraaie klassieke E9, is de E24 duidelijk een modernere interpretatie van het BMW ontwerp-dna. Ooit kon het dus wel, bij BMW: een waardige opvolger tekenen van een designicoon.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.