Designreview Audi Q6 e-tron: 'Asociaal en onverstandig statement'

Audi Q6 e-tron designreview Niels van Roij

Recentelijk beschreef autodesigner Niels van Roij de eerste generatie Audi TT -  een uniek, iconisch ontwerp. Lukt het de Audi Q6 ook deze positie te verwerven?

Nee, om die vraag maar meteen te beantwoorden.

Het agressieve uiterlijk van de oorlogsmachine die Q6 heet komt niet in de buurt van de kwaliteiten die de TT kende. Helaas is de opzichtige vibe ondertussen een geaccepteerde norm bij Audi - en in de rest van met name de Germaanse auto-industrie. Ze zullen op de langere termijn enorm schadelijk blijken voor de sociale acceptatie van de auto. Of we nu willen of niet als autoliefhebbers: steeds minder mensen zitten te wachten op ons en onze machines. Daar waar de Audi TT en de A2 nog slímme machines waren, zo in elkaar geschroefd dat iedereen er beter van werd, met een dito uitstraling van raffinement en intellect – gaat de Q6 full for the kill.

Volgens fabrikanten als Audi is agressie in de styling een noodzaak om de verkoop van auto’s op peil te houden. Dit statement onderschat het vermogen van onze  en opkomende markten zoals China  om verfijning te waarderen. Juist in China worden er bovendien veel minder opzichtige patserwagens getekend dan hier. Denk aan het werk van onder andere Xpeng en Nio.

Audi Design lijkt bang voor de toekomst

Nog nooit waren Audi ontwerpen zo vulgair en zo los van progressief denkwerk - dat specifiek Audi ooit zo kenmerkte - als nu. Terwijl de bovengenoemde TT en A2 (die hieronder als voorbeeld meerdere keren wordt getoond) in het verleden als symbool voor de toekomst dienden, lijkt het alsof Audi Design zo bang is voor een auto-ongunstig verschiet dat het zich wanhopig vastklampt aan een out-of-fashion agressief heden. Ze laten letterlijk en figuurlijk hun lelijke kant zien.

Stelt u zich voor in een lift van bescheiden formaat te moeten stappen, waarin een persoon zich bevindt met het gangster-rapper uiterlijk van deze Q6. Een uiterst onprettige sfeer van macht en agressie maakt de rit buitengewoon onaangenaam.

Kennelijk is het vermijden van een goedaardige, zachte, benaderbare uitstraling de belangrijkste motivatie voor Audi, uit angst om zelf kwetsbaar over te komen. De auto als avatar voor de onzekerheden in het leven. En om de medeweggebruiker zonder Audi – de loser –de ultieme dominatie door de strot te duwen.

De schreeuwerigheid begint vooraan. We zien een gigantische grille, zeer boze koplampen en een imposante, bedreigende, krachtige en verwrongen huid. Daar waar de TT-sculptuur industrieel, niet-automotive, nauwelijks dynamisch en uiterst symmetrisch was, is de Q6 diametraal het tegenovergestelde.

Niets herinnert ons aan de Auto-Union-racers, herkenbare proportionele invloeden van die modellen zijn volledig weggevaagd. De Q6-huid is niet onderscheidend: een sectie uit de Q6 surfacing kan makkelijk worden verward met een reeks andere auto’s. De bolvormige vriendelijkheid van de TT en A2 - nauwkeurig en accuraat maar benaderbaar – is onovertroffen origineel. De A2 kent een gezicht dat niet-agressief de wereld in kijkt, met een ongeëvenaarde puurheid van vorm en hoge mate van herkenbaarheid.

Complexiteit en kwaadaardigheid lijkt bij Audi nu het hoogste doel. De Q6 is niets meer dan een asociaal en ontegenzeggelijk onverstandig, kortzichtig statement. Volledig generiek in zijn nietszeggende proporties en tegelijkertijd overmatig kwaad in alle andere opzichten.

Audi is exact geworden wat het ooit duidelijk zo verachte: kijk de oude Britse tv commercial voor de eerste A4 maar eens.

PRIVATE LEASE Audi Q6 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.